När spelföretaget Mindark nyligen sparkade nära hälften av sina anställda för att ersätta dem med generativ AI väcktes en viktig fråga. Skulle AI kunna ta över ingenjörens roll inom spelbranschen? Historien visar på det motsatta.
I september i år kom nyheten. Spelföretaget Mindark i Göteborg sparkade 40 procent av sina anställda för att fokusera på en ”utveckling av AI-genererade virtuella världar”. Främst handlade det om grafiker och bandesigners, som sällan är ingenjörer, men det väckte ändå en viktig fråga: Vilken potential har generativ AI att ersätta ingenjörer i dataspelsbranschen?
– Inte så stor på väldigt lång tid, säger Anders Holmquist, CTO och medgrundare av spelföretaget Sharkmob.
– Inom det grafiska området gör man ganska snabba framsteg med AI, som med konceptbilder, men den precision som krävs på ingenjörskapet är så mycket högre.
Måns Olsson, medgrundare av spelföretaget She Was Such A Good Horse, håller med.
– AI kan ersätta andra roller, som att testa spel, men det är oftast inte ingenjörer som gör det, säger han.
– En programmerare måste kunna ha en dialog med en speldesigner kring varför en viss feature gör ett spel bättre, och det kan man inte med en AI. Så även om man tar fram en AI som programmerar perfekt och kan lägga in allt i spelet missar man kreativiteten, den mänskliga faktorn.
Teknisk utveckling har gett fler jobb
AI är förstås inget nytt i dataspelsbranschen. Det nya är generativ AI, alltså den typ av artificiell intelligens som kan skapa digitalt innehåll. Enligt Per Strömbäck, talesperson för branschorganisationen Dataspelsbranschen, kan man dock välja två vägar med den nya tekniken.
– Utifrån vår branschlogik kan man se det som en potentiell produktivitetshöjning och det kan användas på olika sätt beroende på vad företaget vill, säger han.
– Man kan skapa mer med samma resurser, eller lika mycket med mindre resurser. Företaget måste avgöra vad man vill göra med de resurser som blir över, som att investera i framtiden eller utveckla ett nytt affärsområde. Eller dela ut pengar till ägarna.
Historiskt sett menar han dessutom att teknisk utveckling har lett till fler jobb snarare än färre, som standardiserade grafikmotorer och motion capture.
– De förändringarna har nästan alltid tagits ut i mer spel, inte färre anställda. Spelprojekten har blivit större, längre, fått mer innehåll, bättre upplösning och mer alternativ. Sen kanske AI är radikalt annorlunda, men då får någon förklara det för mig. Jag kan inte se att det skiljer sig från tidigare tekniksprång.
Coolt och effektivt men begränsat
Emil Grenebrant, som 2020 gick sista året på civilingenjörsprogrammet i spel- och programvaruteknik på Blekinge Tekniska Högskola och idag är universitetsadjunkt på institutionen för datavetenskap, är inte heller särskilt orolig.
– I vår utbildning låg fokus på tekniken bakom spelen, att göra själva spelmotorn från scratch, säger han. Jag tror inte att AI kommer att ersätta den grundläggande kunskap som ger en övergripande vy över olika tekniska aspekter.
– Det är till exempel mycket realtidsprogrammering och prestandaoptimering, säger Veronica Sundstedt, docent på samma institution.
Och dessa jobb är ännu inte hotade.
– ChatGPT och Copilot kan göra väldigt coola och avancerade saker, men det är ofta väldigt begränsat, säger Anders Holmquist på Sharkmob.
– När det ska interagera med alla system runt omkring och behöver vara exakt i vad den gör fungerar det här generella kopierandet inte lika bra. Det har inte kontexten och kan inte hålla så mycket information i minnet. Det blir mest bara blaj av det i längden.
Just därför tror Veronica Sundstedt att människor alltid kommer att vara med i loopen.
– AI kan hjälpa till i skapandet av miljöer, karaktärer och leveldesign. Den kan till och med hjälpa till att generera nya berättelser, men risken är att de då blir mer likgiltiga. Den kommer ju att föreslå saker den har tränats på.
Utrymme för kompetensutveckling istället
Anders Holmquist drar en parallell från något som hände när han jobbade på Tetra Pak. En av deras fabriker i Centralamerika fick ett underligt problem. Klockan tolv varje dag dog maskinerna och ingen kunde förstå varför. Till slut skickade de ner en ingenjör från Sverige.
Han tittade på datasystemen, programmen, maskinerna, till och med de anställdas vanor, men han hittade ingenting fel. Och det här var en jättefin, ny fabrik med stora takfönster och allting. Till slut insåg han vad problemet var. Eftersom solen sken rakt ovanifrån mitt på dagen blev maskinerna överhettade.
– Poängen är att det är så otroligt många faktorer som påverkar hur ett program kör, och vi är som sagt väldigt långt bort ifrån att en AI kan ta alla de här faktorerna och sätta dem i ett sammanhang.
Däremot kan AI förändra yrkets innehåll och effektivisera det.
– Om en process blir mer optimerad skulle personerna som jobbade med den kunna fokusera på andra arbetsuppgifter, säger Veronica Sundstedt. Man kan alltså kompetensutveckla istället.
– Det kan bli mer kurering och polering än att göra allting från scratch, säger Anders Holmquist.
– Som att ta existerande trädmodeller och anpassa dem till sitt spel istället för att göra egna träd, säger Per Strömbäck.
Det ger helt enkelt mer utrymme att testa olika idéer.
– De som speltestar och försöker hitta buggar åtta timmar om dagen kan fokusera på det kreativa istället, säger Måns Olsson. Och komma fram till om spelet faktiskt är roligt eller inte.
För mindre företag som She Was Such A Good Horse skulle kostnaden att ersätta anställda med AI dessutom bli högre.
– Utan en global lösning att ladda ner måste man utveckla en tillräckligt bra AI själv, och då måste man ha någon som drar i trådarna. Du kan fortfarande inte bara skriva ”gör ett spel till mig” till ChatGPT.
Risken att ingenjörer i dataspelsbranschen ersätts med AI är med andra ord än så länge väldigt liten. Problemet är snarare det motsatta. 2033 kommer underskottet på spelutvecklare, enligt en rapport från RISE, att vara 25 000.
– Allmänheten vill ha fler och bättre spel, och det finns en sorts tävling i att överträffa publikens förväntningar. Men vi är för få spelutvecklare. Och så vitt vi vet kommer det problemet att bestå.