Måste man tacka ja till chefens vänförfrågan på sociala medier?

Foto: Getty Images.

Sociala medier luckrar upp gränsen mellan den privata och den professionella sfären. Men tänk ett varv extra innan du svarar på chefens eller kollegornas vänförfrågan, menar experten.

Sociala medier fortsätter att utgöra en stor del av våra liv. Enligt rapporten Svenskarna och internet 2023 använder 85 procent av alla internetanvändare sociala medier varje dag. Vilka plattformar som används mest varierar något mellan generationerna, men sammantaget ligger Facebook och Instagram i topp i daglig användning.

Lena Lid Falkman är kommunikationsforskare vid Handelshögskolan i Stockholm och Karlstad universitet. Hon är tydlig i sitt svar på dilemmat kring en vänförfrågan från chefen.

– Man ska inte känna sig tvingad att tacka ja. Man har en professionell relation, det gäller åt båda hållen, säger hon.

Lena Lid Falkman, forskare på Handelshögskolan i Stockholm och på Karlstad universitet.

Kan känna sig begränsad

Samtidigt betonar hon att det kan kännas svårt i praktiken eftersom man gärna vill ha en bra kontakt med chefen. När hon har intervjuat människor i sin forskning är tydligt att så länge allt flyter på bra på jobbet är det ofta inget “problem” att ha varandra på sociala medier. Om något skär sig kan det dock genast kännas jobbigt.

Det kan även ge känslan av att inte vara fri att uttrycka vad man vill på sina plattformar.

– Som medarbetare kanske man känner att man inte kan skriva att det ska bli skönt att slippa jobba även om det är det man känner och skulle vilja säga till sina vänner.

En annan risk är om man använder sociala medier vid sjukfrånvaro.

– Det kan väcka tanken “du är sjuk men orkar ändå lägga upp saker här” eller “uppenbarligen har du orkat baka idag”. Man ser aktiv ut när man använder sociala medier. Eller om man lägger upp en bild som man tog i förrgår men så ser det ut som att det var idag, säger hon.

Indirekt kritik

Simon Lindgren är professor i sociologi vid Umeå universitet. Även han betonar att han inte tycker att man måste tacka ja till chefens vänförfrågan, men säger också att de flesta nog kan känna sig tvungna att göra det.

– Det kommer att sätta igång en massa grubblerier kring hur det uppfattas om man tackar nej. Det kan väcka tankar om det kommer att ha en negativ inverkan på arbetsledarens bild av en. Det skulle även kunna uppfattas som indirekt kritik av chefens ledarskap.

Simon Lindgren, professor i sociologi, Umeå universitet.

Finns det fog för farhågorna?

– Jag tror det. En vänförfrågan som inte blir besvarad eller till och med nekas blir som en ordlös kommunikation som personen i fråga kommer att försöka tolka. Som chef borde man vara väldigt återhållsam med den typen av vänförfrågningar, säger han.

Linkedin bättre för kollegor

Lena Lid Falkman betonar att de allra flesta använder sina kanaler till olika saker.

– Linkedin har en mer professionell inriktning, Instagram är mer privat och så havererar det på Facebook där man har väldigt blandat.

Hur gör man rent konkret om man inte vill vara vän med chefen eller kollegan på sociala medier?

– Att strunta i att svara är nog vad de allra flesta gör. Sedan finns det de som skriver “jag har valt att hålla det här till den privata sfären, mina vänner och min familj” eller “jag är inte inne här särskilt mycket så det är ingen idé att ha kontakt med mig här”. Det brukar respekteras.

Hon lyfter att det finns en inställning som gör att andra inte kan se vänlistan på Facebook, något som kan vara fördelaktigt om man enbart vill vara vän med några få kollegor som man har en vänskaplig relation med utanför arbetstid.

Våga rensa

Lena Lid Falkman betonar samtidigt att det inte per automatik är av ondo att ha kollegor på sociala medier, man kan få se nya sidor som gör att man lär känna varandra bättre.

När man byter arbetsplats, kan man ta bort de gamla kollegorna eller chefen från sina sociala medier?

– Ja, visst kan man det. De allra flesta har ganska mycket folk på Facebook, man upptäcker ofta inte om tio personer plötsligt har tagit bort en. Vill man så säger man att man rensar lite för att följa de man verkligen vill följa. Eller så säger man ingenting och rensar ändå, säger hon.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Så får du bättre återhämtning på jobbet

Så får du bättre återhämtning på jobbet

I en kanadensisk studie uppgav 97 procent att de använder sina pauser under arbetsdagen till att scrolla i mobilen. Känner du igen dig? Här ger psykologen Niclas Almén sina bästa återhämtningstips som bygger på forskning.
Fler artiklar