På profilbilderna på Linkedin dyker de upp ibland; bildramarna med texten Open to work. Budskapet är klart, här är det någon som söker jobb. Ingenjören ringde upp två experter för att ta reda på om och hur Open to work fungerar.
– Arbetssökande som har Open to work i sin profilbild på Linkedin visar tydligt att de är tillgängliga. För mig som rekryterare är det jättebra och jag skulle säga att det är främst dessa personer som jag kontaktar, säger Ida Tegnelöv på rekryteringsfirman Jefferson Wells.
Visa på Linkedin att du söker jobb – för alla eller enbart rekryterare
Men det är inte alla som känner sig bekväma med att så öppet gå ut på Linkedin med att de söker jobb. Det märker inte minst organisationen TRR som erbjuder omställnings- och kompetensstöd till tjänstemän i privat sektor.
– Det finns många som säger att de inte vill gå ut med Open to work på Linkedin för att de har skamkänslor över att vara mellan jobb. Men det finns ingen anledning att känna skam och skuld. Det är vanligt att företag drar ner idag och det handlar inte om bristande kompetens hos en viss person. Det är andra kriterier som styr att personer hamnar mellan jobb, säger Jonas Mauritzson, specialist jobbsökning på TRR.
Andrahandskontakterna är viktigast
Linkedin är en viktig plattform för de som söker nytt jobb och kanske speciellt för tjänstemän. Att ta hjälp av sitt professionella nätverk i jobbletandet öppnar upp många nya dörrar. Globalt använder 18 miljoner Linkedin-användare bildramen Open to work på sin profilbild.
– Det är dina andrahandskontakter som ger störst möjlighet att hitta ett nytt jobb, inte dina förstahandskontakter. Många är måna om att hjälpa personer i sitt nätverk att hitta ett nytt jobb. De kan till exempel tipsa om jobbannonser som skulle passa den arbetssökande, säger Jonas Mauritzson.
Enligt Linkedin själva så ökar jobbsökarnas chanser om de använder bildramen Open to work. Med synlig text har användarna 40 procents större chans att få mejl från rekryterare och 20 procent större chans att få meddelande från andra användare.
Få algoritmerna på din sida
Vill du bättra på oddsen ska du efter eller i samband med att du lägger ut att du är Open to work också publicera ett inlägg där du skriver vad du söker för jobb och vad du har för kompetens.
– Några av de bästa tiderna att publicera inlägg är tisdag- och onsdagsförmiddagar, säger Jonas Mauritzson.
Det krävs också ordentlig planering för att nå ut till det professionella nätverket på Linkedin. För att få algoritmerna på din sida så behöver du se till att din uppdatering får uppmärksamhet på en gång när du har publicerat inlägget.
– Ta kontakt med ett par personer i ditt nätverk i förväg och säg att du kommer att publicera ett inlägg på tisdag klockan 10.00. Be dem att kommentera ditt inlägg direkt efter publicering. På så sätt kommer ditt inlägg högre upp i algoritmerna och du når ut bättre. Se också till att du har tid att svara på alla kommentarer du får, säger Jonas Mauritzson.
Efter ungefär 10 dagar bör du göra ett nytt inlägg där du tackar alla för hjälpen och länkar till det gamla inlägget.
Blir bara synlig för rekryterare
Open to work fungerar för alla som öppet vill gå ut med att de är mellan jobb, men hur gör jag om jag har ett jobb och ändå letar efter en ny arbetsgivare? Linkedin har faktiskt en tjänst där du kan fylla i att bara rekryterare ska kunna se att du letar efter jobb (se här hur den fungerar).
– Open to work kommer då inte att synas på din profilbild. Det är en bra lösning för de som är nöjda på sitt jobb, men vill se om gräset är grönare på andra sidan, säger Jonas Mauritzson.
– Det är snabbt och smidigt för oss att hitta kandidater som matchar våra sökkriterier. Som rekryterare har jag ett speciellt inlogg och kan hitta dessa kandidater om de matchar mina sökkriterier. Jag skulle säga att majoriteten använder den här tjänsten som bara är synlig för oss rekryterare istället för med den text i profilbilden som är synlig för alla, säger Ida Tegnelöv.
Men tänk på att det här sättet att öppna upp för jobbförfrågningar som är tänkt att bara vara synliga för rekryterare ibland även kan läsas av HR-avdelningen hos din nuvarande arbetsgivare.
Anahita Arai
Mer om Open to Work på Linkedin
Open to work lanserades av Linkedin 2020, mitt under pandemin, i syfte att ta bort stigmat kring att vara arbetssökande. Med bildramen Open to work har Linkedin-användare 40 procent större chans att få mejl från rekryterare och 20 procent större chans att få meddelande från andra användare.
Men det är värt att tänka på att Linkedin inte kan garantera att din nuvarande arbetsgivare inte kan se informationen, även om den bara gör synlig för rekryterare.
Källa: Linkedin.
1 kommentar
Hur 17 får man bort texten ”Open for work” i min bild?
Allmänt svårjobbade system i Linkedin!