Framgångsrik plantskola för företag

Den KTH-anknutna universitetsinkubatorn Sting fick genomgående höga betyg i en internationell jämförelse. I en studie som jämförde 150 olika universitetsinkubatorer slog sig Sting in bland de nio bästa.

Den KTH-anknutna universitetsinkubatorn Sting fick genomgående höga betyg i en internationell jämförelse. I en studie som jämförde 150 olika universitetsinkubatorer slog sig Sting in bland de nio bästa.

När University Business Incubator jämförde 150 universitetsinkubatorer från hela världen placerade sig Sting från Stockholm – en av få deltagande inkubatorer från Europa – bland de allra högsta.

Sting klarade sig mycket bra i de femtio olika framgångsfaktorer som jämfördes, som till exempel hur fort bolagen i inkubatorn växer vad gäller omsättning och antal anställda, hur mycket kapital man lyckas skaffa, och hur pass bra bolagen överlever efter att de lämnat inkubatorn. En orsak kan vara att inkubatorn är byggt just för att driva fram nya företag i den nya globaliserade världen.

– Vi jobbar med att skapa nya exportbaserade tillväxtföretag, säger Pär Hedberg, grundare och vd för Sting. Ska man bygga ett stort företag måste man ut internationellt snabbt. Sveriges hemmamarknad är alldeles för liten.

Pär Hedberg grundade Sting 2002 i Kista, norr om Stockholm, efter många år som vd i olika medelstora svenska teknikföretag. När han fick en fråga av stiftelsen Electrum om han ville starta en universitetsinkubator i Stockholm reste han reste runt i världen och tittade hur inkubatorer såg ut.

Pär Hedberg punktar upp några av de viktigaste egenskaperna för en framgångsrik inkubator.

1. En inkubator måste ha många människor i sitt upptagningsområde. Man måste kunna vara selektiv och välja de allra bästa idéerna. Det kommer in många idéer, men alla kan inte bli något.

2. Inkubatorn måste drivas av folk från näringslivet med entreprenörsbakgrund. Affärschoacherna, de som hjälper de små nystartade bolagen, måste ha en passion och en erfarenhet av att driva och bygga bolag.

Kraven för att kvalificera sig för inträde i inkubatorns värmande omfamning är hårda. Pär Hedberg har tre stenhårda kriterier:
* Företaget ska lösa ett stort internationellt problem. Annars kan det aldrig nå en stor marknad.
* Lösningen på problemet måste ha något unikt, något man är ensam om och som kan skyddas.
* Människorna som driver företaget måste ha rätt kompetens och vara motiverade.

– Vi antar bara sex, sju procent av alla företag som vi tittar på, säger Pär Hedberg.

De som antas får en affärscoach som lägger ner ungefär en dag i veckan under två år. Det unga företaget slipper begå misstag och blir fortare flygfärdigt. Coachen hjälper till med allt från att ta fram en affärsplan till att hitta kunder. Det handlar om att rekrytera medarbetare, hitta underleverantörer, att få lån och inte minst att få in privata pengar.

– Vi har hjälpt företagen i inkubatorn att få in 1,7 miljarder kronor i privat kapital, säger Pär Hedberg.

I dag har Sting drygt tjugotalet företag under sina vingar. Det är nya företag inom it, internet, energi och material, men inte inom läkemedel som har helt andra förutsättningar. Företagen stannar i inkubatorn i två år. Efter det bör de ha fått ihop en första prototyp, kanske några betalande kunder, kanske en omsättning på en miljon eller två – eller så ska de precis skicka sina första fakturor.

En jämförelsefaktor där Sting fick höga betyg i det nya indexet är hur många bolag som överlever efter att ha lämnat inkubatorn. Av de 108 bolag som hittills har gått igenom finns 78 procent kvar.

Sture Henckel

Lämna en kommentar

Senaste nytt

”Det finns ett oändligt behov av hjälp”

”Det finns ett oändligt behov av hjälp”

Ingenjören Kateryna Mariushkina i Göteborg är en av de volontärer som engagerat sig i arbetet för Ukraina. ”Det som händer i Ukraina finns hela tiden i bakhuvudet” berättar hon.
Fler artiklar