Northvolts huvudfabrik kommer att byggas i Skellefteå. Bolagets demolina samt forskning och utveckling hamnar i Västerås. Det bekräftades vid en pressträff i dag.
– Det här är ett jättepositivt besked för Skellefteå och för alla ingenjörer i regionen. De flesta av de drygt 2 000 arbetstillfällen här blir ingenjörsjobb, säger Monica Normark, styrelseledamot i Sveriges Ingenjörens distrikt Västerbotten till Ingenjören.
läs mer
Northvolt grundades 2015 av Peter Carlsson, som tidigare jobbat på Tesla som logistikchef. I dag har Northvolt 45 anställda, en siffra som väntas öka markant de närmaste åren.
Läs Ingenjörens tidigare artikel om Northvolt ”Duellen om batterifabriken” publicerad den 18 augusti 2017.
Redan dagarna innan pressträffen avslöjade Vestmanlands Läns Tidning, VLT, att allt pekade på att Northvolt skulle välja både Skellefteå och Västerås, Skellefteå för tillverkning och Västerås för spetskompetensen. Detta enligt icke-namngivna, men ”trovärdiga källor”. På torsdagsförmiddagen stod det klart att det är precis så det blir.
Vid en pressträff i Northvolts lokaler i centrala Stockholm berättade bolagets grundare och vd Peter Carlsson att Northvolt kommer att arbeta tillsammans med både Skellefteå och Västerås för att uppnå målet att skapa världens grönaste batteri. Han lyfte fram Skellefteås starka, storskaliga basindustri och stora återvinningskluster samt Västerås som elektronikhuvudstad, med tradition från bland annat ABB.
De kommande satsningarna väntas skapa 2 500–3 000 jobb, bland annat för högspecialiserade ingenjörer. På huvudfabriken i Skellefteå, kallad Northvolt 1, väntas 2 000–2 500 personer arbeta. I Västerås beräknas antalet anställda bli mellan 300 och 400.
– Det här är ett jättepositivt besked för Skellefteå och för alla ingenjörer i regionen. De flesta av de drygt 2 000 arbetstillfällen här blir ingenjörsjobb. Pilotlabbet i Västerås ska utveckla processen i liten skala, men den storskaliga processindustrin ska byggas här. För detta krävs ingenjörer inom alla tänkbara områden, maskinteknik, kemi, logistik, elektronik, och en stor mängd systemingenjörer, berättar Monica Normark, styrelseledamot i Sveriges Ingenjörens distrikt Västerbotten, för Ingenjören.
Bertil Nordqvist, ordförande för Sveriges distrikt i Västmanland, är också glad över beskedet i dag.
– Jag tror att det är bra för Skellefteå och för att få hela Sverige att leva. Det låter som ett klokt beslut att ha forskning och teknikutveckling i Västerås med tillgång till ingenjörer med spetskompetens. Tittar vi dessutom på andra branscher än bilindustrin som kan tänkas använda batterier av det här slaget finns också Bombardier här i Västerås som ser på möjligheten att ta fram tåg som kan köra korta icke elektrifierade sträckor med hjälp av batterier.
Batterifabriken beräknas kosta uppåt 40 miljarder kronor och bolaget planerar att ta in cirka 1 miljard i riskkapital under hösten, har bland annnat Breakit uppgett. Hittills ska bolaget ha fått in ett par hundra miljoner kronor i riskkapital berättade Peter Carlsson under pressträffen. Anders Teljebäck (S), kommunalråd i Västerås, närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) samt Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå, som var med under pressträffen, intygade att de inte var oroade över Northvolts ekonomi. Peter Carlsson tillade att allt går enligt tidsplan.
Byggstart beräknas till andra halvåret 2018 med produktionsstart år 2020, då batterifabriken beräknas kunna producera sina första 8 GWh. När fabriken når full kapacitet väntas den producera 32 GWh per år.
Ania Obminska och Karin Virgin