Pojkarna fortsätter att halka efter i skolorna. En rapport från SNS visar att just vilken skola det är spelar stor roll för pojkarnas betyg. Skillnader mellan könen finns även i de bästa skolorna, men där är de mindre.
Pojkarna fortsätter att halka efter i skolorna. En rapport från SNS visar att just vilken skola det är spelar stor roll för pojkarnas betyg. Skillnader mellan könen finns även i de bästa skolorna, men där är de mindre.
Tankesmedjan SNS, Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, presenterade i går en undersökning av David Autor, ekonomiprofessor vid MIT, som visar att skillnaderna i betyg mellan könen nästan försvinner i de bästa amerikanska skolorna.
I de sämsta skolorna är det däremot pojkarnas resultat som sjunker betydligt kraftigare än flickornas. Den amerikanska rapporten visar att pojkar har högre frekvens för både frånvaro och avstängning, och att skillnaderna ökar med lägre socioekonomisk status, men också med kvaliteten på skolan.
SNS Rapport
SNS Analys – Könsskillnader i utbildning.
Anna Sjögren, docent vid IFAU, institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, har räknat på uppgifter från svenska Skolverket. Enligt henne finns liknande mönster också i svenska skolor, men i Sverige är skillnaderna mellan könen ännu större, och de är stora även i högpresterande skolor. I Sverige, tror hon, kan det därför också handla om att stötta just de svaga eleverna, huvudsakligen pojkar.
Det finns flera tänkbara anledningar till varför pojkarnas resultat hamnar så långt under flickornas. Flickorna läser mer böcker på fritiden, vilket gör dem bättre på att förstå texter på djupet. Skillnaden mellan könen är som allra störst i ämnet svenska. Det kan också hänga ihop med att flickorna anses nå en biologisk mognad något tidigare än pojkarna.
Men det kan också handla om att vissa pojkar saknar förebilder och att förväntningarna på pojkarna är för låga. Låga förväntningar kan minska pojkarnas entusiasm och ansträngningar, vilket i sin tur försämrar deras resultat.
Flickorna har alltid klarat sig bättre i skolan än pojkar, generellt. Men en samhällsutveckling där allt större andel av jobben på arbetsmarknaden kräver högskoleutbildning, kan leda till stora problem för dem som inte klarar skolan.
Sture Henckel