Avundsjuka på jobbet kostar pengar

Avundsjuka är en känsla som många inte riktigt vill erkänna. Nina Korvela, doktorand i psykologi på högskolan i Borås, menar att avundsjuka kan ligga bakom samarbetssvårigheter och psykosociala arbetsplatsproblem.

Avundsjuka är en känsla som många inte riktigt vill erkänna. Nina Korvela, doktorand i psykologi på högskolan i Borås, menar att avundsjuka kan ligga bakom samarbetssvårigheter och psykosociala arbetsplatsproblem.

Att erkänna att man känner avundsjuka på en kollega sitter ofta långt inne. Det kan handla om högre lön eller mer uppmärksamheten från chefen, kanske en känsla av att chefen lyssnar mer på och favoriserar någon i arbetsgruppen.

Nina Korvela

– Ibland kan det vara så lite som en klapp på axeln. Den kan vara väldigt laddad och skapa avund hos andra, säger Nina Korvela, doktorand i psykologi på högskolan i Borås, som forskar om avundsjuka i arbetslivet.

Hon menar att vårt sätt att jämföra oss med andra är en naturlig funktion som alltid har varit nödvändig för människan. När vi jämför märker vi vad som fungerar och inte när vi strävar efter att bli bättre. För forntidsmänniskan handlade det om att tillverka bättre redskap, stadigare båtar eller tätare hus. I dagens arbetsliv kan jämförelser med kolleger istället leda till avundsjuka och skapa ett dåligt arbetsklimat.

Nina Korvelas studier bygger på en enkät med 250 deltagare som fick läsa om olika scenarier som handlade om lön och prestation. Resultatet visar tydligt att avundsjukan blir starkare ju bättre vi kan identifiera oss med personen.

– Ju fler parametrar som är lika, till exempel ålder, kön, utbildning och arbetsuppgifter, desto mer avundsjuka blir vi.  Det är till exempel inte särskilt vanligt att vi blir avundsjuka på chefen, säger Nina Korvela.

Hon är övertygad om att avundsjuka kostar många företag mycket mer pengar än de har en aning om. Genom att mäta avundsjuka på en arbetsplats och se hur mycket företagen försämrar produktiviteten tror Nina att frågan kan få en högre prioritet. Det här ett område där hon planerar en studie som kommer att bli en del av hennes avhandling.

– Många samarbetsproblem beror i grunden på avundsjuka och jag är övertygad om att många fall av mobbning, som i ibland till och med leder till sjukskrivning, har sin grund i avundsjuka. Man mobbar den man känner sig hotad av, säger Nina Korvela.

Det bästa motmedlet mot avundsjuka är enligt Nina Korvela en större öppenhet och en tydlig motivering av lönerna för alla. Det kan minska skitsnacket.

– Det är viktigt att alla känner till vad var och en kan göra för att påverka sin lön. Det som inte utvecklas och inte gör ett bra jobb måste få höra det även om det gör ont. Tydlighet och ärlighet kring vad som belönas minskar avundsjukan, säger Nina Korvela.

Det här kan minska avundsjukan på arbetsplatsen:
• Tydliga lönekriterier. Vad kan var och en göra för att höja sin lön?
• Öppenhet kring löner. Chefen motiverar inför helga gruppen varför någon eller några har fått en större lönehöjning än övriga. Kanske har han eller hon fått ansvar för ett större projekt eller utvecklat sin kompetens på något vis.
• Chefen måste vara uppmärksam på sitt eget beteende. Känslan av att en eller några i arbetsgruppen favoriseras kan skapa avundsjuka.
• Blir samarbetsproblemen stora, ta hjälp av en extern person för att samtala kring problemen.

Lämna en kommentar

Senaste nytt