Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemIngenjörenIndustrin kräver strategi för elbilar

Industrin kräver strategi för elbilar

Sverige ligger långt fram inom eldrivna fordon, men när konkurrensen hårdnar om elbilsmarknaden behövs en nationell plan. Industrin orkade inte vänta på att staten skulle ta fram en plan. I mars, under ett seminarium om elbilar, lämnade en grupp företag över sin färdplan till näringsministern Annie Lööf.

Den globala fordonsflottan väntas växa till runt 1,8 miljarder runt 2030. Det är i stort sett en fördubbling av antalet fordon i dag. En stor del av de nya bilarna måste vara elbilar. Frågor om miljö- och klimathänsyn verkar inte förslå långt i dag, när alla ropar att andra ska minska sina utsläpp först. En starkare orsak är måhända ekonomi och säkerhetspolitik. Oljan räcker helt enkelt inte till. De fossila bränslena blir allt dyrare samtidigt som länder utan egna oljekällor känner sig tvingade att göra sig oberoende.

I Sverige har ett åttiotal företag gått samman i ett konsortium för att påskynda elektrifieringen av den svenska fordonsflottan. Det är en diger samling företag, främst från fordons- och energibranschen, men också storföretag som Ikea och universitet som KTH är med. De säger sig stå för cirka 60 procent av hela industrisektorns investeringar. Paul Gustavsson, vice vd på Volvo Personbilar, påpekade vid ett seminarium den 27 mars att industrin redan investerar miljardbelopp i utvecklingen av elfordon. Under seminariet lämnade Paul Gustavsson och Vattenfalls Annika Ramsköld över industrikonsortiets färdplan, Roadmap: Sweden, till näringsminister Annie Lööf.

I rapporten står det att Sverige ska vara världsledande inom elfordon år 2030, skriver. Sverige måste göra som Tyskland som gör konkreta satsningar på att få fram elbilarna och den nya tillhörande infrastrukturen. Tyskland har en nationell plan som siktar på en miljon bilar på de tyska vägarna år 2020, och sex miljoner elbilar år 2030. Till det har man valt ut fyra städer där man kan experimentera med hela infrastrukturen kring elbilarna.

Sverige är en ytterst liten del av världsmarknaden för fordon. Landet utgör mindre än en halv procent av marknaden. Men för Sverige är marknaden extremt viktig.

– Men vi har också de bästa förutsättningar för att vara med och tävla, sade Paul Gustavsson, vice VD på Volvo personvagnar.

Både person– och lastbilstillverkare ligger långt framme med elektrifierade drivlinor. I Sverige finns också företag med andra viktiga komponenter som säkerhetssystem och batterier. Dessutom har vi världens kanske renaste elproduktion. En bil som kör på svensk elmix släpper ut cirka fyra gram koldioxid per kilometer, medan en europeisk elmix ger runt 85 gram koldioxid per kilometer.

Men det är alltså inte miljövinster som industrikonsortiet tar sikte på. Eventuella miljövinster är bra argument, de kommer gratis, men det är marknadsandelar det handlar om. Elbilarna är morgondagens bilar, och den svenska fordonsindustrin måste ligga långt framme i tekniken om den ska kunna hävda sig mot de långt större tyska och kinesiska konkurrenterna.

I Sverige, skriver konsortiet, saknas en konkret plan för att främja elbilarnas frammarsch. Naturvårdsverket har på regeringens uppdrag tagit fram ett underlag för en färdplan mot ett klimatneutralt Sverige år 2050 och i scenarierna talas det om cirka en miljon elfordon i Sverige år 2030. Men det saknas en konkret nationell strategi.

I färdplanen som Annie Lööf fick finns framför allt tre rekommendationer till regeringen.
1. Nationell samordning för introduktion av elfordon. Samordning ökar nyttan av insatta resurser och minskar risken för dubbelarbete och särlösningar. Det behövs standardiseringar och kunskapsspridning.

2. Demonstrationsmiljöer för hela systemet kring elfordon. Koppla ihop de spridda satsningarna på elfordon så att man kan testa hela system tillsammans. Det gäller bilpooler, snabbladdning och arbetsplatsparkeringar – för alla sorter elfordon.

