Över femtusen nyexaminerade gymnasie-ungdomar ska erbjudas praktikplats varje år. Storföretag som Volvo AB och SCA ger från hösten 2012 fyra månaders anställning till ungdomar från naturvetenskaplig och teknisk linje. Syftet är att få dem intresserade av att läsa till ingenjör.
Över femtusen nyexaminerade gymnasieungdomar ska erbjudas praktikplats varje år. Storföretag som Volvo AB och SCA ger från hösten 2012 fyra månaders anställning till ungdomar från naturvetenskaplig och teknisk linje. Syftet är att få dem intresserade av att läsa till ingenjör.
Avgångseleverna från N- och T-linjen erbjuds fyra månaders traineejobb på svenska industriföretag. Initiativet som döpts till Tekniksprånget har som mål att erbjuda 2600 platser hösten 2012. Det motsvarar 25-30 procent av alla avgångselever på N- och T-linjen i hela landet. Projektledningen för Tekniksprånget tror att det ungefär motsvarar intresset bland ungdomarna.
Storföretagen är till att börja med Volvo AB, Ericsson, Sandvik, NCC, SCA, SSAB samt Ramirent. Efterhand inbjuds även andra bolag till projektet. De medverkande företagen är oroade över den otillräckliga tillströmningen av ingenjörer.
– Initiativet kom ursprungligen från investmentbolagen Nordstjernan och Industrivärden, säger Samuel Danofsky, presstalesman på Tekniksprånget. De har sett att tillströmningen av ingenjörer, främst högskoleingenjörer, är klart otillräcklig. Det utexamineras i dag bara 4 000 ingenjörer varje år. Men behovet är 5 000 högskoleingenjörer och 3 000 civilingenjörer varje år.
Ansökningarna kommer att göras genom tekniksprångets webbportal www.teknikspranget.se, en webbsida som lanseras under hösten. De sökande ungdomarna får ange de tre företag som de helst vill jobba på. Sedan avgör företagen vilka de vill anställa. Anställningen kommer att vara fyra månader, antingen höst eller vår.
Företagen vill väcka ungdomarnas teknikintresse tidigt och visa att ingenjörsjobb inte är liktydigt med konstruktion, utan att det lika gärna kan handla om produkt- och strategiutveckling, eller marknadsföring.
Mårten Wikforss, presstalesman för Volvokoncernen, vet inte exakt hur många juniortraineer Volvo kommer att anställa, men han tror att det blir 200-300 personer, motsvarande ungefär en procent av Volvo AB:s antal anställda i Sverige. Förhoppningsvis kommer flera av dem att söka sig tillbaka till Volvo när de är klara med sin utbildning.
– Vi har inte märkt bristen på ingenjörer riktigt än, men vi står inför stora pensionsavgångar. Världen håller väl på att lära sig att länder som inte behåller en stark industri är förlorade i välfärdskriget. Se på problemen i Nordamerika där stora delar av tillverkningsindustrin har flyttat till Asien.
Vad ungdomarna ska jobba med är ännu inte uttalat i detalj, men Karin Nyström, personalchef på SCA:s huvudkontor, tror att det ger mest om praktikanterna får jobba så nära själva produkterna som möjligt.
– Det kan förstås finnas begränsningar för vad nyss utexaminerade gymnasieelever kan jobba med. Det blir nog inga egna ansvarsområden, men det kan bli frågan om produktion, produkt- eller strategiutveckling. De skulle kunna sitta med och spåna fram nya produkter. De kan också vara med i grupper som löser olika problem och kanske prova på själva industriproduktionen.
– Vi vill anställa personer med vilja, driv och förmåga att tänka annorlunda, säger hon.
Peter Larsson, samhällspolitisk direktör på Sveriges Ingenjörer som har varit med och utformat projektet, är glad över att näringslivet nu så tydligt hjälper till att få fler unga att satsa på ingenjörsyrket.
– Det här är saknat, efterlängtat och välkommet, säger han.
1 kommentar
Praktik? Nej tack!