År 2020 är Sveriges Ingenjörer ett förbund med snabbare kommunikationer och tätare samarbete än i dag, med trygghetslösningar för både teknologer och egenföretagare. Ledamöterna på förbundets fullmäktige 2011 målade med bred pensel när de diskuterade visioner kring förbundets framtid.
År 2020 är Sveriges Ingenjörer ett förbund med snabbare kommunikationer och tätare samarbete än i dag, med trygghetslösningar för både teknologer och egenföretagare. Dessutom är förbundet med och sätter agendan i samhällsdebatten. Ledamöterna på förbundets första fullmäktige med nya arbetsformer målade med bred pensel när de diskuterade visioner kring förbundets framtid.
När chefen om tio år plötsligt vill skicka dig till Thailand i tre månader har du nya möjligheter tack vare förbundets nya nätverk. Du behöver snabb information om hur det är att arbeta där. På din vikbara display som du bär på armen surfar du in på Sveriges Ingenjörers hemsida. Där hittar du snabbt några kolleger som jobbar i närheten och som kan berätta om hur det fungerar på plats.
Det var en av många idéer som dök upp på det nya visionära fullmäktige, där ledamöterna inte avhandlar motioner utan i stället försöker vaska fram lite större visioner om hur förbundet ska förändras. I gruppen som diskuterade just framtidens moderna förbund efterfrågades att Sveriges Ingenjörer är mer synligt i media och sociala media, ökat nätverkande mellan medlemmar – även i form av spontana kortvariga nätverk kring enstaka frågor. Trygghetslösningarna, i form av inkomst- och sjukförsäkringar, kan också utvecklas så att de fungerar för såväl yrkesarbetande anställda som för teknologer och egenföretagare.
I den ännu mer globaliserade värld vi har 2020 blir det dessutom viktigt att medlemskapet i Sveriges Ingenjörer kan ge stöd och hjälp både till utländska ingenjörer med gästmedlemskap, och till svenska ingenjörer på korta eller långa jobb utomlands.
Diskussionsformen var fantasifull. Ledamöterna fick alla åka tidsmaskin till år 2020. Därifrån blickade man gemensamt bakåt mot det gångna 2010-talet. I gruppen ”morgondagens ingenjör” konstaterade flera ledamöter att det ”nu på 2020-talet” var mycket svårt att få jobb utan att ha läst färdigt och tagit en examen. Men ingenjörens status stärktes efter 2011 vilket ledde till att intagningskraven till ingenjörsutbildningarna höjdes runt 2013 eller så, vilket i sin tur gjorde att de färdigutbildade ingenjörerna blev ännu vassare. Pensionsåldern höjdes till ett spann på 69 till 73 år.
Diskussionerna i gruppen blev vidlyftiga men landade i konkreta idéer som att utbildningarna och deras benämningar måste följa med sin tid. Erfarenheter visar till exempel att när väg- och vatten har fått byta namn till miljö- och vatten har söktrycket, inte minst från kvinnor, skjutit i höjden. I gruppen morgondagens ingenjör ville man också se ett tydligare samarbete mellan näringslivet och högskolorna
När idéerna från de olika grupperna sedan diskuterades gemensamt kom ytterligare funderingar fram kring hur förbundet ser ut år 2020. Förbundet har mer direktdemokrati, med teknikens hjälp har det blivit lättare att kontakta medlemmar även utomlands, förbundet har startat ett globalt nätverk för patent och har en modell för ett patentförsäkringssystem, alla får i sina första anställningar en traineeliknande anställning. En idé var att förbundet publicerar en återkommande ratinglista över alla arbetsgivare som betalar bra och tillhandahåller karriärvägar.
En deltagare kommenterade: det nya arbetssättet har varit jättebra. Nu gäller det bara att förbundet följer upp alla idéer som har kommit fram.