Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemArbetslivArbetsmarknadNystartade Nevs söker ingenjörer

Nystartade Nevs söker ingenjörer

Inom 18 månader planerar det nybildade elbilsbolaget Nevs att kunna rulla ut den första elbilen från Saabfabriken i Trollhättan. Nu startar företaget rekryteringen av ingenjörerna som ska förverkliga planerna.

Häromdagen meddelade det kinesiska företaget Nevs, National Electric Vehicle Sweden AB, att uppgörelsen med Saabs konkursbo är klar. Företaget har köpt upp huvuddelen av tillgångarna i konkursboet. Hittills har Nevs anställt 75 personer till huvudkontoret i Trollhättan.

– Nu har vi säkerställt den basorganisation som vi behöver för att starta verksamheten. Det handlar bland annat om personer i ledningsgruppen och för att underhålla fastigheten. Dessutom har vi rekryterat viss teknisk kompetens, bland annat en teknikchef som är nödvändigt för att kunna starta rekryteringen av ingenjörer, säger Mattias Bergman, talesperson för Nevs.

Hur många ingenjörer som företaget planerar att rekrytera vill han inte uppge.
– Vi har valt att avstå från att presentera sådana prognoser. Vi uppger inte hur många bilar vi planerar att bygga och inte heller hur många vi ska anställa. Efterhand, när vi har säkra besked, kommer vi att berätta mer säger Mattias Bergman.

Han uppger att företaget kommer att behöva ingenjörer från fordonsindustrin men också kompetens från andra områden, bland annat från batterisidan och inom eldrift. På området eldrift är Japan världsledande och ett samarbete med japanerna är redan etablerat.

Hundratals ingenjörer förlorade jobbet när Saab lade ner men i dag har de flesta redan fått nya jobb. En del har rekryterats till Volvo och andra etablerade företag men flera nya konsultföretag med sikte på fordonsindustrin har också startat i Trollhättan av och med ingenjörer från Saab.

– Vi är jätteglada att många nyckelpersoner på Saab har fått jobb på lokala konsultbolag och vi har redan lagt uppdrag på flera av de här bolagen. Att kompetensen finns kvar i Trollhättan är viktigt för oss, det gör oss en möjlighet att rivstarta, säger Mattias Bergman.

Han är dock tydlig med att påpeka att merparten av den tekniska kompetensen på sikt måste finnas i bolaget.

-Kärnkompetensen måste vi ha inhouse, säger han.

Inom kort kommer Nevs på sin hemsida att presentera profiler på den tekniska kompetens som företaget behöver rekrytera.

– Vi märker redan att intresset är stort och många känner att vi bygger en framtidsindustri. Vi har redan fått in 700-800 spontanansökningar, säger Mattias Bergman.

Bilen som Nevs planerar att lansera om 18 månader bygger på Saab 9-3 och en elektrisk drivlina. Kina kommer att bli den viktigaste marknaden de första åren. Allt fler kineser har råd med bil och Kina gör stora investeringar för att stötta elbilsmarknaden.

För att elbilarna ska bli attraktiva krävs det att utvecklingen av bilarna går hand i hand med investeringar i annan infrastruktur. Det handlar till exempel om möjligheten att kunna ladda bilen på natten hemma, om snabbladdningsstationer och så kallade swappingcenter där man snabbt kan lyfta ut och byta batteriet.

– Kina har redan gjort stora åtaganden för att stötta utbyggnaden av infrastrukturen kring elbilar. Där räknar vi med att kunna bli en stor aktör som påverkar och sätter standard. Den amerikanska marknaden som vi också siktar på är svårare eftersom den är mer fragmenterad, säger Mattias Bergman.

Han påpekar dock att elbilarna inte ensamma är lösningen på miljöproblemen. Större satsningar måste också göras på att utveckla de förnybara energikällorna och Kina gör stora investeringar även på det området.

– En elbil är inte en miljöbil om elen kommer från brunkol. Då är till och med en effektiv dieselbil ett bättre miljöval, säger Mattias Bergman.

I Europa räknar Nevs med att det kommer att ta ytterligare några år innan elbilarna dominerar nybilsmarknaden.

– Det är svårt att säga när det kommer att ske men det är ingen som tvivlar på att det kommer att ske, säger han.

Läs även:
Många Saabtjänstemän har fått jobb
Nytt bolag lockar Saab-ingenjörerna

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Dyr rådgivning om premiepension är sällan lönsam

0
Att betala för råd och tips om hur man ska placera sin premiepension kan bli en riktigt dyr affär. Det visar en granskning av Pensionsmyndigheten.

20 år gammalt exjobb gav alternativa Nobelpriset

0
När Magnus Gens gjorde sitt exjobb på KTH valde han att bygga en testdocka för älgolyckor. Nu, drygt 20 år senare, vinner han årets IG Nobelpris i säkerhetsteknik.
Lönebesked

Vad händer med komp och semester när jag byter jobb?

0
Du har hittat ett nytt jobb och ska säga upp dig. Men vad händer med komp och semester som du har sparat? Här svarar Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.  

Vad är annorlunda med att vara chef i Sverige?

0
Hur upplever chefer från andra länder att det är att vara chef i Sverige? Så här svarar en ledarskapsexpert och fyra utländska ingenjörer som är chefer i Sverige.

Så här förbereder Chalmers för yrkesverksamma

0
Det nya omställningsstudiestödet ska göra det lättare för yrkesverksamma att bygga på sin kompetens. Men hur redo är högskolorna för detta?

Andreas ansvarar för beräkningarna av Nordens högsta hus

0
Karlatornet i Göteborg blir Nordens högsta byggnad och ska stå klar om två år. Ansvarig för beräkningarna av det komplicerade konstruktionsarbetet är civilingenjören Andreas Lindelöf, 34 år.  

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så blev vi egenkonsulter

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsult. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

1
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.