Bra undervisning = aktiva elever

Karin Bojs skriver i söndagens DN om hur nobelpristagaren Carl Wieman upptäckte att hans studenter inte alls lärde sig så mycket som han trodde via katederundervisningen han höll, så nobelpristagare han var. Vilken undervisning som är mest effektiv är ju ett hett debatterat ämne samtidigt som svenska elevers skolresultat halkar utför.

Carl Wiemans metod för att komma åt problemet var att tvinga studenterna till aktivitet. Före lektionen fick de förbereda, svara på några frågor och väl på föreläsningen ställdes de också inför problem, fick rösta om lösningen och diskutera olika lösningar och frågeställningar som kom upp. Med den metoden hängde 70 procent av collegestudenterna med, mot 30 procent när det bara var vanlig föreläsning.

Harvardprofessorn Eric Mazur (en länk till) använder sig av en liknande metod.

I gymnasiet där min son har börjat består matteundervisningen enbart av genomgångar. Att fundera över problem, tillämpa genomgångarna eller diskutera matematik har de inte tid med. Det ska eleverna göra hemma. Är det rätt väg att öka intresset för matte och för att höja resultaten? Vad tror ni? Vad tror utbildningsministern?

(PS: På KTH vet de det här – det har Kristina Edströms/Learning Labs högskolepedagogiska kurser lärt dem!)

 

Lämna en kommentar

Senaste nytt

I augusti kommer Kiruna kyrka flyttas till stadens nya centrum. Illustrationen ovan är från LKAB:s animerade film av flyttvägen. Till höger: Kjell Olovsson, projektchef på Veidekke.

Nu förbereder ingenjörerna flytten av Kiruna kyrka

Den 19-20 augusti är det dags. 600 ton trä, en skör altartavla och en transport i rekordformat gör flytten av Kiruna kyrka till en ingenjörsutmaning utöver det vanliga. Kjell Olovsson, projektchef på Veidekke berättar vilka tekniska utmaningar som måste lösas.
Fler artiklar