Flexpensionsavtal i hamn?

Foto: Ingenjören. Ulf Bengtsson, Martin Linder och Anna-Karin Hatt var alla nöjda med samarbetet.

Foto: Ingenjören. Ulf Bengtsson, Martin Linder och Anna-Karin Hatt var alla nöjda med samarbetet.

Flexpensionen är i hamn. På fredagsmorgonen undertecknade Almega, Sveriges Ingenjörer och Unionen en överenskommelse i frågan som hotat att förlama hela avtalsrörelsen

Foto: Ingenjören. Ulf Bengtsson, Martin Linder och Anna-Karin Hatt var alla nöjda med samarbetet.

Foto: Ingenjören. Ulf Bengtsson, Martin Linder och Anna-Karin Hatt var alla nöjda med samarbetet.

Flexpensionen är i hamn. På fredagsmorgonen undertecknade Almega, Sveriges Ingenjörer och Unionen en överenskommelse i frågan som hotat att förlama hela avtalsrörelse.

Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius är nöjd att oenigheten om den extra avsättningen till tjänstepensionen nu har fått sin lösning.
– Vi vill att våra medlemmar på det här området ska ha rätt till likvärdiga pensionsvillkor som medlemmar inom exempelvis industrin. Den här frågan som är viktig både för rättvisan i pensionssystemet men också för rörligheten på arbetsmarknaden.

Flexpensionen

Flexpension innebär dels att arbetsgivaren gör en extra avsättning till tjänstepensionen, som kommer alla till del, och dels ökade möjligheter att gå ned i arbetstid när du närmar dig pensionering.

För de som redan har flexpension blev den extra avsättningen i år runt 0,5 procent, med viss variation beroende på kollektivavtal. Fackens målsättning är att den ska öka till cirka 2 procent de kommande avtalsperioderna. Pengarna sätts in i din vanliga tjänstepension och placeras på samma sätt som övrigt tjänstepensionskapital.

Avsättningen blir kollektiv men den enskilde medlemmen har rätt att avstå om hen vill.
– Det är fråga om löneutrymme som vi sätter av, inte att arbetsgivarna ska få en extra kostnad, säger Camilla Frankelius. I slutändan är det ett nollsummespel.

Anna-Karin Hatt från Almega var också mycket nöjd. Hon menar att det faktum att parterna har kunnat komma överens i den här frågan bådar gott inför avtalsrörelsen.

– Vår utgångspunkt i det här har varit att hitta en överenkommelse som gynnar våra medlemmar. Går vi i mål med helheten kommer vi att ha löst ett antal besvärliga frågor som vi ha kämpat länge med.

Uppgörelsen mellan Sveriges Ingenjörer, Unionen och Almega består dels av överenskommelsen om extra avsättning till tjänstepensionen och möjlighet att gå i delpension men också av ett antal andra punkter. För att överenskommelsen ska hålla krävs enligt Camilla Frankelius att alla punkterna uppfylls.
Dels ska arbetet med att modernisera kollektivavtalen återupptas. Det har legat mer eller mindre nere sedan Almega och facken låste sina positioner i flexpensionsfrågan i våras.

Förutom det ska fyra arbetsgrupper bildas för att arbeta med hur anställningsformerna ska se ut, beredskapsfrågor, guidelines för omställning och förhandlingsordningarna. Arbetet i grupperna ska vara klart i december och sedan får branschorganisationerna ta ställning till resultatet innan allt är klart.
– Jag är väldigt nöjd med att vi har kommit så här långt, säger Camilla Frankelius. Att slå hål på myten om att det här är en extra kostnad för arbetsgivaren kändes viktigt och att det leder till ett mer rättvist pensionssystem för våra medlemmar.

Jenny Grensman

2 kommentarer

  • Lars Håkansson

    Så bra att det gick att komma framåt i denna fråga. Om vi måste jobba längre för att klara vårt välfärdssamhälle, så måste de som närmar sig pension kunna göra det på ett hållbart sätt. Jag hoppas att arbetsgivarna tar vara på erfarenheterna från de äldre, som med flexpension kanske kan arbeta ett par år längre.

    20 november 2016
  • HansH

    ”Ökade möjligheter att gå ned i arbetstid när du närmar dig pensionering”
    – har sökt en en beskrivning av detta, men aldrig hittat någon – finns det någon som kan förklara vad det innebär??

    18 november 2016

Senaste nytt

  • Så kan ingenjörer förbereda sig för AI-revolutionen

    Så kan ingenjörer förbereda sig för AI-revolutionen

    AI omvandlar ingenjörsrollen i snabb takt och öppnar upp nya möjligheter – men för att hänga med krävs spetskompetens och nyfikenhet. Frågan är: hur förbereder sig dagens ingenjörer för AI-revolutionen och framtidens arbetsuppgifter?
  • Så får du med NPF-diagnos stöd på jobbet

    Så får du med NPF-diagnos stöd på jobbet

    Var öppen med din NPF-diagnos så att du kan få rätt stöd, men akta dig för att få anpassningar inskrivna i anställningsavtalet. Det är några av råden från Sveriges Ingenjörers chefsjurist Heléne Robson.
  • Vad vet du om den svenska modellen?

    Vad vet du om den svenska modellen?

    De flesta regler som i praktiken rör arbete, lön och villkor i Sverige är inte de som står i lagboken. Lagarna har ersatts med kollektivavtal och det här kallas för den svenska modellen.
  • What do you know about the Swedish labour market model?

    What do you know about the Swedish labour market model?

    Most regulations related to employment, salary and benefits in Sweden are not regulated in law. The laws have been replaced by collective agreements and this is called the Swedish labour market model.
  • Ingenjörer rapporterar inte all sin tid

    Ingenjörer rapporterar inte all sin tid

    Övertid som göms undan i flextiden och övertidsavlösta som inte har koll på hur mycket de jobbar. Det blir många timmar som arbetsgivaren inte ser. ”Våra medlemmar är ibland för lojala” säger en förtroendevald som Ingenjören pratat med.
Vad vet du om den svenska modellen?

Vad vet du om den svenska modellen?

De flesta regler som i praktiken rör arbete, lön och villkor i Sverige är inte de som står i lagboken. Lagarna har ersatts med kollektivavtal och det här kallas för den svenska modellen.
Fler artiklar