Forskare hjälper chefer att bli bättre

Att vara chef är inte alltid enkelt och ibland behöver man hjälp på traven. Foto: Pixabay.

Att vara chef är inte alltid enkelt och ibland behöver man hjälp på traven. Foto: Pixabay.

För tre år sen intervjuade Ingenjören industridoktoranden Simon Elvnäs om hans forskning som handlade om hur chefer agerar och leder sitt arbete i olika typer av organisationer. Då framkom att chefer bland annat lägger ner mycket mindre tid på arbetsledning än vad de själva tror. Vad har hänt sen sist?

Att vara chef är inte alltid enkelt och ibland behöver man hjälp på traven. Foto: Pixabay.

Att vara chef är inte alltid enkelt och ibland behöver man hjälp på traven. Foto: Pixabay.

För tre år sen intervjuade Ingenjören industridoktoranden Simon Elvnäs om hans forskning som handlade om hur chefer agerar och leder sitt arbete i olika typer av organisationer. Då framkom att chefer bland annat lägger ner mycket mindre tid på arbetsledning än vad de själva tror. Vad har hänt sen sist?

Simon Elvnäs

Simon Elvnäs

– Sen dess har jag och min forskargrupp försökt identifiera olika beteenden hos chefer, tittat på hur företag köper utbildningar och undersökt vilka effekterna blir när man arbetar med en individ respektive en grupp, säger Simon Elvnäs.

Han berättar att det är vanligt att företag som vill kompetensutveckla personal ofta köper insatser för medarbetare på samma organisatoriska nivå i företaget i stället för att exempelvis låta medarbetare från flera nivåer, under- och överställda, gå utbildning tillsammans. När medarbetaren i fråga sen kommer tillbaka till jobbet med ny motivation och nya insikter blir det lätt att hen ganska snart kör på som vanligt igen eftersom vare sig personens chef eller övriga medarbetare har fått ta del av den nya kunskapen och det här gör ju att företagen i princip slösar bort både pengar och tid.

– Vi har också tittat på hur mycket stöd chefen behöver i sitt arbete och vad underställda chefer behöver göra för att bli bättre arbetsledare och vi upptäckte att man ofta hanterar fel frågor på fel nivå, man gjorde inte det man skulle på rätt sätt. Praktiska frågor och detaljfrågorna togs ofta av de höga cheferna medan underställda ledare fick syssla med organisatoriska frågor.

Under de fem år som Simon Elvnäs och hans kolleger har forskat om chefer och ledarskap har de arbetat med över 400 arbetsledare i ett 20-tal olika verksamheter och förra året var de ute i fält i 3 500 timmar.

Arbetsmetoden som de använder är så kallad tillämpad beteendeanalys, vilket innebär att man är närvarande vid chefernas arbetsplats och studerar dem i situationer när de har varit arbetsledande, exempelvis vid möten. Forskarna har sedan bidragit med underlag för hur verksamheten kan förbättras.

Simon Elvnäs samlade arbete kommer snart resultera i en avhandling och i november utkommer även en bok på Volante förlag med arbetstiteln Vad gör chefen.

– Tanken är att avhandlingen ska vara praktisk inriktad och att ledare och chefer ska ha nytta av det vi har kommit fram till. Därför har vi också startat en kunskapsportal som handlar om vår forskning om arbetsledning, utveckling och kunskap i praktiken, säger Simon Elvnäs.

Anna Ciabuschi Eriksson

Här når du kunskapsportalen

11 maj 2012 publicerade Ingenjören artikeln Snacksaliga chefer glömmer feedback” som beskrev Simon Elvnäs och hans kollegers arbete.

 

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Ingenjörer trivs bäst på tredje jobbet

Ingenjörer trivs bäst på tredje jobbet

Unga ingenjörer trivs bra när de kommer ut i arbetslivet. Men allra bäst är det på tredje jobbet. Det visar resultaten från Ingenjörsbarometern.
Fler artiklar