Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemIngenjörenKrisen gjorde arbetsklimatet hårdare

Krisen gjorde arbetsklimatet hårdare

Bristande långsiktig planering med ständiga förändringar, infrusen kompetensutveckling och besparingar som drabbar allt från fruktkorgar till nyanställningar. Krisen grepp om Volvo AB ser ut att lossna litet men medarbetarna har känt av de hårda tiderna.

”Sämre kvalitet på utfört arbete” ”Vi har haft stora pensionsavgångar som inte har fått ersättas vilket har medfört stor belastning på oss som är kvar” ”Vissa fick ingen sommarsemester 2009 fast de har rätt till det.” Kommentarerna från Sveriges Ingenjörers medlemmar på Volvo AB till Ingenjörens enkät om arbetsmiljö och arbetsklimat 2008-2010 är många och utförliga.

– Det är klart att det har känts, säger en förtroendevald på ett Volvobolag. Man tror inte att stora företag som Volvo kan gå omkull men vi har haft otroliga förluster så länge. Företaget höll på att gå under och det gjorde givetvis situationen väldigt besvärlig.

Från ett läge som var pressat för att det var svårt att hinna leverera, sjönk Volvos resultat, liksom resultatet för många andra exportberoende svenska industriföretag, som en sten under 2008-2009.  De flesta bolag inom koncernen har drabbats av neddragningar under 2009. Under vintern och våren 2009-2010 kom det signaler från förtroendevalda och medlemmar på Volvo AB att arbetsklimatet hade försämrats ordentligt. Därför skickade Ingenjören ut en enkät till alla Sveriges Ingenjörers medlemmar inom koncernen för att undersöka om signalerna stämde. Enkäten gick ut i början av maj och besvarades av drygt 900 medlemmar på Volvo AB.

66 procent av de svarande uppgav att de tyckte att arbetsmiljön hade blivit sämre 2008-2010.
51 procent hade funderat på att byta jobb på grund av arbetsmiljön.
58 procent  hann inte med sina arbetsuppgifter på normal arbetstid.
31 procent  hade ökat sitt övertidsuttag.

Omorganisationer, otydliga organisationer, chefer och medarbetare som är stressade, och dålig information om vad som sker på arbetsplatsen är saker som många av de svarande tar upp när de reflekterar över arbetsmiljön.
– Det är rent chockerande att så många säger att de funderar på att byta jobb men man vet ju inte om de verkligen skulle ha gjort slag i saken, säger en förtroendevald. Här är bristen på planering det största problemet som jag ser. Det händer saker hela tiden och det kommer nya saker vi ska göra varje dag. Det finns ingen långsiktighet. Det gör att man inte känner någon arbetstillfredsställelse och jobbet blir sämre utfört.

På frågan varför han vill vara anonym säger han att det känns bäst så och att den som sticker ut och bråkar lätt kan uppfattas som besvärlig vilket inte är bra för karriären.

– Själv tror jag på ett arbetsklimat där folk törs säga vad de tycker och komma med olika åsikter men det är inte riktigt det läget.

Ingenjören har försökt få en kommentar från Volvo AB:s personalavdelning till resultatet av enkäten men inte lyckats.

JG

3 KOMMENTARER

  1. Det är samma inom universitetet; + fler chefer, ändå ingen som är chef för de förväntas göra annat också, syndabockstänkande, kommersialisering av Universitetets resurser, den som protesterar åker ut, bristande kommunikation, ”trotjänarna” är inte med på det nya, lönerna hålls nere, inga utvecklingssamtal, de högsta cheferna glider vidare och sparkar neråt. Mycket av moment 22 och söndra och härska.

  2. Skrämmande läsning! Men samtidigt lite skönt att höra att jag inte är ensam om att uppleva situationen på detta sätt. Hoppas verkligen att företagsledningen tar del av resultatet från enkäten och agerar.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så tog vi steget till eget

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsulter. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

0
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.
KTH

Färre tog ingenjörsexamen förra året

0
Nästan exakt 500 personer färre tog en ingenjörsexamen under det gångna läsåret jämfört med året före. Ändå var det många: 5 000 fler än i slutet av 1970-talet och 2 000 fler än i mitten av 1990-talet.

”Rejäla fakta när vi ska argumentera för våra löner”

0
Trovärdig statistik är ett av de viktigaste verktygen i den kommande löneförhandlingen. De två Akademikerföreningar som förra året var bäst på att skicka in sina svar var Arriver Software och Ljungby kommun.

Börsras kan påverka pensionen – här är expertens råd

0
Börsen faller, men hur påverkar det egentligen min framtida pension? Läs pensionsekonomens tips på vad du ska ta reda på och hur du bör agera.

Akademiker inom handeln ingår i stort forskningsprojekt

0
Hur är det att jobba i handeln? Det ska forskare vid Stockholms universitet ta reda på. Enkäter kommer skickas till över 20 000 anställda, bland dem medlemmar i Sveriges Ingenjörer.

CSN varnar: Se upp för dyra misstag med studielånen

0
Varje år får mer än 35 000 studerande återkrav för att de fått för mycket studiemedel. Nu varnar CSN för de vanligaste misstagen.
Malin Cronqvist

Dagbok från hållbarhetschefen på Svea Solar

1
I maj blev ingenjören Malin Cronqvist solenergibolaget Svea Solars första hållbarhetschef. Här är hennes dagbok från en vecka på jobbet.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.