LTH-forskare bloggar om tågresor

LU Sustainable Travel Stories
Bilder från några av bloggarna på LU Sustainable Travel Stories: Linnea Lindhs foto från ett tågfönster i Schweiz. Bild från David Wahlqvist, Tianyi Hu, Robin Sjökvist och Mikelis Marnauzas lokala konferenshub. Michelle Ochsner (mitten nere) och hennes bild från Paris. Professor Per Becker (uppe till höger). Och skärmdump av David Alcers reserutt.

Hur kan forskare hantera behovet av att resa och samtidigt minska sin klimatpåverkan? På Lunds universitet har man startat en blogg för att lyfta fram verkliga exempel med alternativ till att flyga.

Konferenser, möten, fältstudier. Att resa är en del av forskares vardag. Men det gör också att resor är en stor del av högskolor och universitets klimatpåverkan.

Det är en anledning till att Lunds universitet startade bloggen LU Sustainable Travel Stories – som ett av flera sätt att inspirera och starta en diskussion kring resor. Hur gör man för att minska klimatpåverkan och ändå bedriva excellent forskning?

– Vi vill lyfta fram riktiga exempel. Både om tågresor och hur man kan tänka. Det är avvägningar på arbetsplatsen, vilka ska resa? Och så vill vi visa att det finns folk som tänker och gör, som väljer andra alternativ än att flyga, säger Jenny Hansson, kommunikatör på Hållbarhetsforum vid Lunds universitet, som håller i bloggen.

Från doktorander till professorer

För att underlätta att ta tåget slöt Lunds universitet i början av sommaren avtal med en resebyrå som kan boka internationella tågresor. I samband med det – för att rikta mer uppmärksamhet mot tågresande – så startades bloggen.

Hittills har 14 inlägg publicerats – av allt från doktorander till professorer.

– Vi vill ha en bra mix. Juniora och seniora, olika ämnen, inte bara hållbarhetsforskare. Och bloggformatet är bra. Där kan man berätta om sina reflektioner. Det har inte varit svårt att hitta folk, många känner sig som föregångare. Fortfarande är normen att flyga stark, men vi ska också leva som vi lär. Som forskare har man ansvar, säger Jenny Hansson.

Flera LTH:are som skrivit

Bloggarna är på engelska och är personligt och lättsamt skrivna. De två första inläggen som publicerades är båda skrivna av personer på Lunds tekniska högskola, LTH.

”Jag föredrar fyra timmar ostörd arbetstid (eller bra sömn om jag tar nattåget) framför att hoppa runt mellan flygbussar och trånga flygsäten där i alla fall jag, med mina 185 centimeter, inte kan få en bra arbetsposition”, skriver Per Becker, brandingenjör och i dag professor i risk och hållbarhet, i sitt blogginlägg.

I ett annat inlägg skriver David Wahlqvist, Tianyi Hu, Robin Sjökvist och Mikelis Marnauza – doktorander vid Centrum för analys och syntes på kemiska institutionen på LTH – om en gång när de valde att inte resa alls. I stället för att åka till en tvådagarskonferens i Kanada om in-situ elektronmikroskopi, skapade de en lokal hub och var med på konferensen tillsammans på distans från Lund.

Har flugit pinsamt många gånger

Ytterligare en LTH:are som skrivit är Michelle Ochsner, doktorand i järnvägsteknik. Hon skriver att trots att tåg är hennes forskningsområde så har hon tagit flyget ”pinsamt många gånger de senaste åren”.

– När jag fick frågan om att skriva på bloggen tänkte jag ”varför inte?”. Jag fick vara ärlig: Jag flyger fortfarande mer än jag vill, men jag försöker vara mer medveten. Det här med resor som forskare är verkligen svårt, säger hon.

I bloggen skriver hon om en resa till Paris för en workshop med franska tågbolaget SNCF. Senare har hon tagit tåget till en konferens i Schweiz och blev förvånad över att hitta två av sina kollegor på tåget.

– Då pratade vi om tågresor. Folk är mer medvetna nu, tänker mer på möjligheten. Jag tror att många vill resa med tåg.

Michelle Ochsner

Michelle Ochsner

Den extra tiden det tar att åka tåg menar hon är den stora barriären, men också att kostnaden ofta är högre.

– Även om man inte betalar själv så har man en budget och vill att den räcker till mer än en resa.

Men hon tar också upp fördelen att resa från stadskärna till stadskärna.

– Och det är trevligt att åka tåg. Man kan titta ut, det är mer bekvämt och man kan jobba på tåget. Mitt råd är: Testa det! Det kanske är lättare än du tror. Förseningar är inte kul, men det fungerar till slut.

Här hittar du bloggen LU Sustainable Travel stories

Lämna en kommentar

Senaste nytt

  • Så kan ingenjörer förbereda sig för AI-revolutionen

    Så kan ingenjörer förbereda sig för AI-revolutionen

    AI omvandlar ingenjörsrollen i snabb takt och öppnar upp nya möjligheter – men för att hänga med krävs spetskompetens och nyfikenhet. Frågan är: hur förbereder sig dagens ingenjörer för AI-revolutionen och framtidens arbetsuppgifter?
  • Så får du med NPF-diagnos stöd på jobbet

    Så får du med NPF-diagnos stöd på jobbet

    Var öppen med din NPF-diagnos så att du kan få rätt stöd, men akta dig för att få anpassningar inskrivna i anställningsavtalet. Det är några av råden från Sveriges Ingenjörers chefsjurist Heléne Robson.
  • Vad vet du om den svenska modellen?

    Vad vet du om den svenska modellen?

    De flesta regler som i praktiken rör arbete, lön och villkor i Sverige är inte de som står i lagboken. Lagarna har ersatts med kollektivavtal och det här kallas för den svenska modellen.
  • What do you know about the Swedish labour market model?

    What do you know about the Swedish labour market model?

    Most regulations related to employment, salary and benefits in Sweden are not regulated in law. The laws have been replaced by collective agreements and this is called the Swedish labour market model.
  • Ingenjörer rapporterar inte all sin tid

    Ingenjörer rapporterar inte all sin tid

    Övertid som göms undan i flextiden och övertidsavlösta som inte har koll på hur mycket de jobbar. Det blir många timmar som arbetsgivaren inte ser. ”Våra medlemmar är ibland för lojala” säger en förtroendevald som Ingenjören pratat med.
Så kan ingenjörer förbereda sig för AI-revolutionen

Så kan ingenjörer förbereda sig för AI-revolutionen

AI omvandlar ingenjörsrollen i snabb takt och öppnar upp nya möjligheter – men för att hänga med krävs spetskompetens och nyfikenhet. Frågan är: hur förbereder sig dagens ingenjörer för AI-revolutionen och framtidens arbetsuppgifter?
Fler artiklar