Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemArbetslivArbetsmarknadNokias experter till Volvo

Nokias experter till Volvo

De uppsagda Nokia-medarbetarna ville inte flytta till Göteborg. Därför öppnar Volvo Personvagnar nu en utvecklingsavdelning för användarvänlig digital teknik i Danmark, med tolv före detta anställda på Nokia som kärna.

För inte så länge sedan sade Nokia upp medarbetare i Danmark och lade ned sin utvecklingsavdelning i Köpenhamn. Volvo Personvagnar försökte locka ett antal av dem att flytta till Göteborg, men sedan ingen hade nappat på erbjudandet beslutade företaget sig för att i stället öppna en egen verksamhet i den danska huvudstaden, i Nokias gamla lokaler med Nokias gamla personal.

– Vi har jämfört bruttokostnaden med att anställa i Danmark mot att anställa internt för hela gruppen och fann det kostnadsneutralt. Dessutom är det frågan om specialister som det är brist på, säger Mats Bengtsson på Volvo Personvagnars utvecklingsavdelning.

Tyngdpunkten i den nya verksamheten ligger i det som företaget kallar HMI, Human-machine interface, och är något som mobiltelefontillverkarna är väldigt bra på och som personbilstillverkarna vill blir bra på. Att utforma digital teknik som man på ett enkelt och intuitivt sätt förstår hur man ska använda kommer att bli centralt även i fordon.

Den danska avdelningen, som kommer att ligga direkt under utvecklingsavdelningen i Göteborg, ska utveckla den elektroniska mittkonsolen och instrumentbrädan. I framtiden kommer inte bara våra telefoner utan också våra fordon att ha konstant uppkoppling mot internet. Till skillnad från när man utvecklar mobiltelefoner måste den teknik som ska sitta i en bil kunna skötas med minsta möjliga uppmärksamhet eftersom man inte får distrahera föraren.

Den nya utvecklingsavdelningen ligger på campus för Ålborgs Universitet.

Jenny Grensman

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

20 år gammalt exjobb gav alternativa Nobelpriset

0
När Magnus Gens gjorde sitt exjobb på KTH valde han att bygga en testdocka för älgolyckor. Nu, drygt 20 år senare, vinner han årets IG Nobelpris i säkerhetsteknik.
Lönebesked

Vad händer med komp och semester när jag byter jobb?

0
Du har hittat ett nytt jobb och ska säga upp dig. Men vad händer med komp och semester som du har sparat? Här svarar Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.  

Vad är annorlunda med att vara chef i Sverige?

0
Hur upplever chefer från andra länder att det är att vara chef i Sverige? Så här svarar en ledarskapsexpert och fyra utländska ingenjörer som är chefer i Sverige.

Så här förbereder Chalmers för yrkesverksamma

0
Det nya omställningsstudiestödet ska göra det lättare för yrkesverksamma att bygga på sin kompetens. Men hur redo är högskolorna för detta?

Andreas ansvarar för beräkningarna av Nordens högsta hus

0
Karlatornet i Göteborg blir Nordens högsta byggnad och ska stå klar om två år. Ansvarig för beräkningarna av det komplicerade konstruktionsarbetet är civilingenjören Andreas Lindelöf, 34 år.  

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så blev vi egenkonsulter

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsult. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

1
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.
KTH

Färre tog ingenjörsexamen förra året

0
Nästan exakt 500 personer färre tog en ingenjörsexamen under det gångna läsåret jämfört med året före. Ändå var det många: 5 000 fler än i slutet av 1970-talet och 2 000 fler än i mitten av 1990-talet.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.