Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemForskning & utbildningForskningRobotar – kollegor eller jobbtjuvar?

Robotar – kollegor eller jobbtjuvar?

Bild: Fanatic Studio/Thinkstock
Bild: Fanatic Studio/Thinkstock

Kommer smarta maskiner bli våra kollegor, eller kommer de att ta våra jobb? Därom tvista de lärda, denna gång vid vetenskapskonferensen AAAS.

Gregory D Hager, professor vid Johns Hopkins University i Baltimore, USA, argumenterade vid ett seminarium på årets upplaga av vetenskapskonferensen AAAS för att maskiner bidragit till många positiva förändringar, till exempel har de gjort det möjligt att minska en del tungt, fysiskt arbete. Men inte ens dagens intelligenta varianter klarar sig utan människor.

Robotar och intelligenta maskiner kan hjälpa oss med allt från att flytta lådor på stora lager till att bistå kirurger vid operation, men bredvid maskinen står en människa.

– Jag får ofta frågan ”när kommer min kirurg att vara en robot?”. Jag förväntar mig inte att se det hända under min livstid, sade Gregory D Hager.

Skälet till detta är att robotar inte förstår mycket av det som pågår runt om dem. Även maskiner med inbyggda system som ska kunna lösa tidigare kända fel, kan stöta på problem som de inte kan lösa på egen hand.

– Människor är fortfarande den mest flexibla formen av adderat värde man kan ha, konstaterar Gregory D Hager.

läs mer

ingen1504_65Ingenjören nr 4/2015 handlade bland annat om hur våra arbetsplatser påverkas när allt fler jobbar med en robot. Läs reportaget här.

Något som förstärker detta argument är att smarta maskiner inte heller förstår sociala normer. En sjukhusrobot som ska leverera saker har inte lärt sig att väja för andra när den tar sig runt genom korridorerna. Den saknar god uppfostran helt enkelt, något som väckt mycket irritation bland dem som fått utvärdera maskinerna.

Även om Gregory D Hager inte tror på någon robotinvasion ser han vissa risker med att släppa innovationsarbetet helt fritt.

– Smarta maskiner kommer att orsaka åtskilliga störningar och då inte bara i negativ mening, utan också i betydelsen förändring. Därför måste vi tänka mer brett kring samarbeten, mellan forskare och företag, mellan akademi och stat.

Vid ett senare seminarium var stämningen betydligt mer tryckt när det handlade om vilken utveckling robotar och autonoma system kan resultera i. Om bara några år kommer vi se betydligt mer av intelligenta och semi-intelligenta system i samhället och de kommer att vara en del av vår vardag, enligt Bart Selman, professor i datavetenskap vid Cornell University.

Bara de senaste fem åren har han sett en oanad utveckling där datorer ser och hör på ett sätt som allt mer liknar människans sinnen. Datorer har supermänsklig syn och har bättre ansiktsigenkänning än vi har. Samtidigt börjar datorerna förstå människans värld allt bättre, sade Bart Selman.

En positiv del i den här utvecklingen är att självkörande bilar kan minska antalet dödsolyckor på vägarna, tror Bart Selman. Men de intelligenta maskinernas framfart hotar också våra jobb. Det var han och Moshe Vardi, professor i datavetenskap vid Rice University, överens om.

Enligt Moshe Vardi stannade jobbtillväxten i USA av runt år 2000 och detta berodde delvis på tekniken och autonoma system. Vi har bara sett början, tror han. Majoriteten av alla bilrelaterade jobb, ungefär 10 procent av alla amerikanska jobb, kommer att försvinna om hans prognos slår rätt.

Moshe Vardi jämförde utvecklingen med den som redan har skett inom tillverkningen i USA, där tillverkningsvolymerna i dag är rekordhöga, men antalet jobb inom tillverkning nådde sin topp 1980.

De jobb som enligt Moshe Vardi hotas mest av den tekniska utvecklingen är de som finns i mitten. De högkvalificerade jobben kräver fortfarande människor som utför dem och de lågkvalificerade är för dyra att automatisera. De intelligenta maskinerna kommer äta upp jobben från mitten och utåt, och bidra till att skapa större samhällsklyftor, tror Moshe Vardi. Några nya jobb kommer automatiseringen inte att skapa, enligt honom.

– Vi måste fundera på vad människor ska göra när maskiner kan göra nästan allt.

Wendell Wallach vid Yale University som arbetar med etikfrågor, betonade vikten av att säkerställa att tekniken förblir en god tjänare och att den inte blir en farlig mästare. Detta kräver både regelverk och forskning som tittar närmare på vilken social påverkan maskinerna har, anser han. Självkörande bilar kan bidra till färre olyckor på vägarna, men vem har ansvaret när något går fel?

– Frågan är om vi rör oss mot ett samhälle där man inte längre kommer att kunna hålla någon ansvarig om något händer?

Ania Obminska

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Vad är annorlunda med att vara chef i Sverige?

0
Hur upplever chefer från andra länder att det är att vara chef i Sverige? Så här svarar en ledarskapsexpert och fyra utländska ingenjörer som är chefer i Sverige.

Chalmers om livslångt lärande: ”Mycket är fortfarande osäkert”

0
Det nya omställningsstudiestödet ska göra det lättare för yrkesverksamma att bygga på sin kompetens. Men hur redo är högskolorna för detta?

Andreas ansvarar för beräkningarna av Nordens högsta hus

0
Karlatornet i Göteborg blir Nordens högsta byggnad och ska stå klar om två år. Ansvarig för beräkningarna av det komplicerade konstruktionsarbetet är civilingenjören Andreas Lindelöf, 34 år.  

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så tog vi steget till eget

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsulter. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

1
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.
KTH

Färre tog ingenjörsexamen förra året

0
Nästan exakt 500 personer färre tog en ingenjörsexamen under det gångna läsåret jämfört med året före. Ändå var det många: 5 000 fler än i slutet av 1970-talet och 2 000 fler än i mitten av 1990-talet.

”Rejäla fakta när vi ska argumentera för våra löner”

0
Trovärdig statistik är ett av de viktigaste verktygen i den kommande löneförhandlingen. De två Akademikerföreningar som förra året var bäst på att skicka in sina svar var Arriver Software och Ljungby kommun.

Börsras kan påverka pensionen – här är expertens råd

0
Börsen faller, men hur påverkar det egentligen min framtida pension? Läs pensionsekonomens tips på vad du ska ta reda på och hur du bör agera.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.