Tjänstemannaförbunden på Fordägda Volvo Personvagnar stödjer inte affären med Geely. Avsaknaden av information om hur företagets kapitalförsörjning och långsiktiga ägaransvar ser ut gör att facken går ut gemensamt och deklarerar sitt missnöje.
Tjänstemannaförbunden på Fordägda Volvo Personvagnar stödjer inte affären med Geely. Avsaknaden av information om hur företagets kapitalförsörjning och långsiktiga ägaransvar ser ut gör att facken går ut gemensamt och deklarerar sitt missnöje.
”Vi har till dags dato inte fått någon information som kunnat styrka att villkoren för ägaransvar och kapitalförsörjning är uppfyllda.” skriver Sveriges Ingenjörer, Unionen och Ledarna i ett pressmeddelande.
Så länge inte fackförbunden får tillfredsställande information om hur företagets drift och framtida utveckling ska finansieras samt hur ledningen för det oberoende bolaget ska se ut kan de inte uttala något stöd för affären.
En avsiktsförklaring mellan Ford och Geely ska enligt planerna undertecknas senast den 31 mars.
JG
Senaste nytt
-
December: News from Ingenjören in English
Salaries for regional administrative managers • Engineers are replaced with consultants • Background checks, drug tests and surveillance. How far can my employer go? • Almost complete agreement on open trade when world unions met • Dismissed? You can still get your job back -
Så mycket tjänar regionernas förvaltningschefer
Lönerna skiljer stort mellan regionernas förvaltningschefer. För fastighetschefer är löneskillnaden drygt 117 000 kronor mellan Stockholm och Västernorrland. För it-chefer är löneskillnaden mellan Östergötland och Västernorrland drygt 38 000 kronor i månaden. -
Tjänstemän ersätts av konsulter – utan koll på konsekvenserna
Mindre inflytande, sämre insyn i beslutsprocessen och risk för kompetenstapp. Ingenjörer i kommuner varnar för bristande konsekvenstänk när kommuner i allt högre utsträckning lägger ut arbete på konsulter. -
Färre akademiker än väntat sägs upp från Lantmäteriet
Kraftig minskning av antal ärenden och därmed mindre intäkter. Det gör att Lantmäteriet behöver säga upp 144 personer. Lantmätare och mätningsingenjörer drabbas inte, men däremot chefer. -
Vägen tillbaka från utbrändhet: ”Trodde att jag aldrig mer skulle kunna jobba”
När civilingenjören Sara Hermansson gick in i väggen för åtta år sedan trodde hon att karriären var över. I dag är hon chef för Scania Power Solutions och beskriver sig som ”en nykter arbetsnarkoman”. Med sig har hon ett nytt förhållningssätt till jobbet.
Färre akademiker än väntat sägs upp från Lantmäteriet
Kraftig minskning av antal ärenden och därmed mindre intäkter. Det gör att Lantmäteriet behöver säga upp 144 personer. Lantmätare och mätningsingenjörer drabbas inte, men däremot chefer.











