Kaos i undervisningen ska ge jobb

Kaos kan vara en bra inlärningsmetod.  Det tror i alla fall Uppsala universitet som prövar en ny undervisningsform.  Med så kallad kaospedagogik tränar man civilingenjörsstudenter för ett kommande arbetsliv.

Kaos kan vara en bra inlärningsmetod.  Det tror i alla fall Uppsala universitet som prövar en ny undervisningsform.  Med så kallad kaospedagogik tränar man civilingenjörsstudenter för ett kommande arbetsliv.

Kaospedagogik innebär att studenterna får en uppgift som de inte klarar av om de arbetar på traditionellt sätt. Ett första ”misslyckande” ger sedan den motivation som behövs för att använda olika verktyg som lärs ut. Tanken är att studenterna ska arbeta i projektform under realistiska former.
— Vi tror det är positivt att uppleva lite kaos i början. Om studenterna inte göds med information ställer det krav på eget agerande och engagemang, säger initiativtagaren professor Torgny Fornstedt, institutionen för fysikalisk och analytisk kemi.

Metodiken har utvecklats i mycket nära samarbete med representanter från industrin och med deras bästa kommunikationskonsulter. Det började som ett pilotprojekt 2007, men momentet har nu integrerats i fyra civilingenjörsprogram som avslutande projektarbete.

Momentet genomförs som ett rollspel. Lärarna spelar rollen av beställare som lämnar över ett uppdrag till studenterna där studentgrupperna spelar olika kontraktsföretag. Grupperna får ett luddigt formulerat uppdrag att genomföra.
— Studenterna är vana att få väldigt mycket serverat. Då uppstår kaos när de glömmer att kommunicera med beställaren eller organisera arbetet mellan sig, säger Torgny Fornstedt.

Under studenternas presentation medverkar ”beställaren” och en industriföreträdare, som ställer tuffa frågor. Efter de ”misslyckade presentationerna får studenterna i samarbete med lärarna diskutera vad som gick fel och hur de upplevde situationen. Därefter får de lära sig de verktyg de behöver för att klara uppgiften bättre: att kunna delegera, göra riskanalys, tids- och kostnadsberäkningar och inte minst att ställa frågor för att förstå uppdraget tillräckligt bra för att kunna genomföra det.

1 kommentar

  • Emma

    Så fruktansvärt!
    Studentplågeri…

    26 mars 2010

Lämna en kommentar

Senaste nytt