3. Stimulera efterfrågan. Staten måste bygga intresse och stimulera efterfrågan, främst genom tydlighet och långsiktiga regler.

Hittills har det varit mest uppmärksamhet kring elektrifierade personbilar. Den begränsade räckvidden har gjort det meningslöst att försöka elektrifiera tunga lastbilar på motsvarande sätt. Men personbilarna kanske inte kommer först i alla fall. I Sverige har Volvo beslutat att helt lämna tillverkningen av dieselbussar. I stället ska alla bussar bli hybridiserade, i olika grader. Stadsbussar som kör givna sträckor kan komma att bli elektrifierade tidigt. Volvo levererar till exempel redan hybridbussar till Göteborg, bussar med 40 procent lägre bränsleförbrukning än konventionella bussar. Globalt har Volvo sålt ett tusental hybridbussar.

Under seminariet i våras betonades flera gånger att Sverige håller sig väl framme inom elfordon, men att det för en svensk ledarposition förutom fortsatt teknikutveckling krävs att politik och näringsliv drar åt samma håll.

» Läs hela rapporten här

Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Förstärkt lönesamtal kan lösa konflikter kring lön

0
Ibland slutar lönesamtalet med att man känner sig orättvist bedömd. Inom industrin finns då möjligheten till ett förstärkt lönesamtal med lokala facket som stöd.

Global portal öppnar nya vägar till utlandsjobben

0
Sugen på ett nytt jobb, men vill inte flytta? Nu startar Remote en jobbförmedling för distansjobb, med hela världen som arbetsplats.

Hon läste teknisk fysik och blev börs-vd

0
Charlotte Eriksson är civilingenjör i teknisk fysik och vd på Softronic. Här berättar hon om en omtumlande händelse på jobbet för ett år sedan och varför hon la ner sin sångkarriär.

Alkohol på julfesten? Så hittar du balansen mellan fest och fylla

0
Att jobbet bjuder på alkohol i samband julfiranden är idag närmast självklart – och är oftast inget problem. Men det kan ändå vara bra att tänka till. Här är sex tips inför julens firanden.
Elin Petersson och Patrik Milton i talarstolen

Mycket debatt om skatt, 5G och infrastruktur på Ingenjörsfullmäktige

0
Antog program om löner och industripolitik. Och höjde inte medlemsavgiften.
Elias Bernmalm, Carolina Gómez Lagerlöf och David Lindgren

Viktiga framtidsfrågor på årets Ingenjörsfullmäktige

0
Vilka samhällsförändringar kan komma att påverka arbetsmarknaden – och Sveriges Ingenjörer – i framtiden? På årets Ingenjörsfullmäktige ägnades en workshop åt framtidsspaning.

Måste man vara med på sociala aktiviteter på jobbet?

8
Bowlingkväll, fredagsquiz eller after work med jobbet. Hur gör man om man bara vill utföra sitt arbete och inte har lust att socialisera med kollegorna efter jobbet?   

Verktyg i kampen mot Alzheimers vinner Lilla Polhemspriset

0
I sitt examensarbete har Jonathan Södergren utforskat nya sätt att använda bananflugor i kampen mot Alzheimers. För det har han nu tilldelats Lilla Polhemspriset 2023. 
Martin Bretz

”Svartnade när jag dök, vaknade med huvudet ner i vattnet”

0
Ett dyk från en bastuflotte gjorde Martin Bretz förlamad. Trots det kunde han plugga till civilingenjör och jobbar nu heltid.

Mattias på FMV hjälper polisen som fjällräddare

0
Vissa dagar lämnar Mattias Söderin med kort varsel jobbet som systemingenjör på FMV för att hjälpa polisen med fjällräddning vid branta stup och klippor.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Ska jag tacka ja till ett jobb fast jag hoppas på ett annat?

0
Vad gör jag om jag får ett jobberbjudande men hoppas på ett annat där beskedet dröjer? Ingenjören bad May Molin, rekryteringskonsult på Qrios Engineering, om råd.