Femte generationens mobilnät väntas ge industrin en rejäl knuff. Det är också i industrin som den först testas. En av de första platser där det nya mobilnätet byggs är en gruva i Norrland.
Femte generationens mobilnät väntas ge industrin en rejäl knuff. Det är också i industrin som den först testas. En av de första platser där det nya mobilnätet byggs är en gruva i Norrland.
Tillsammans med flera andra företag arbetar nu Ericsson med att installera ett femte generationens mobilkommunikationssystem i Bolidens gruva i Kankberg utanför Skellefteå. Torbjörn Lundahl, ansvarig för Ericssons svenska forskningsprogram för 5G, leder arbetet.
När påbörjade ni det här projektet?
– Det är ett Vinnovaprojekt som blev godkänt i maj. Men vi började på allvar i augusti och har sedan jobbat under hösten. Det första vi jobbar med nu är att planera radioinstallationerna. Vi etablerar radiokommunikation i vissa delar av gruvan.
Gör ni det här i flera gruvor?
– Det här projektet handlar bara om den här gruvan. Vi forskar på hur man applicerar tekniken och vad krävs för 5G för den här tillämpningen.
Deltagare i Projektet
Projektet som går under namnet PIMM (Pilot for Industrial Mobile Communication in Mining) är ett samarbete mellan Ericsson, Boliden, ABB, SICS Swedish ICT, TeliaSonera, Volvo Construction Equipment, Wolfit och Luleå tekniska universitet.
Men vad kan då egentligen 5G som 4G inte kan?
– Det är flera saker. Datavolymerna är i storleksordningen 1 000 gånger högre på systemnivå. Dessutom blir fördröjningen, från att du skickar signalen till dess att den kommer fram, betydligt mindre. Det sista är oerhört viktigt för fjärrstyrning. Om man sitter med en styrspak med ljud o bild så måste man även få rätt känsla i spaken, så kallad haptisk feedback. Det blir jättesvårt att styra om du får en fördröjning. Den får vara max 1-2 millisekunder. Idag har man runt 40 millisekunder.
Hur kan 5G vara så mycket snabbare än 4G?
– Alla protokoll och handskakningar i kedjan från sensor till server och tillbaka optimeras med avseende på fördröjningar för dessa användningsfall.
Finns det fler skillnader?
– En annan viktig parameter är batteriernas livslängd. Ska du ha sensorer där ute i gruvan så kan du inte springa och byta batterier jämt och ständigt. Där handlar det om att skapa extremt låg energiåtgång för att få en lång batteritid. Det ingår i kravspecifikationen för 5G.
Vilka är utmaningarna att installera 5G i en gruva?
– Gruvmiljön är ganska krävande. Gruvgångarna är svåra i sig, och dessutom kan det komma ganska stora maskiner i vägen. Radioplanering är en jätteutmaning som är intressant rent tekniskt.
Vad är målet med projektet?
– Det är förstås att effektivisera driften, men också att höja säkerheten. Men det finns också en möjlighet att få en hävstång globalt. Dels kan Boliden använda tekniken i andra gruvor, och både vi och de andra företagen som deltar kan marknadsföra våra produkter globalt, till andra gruvor utomlands.
Hur bidrar den nya tekniken till bättre säkerhet i gruvan?
– I dag har man ingen mobiltäckning nere i gruvan. I händelse av en olycka, när räddningsfolk kommer dit, måste de i dag ha med sig en speciell kommunikationsradio. Det systemet är inte lika lätthanterat. Boliden vill ha ett heltäckande nät för både ovan jord och nere i gruvan. Man vill hela tiden ha koll på både människor och maskiner. Man kan till exempel sätta upp geofencing med virtuellt staket kring en maskin, och stoppa driften om en person kommer för nära den.
Hur stor är den här satsningen?
– Vinnova finansierar projektet med 9 miljoner kronor. Då tillför industrin minst lika mycket, så är det alltid i Vinnovaprojekt. Boliden tillhandahåller ju en gruva, Volvo en gruvlastare som ska fjärrstyras, och vi står för radioutrustningen. Den exakta kostnaden delger vi inte, men för Ericsson är detta en del i vår totala satsning på 5G-utveckling.
När ska detta vara fungerande i gruvan?
– Radioinstallationerna är klara nu. Och sedan påbörjar vi körningarna allteftersom. Totalt sett ska projektet vara avslutat i mitten av 2017.
Sture Henckel