Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemFackligtIngen business class för Sveriges Ingenjörer

Ingen business class för Sveriges Ingenjörer

Flera fackförbund har avslöjats med att flyga business class i strid med sina egna regler. Men för Sveriges Ingenjörer är det kostnadseffektivitet som gäller, poängterar både förbundsordföranden och förbundssekreteraren.

Aftonbladet har i höst granskat fackförbundens resor. Man har fått fram att företrädare för Transport och Byggnads flugit business class – utan att de villkor förbunden själva satt upp för när det är ok att flyga business class har varit uppfyllda.

Också företrädare för Unionen, bland dem förbundsordföranden, har valt att flyga business class. I det fallet har Unionen varken velat lämna ut sin resepolicy eller talat om vad biljetterna kostat.

För Sveriges Ingenjörer är inställningen något mer restriktiv. I resebestämmelserna för förtroendevalda som beslutas av Ingenjörsfullmäktige varje år, står att ”Resa med tåg, flyg eller båt ersätts normalt för icke ombokningsbar andraklassbiljett, ekonomiklassbiljett eller motsvarande ’lågpris’” men att ombokningsbar biljett ersätts i de fall där tider kan ändras, till exempel i samband med förhandlingar.

Rutinerna och bestämmelserna för hur man bokar går att läsa här (reglerna ligger som länk i högerspalten på sidan).

För tjänstemännen finns däremot en möjlighet enligt personalhandboken: att personens chef kan bevilja business class om resan är över fyra timmar lång och personen har möten tidigt efter ankomsten.

– Men jag ser inte att det här nyttjas. Tjänstemän åker sällan på globala möten där resan är över fyra timmar. Och när de gör det så åker de oftast det mest priseffektiva alternativet, säger förbundssekreterare Elisabeth Arbin.

Förbundsordförande Ulrika Lindstrand har inte varit tillgänglig för en intervju, men skriver i ett mejl att:

”I grunden gäller att förbundets resande skall vara motiverat och så kostnadseffektivt som möjligt. Vi förordar också att man tänker på miljön när man väljer sätt att resa. Alla som reser och representerar förbundet vid kongresser på förbundets räkning gör det å medlemmarnas vägnar och skall göra det med deras bästa för ögonen. Det innebär att man skall följa vår resebestämmelse.”

Förbundets resor bokas genom resebyrån Akademikerresor, som har förbundets riktlinjer att gå efter. Förtroendevaldas resekostnader godkänns av andra förtroendevalda, och för tjänstemännen är det alltså deras chefer som godkänner. Allt rapporteras sedan till förbundssekreteraren och kontrolleras av förbundets revisorer.

Elisabeth Arbin poängterar att det är viktigt för förbundet att delta i internationella möten, men att resekostnaderna hålls på låg nivå.

– Vi lever i en global värld, med globala företag och global arbetsrätt. Vi behöver vara på en global arena för att påverka där också. Är vi bara hemma så når vi inte hela vägen. Och när vi åker så är det arbetsmöten från tidigt till sent – vi ser sällan mer än mötesrummen.

Karin Thorsell

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Så höjer du en låg ingångslön

0
Fick du inte den ingångslön som du hade hoppats på? Nytt år och äntligen dags för ditt första lönesamtal. Sveriges Ingenjörer ger tips på hur du förbereder dig för att kunna lyfta en låg ingångslön.
Andreas Anderljung och Anna Othén Martinell

Vart tog dina kursare vägen? Här är svaret

0
Vad jobbar ingenjörer med efter studierna? Finns de inom typiska ingenjörsyrken eller jobbar de med något helt annat? Vi bad SCB ta fram vad ingenjörer som gick ut 2009/2010 jobbade med tio år senare. Här är svaret.

Därför måste en bra chef vara modig

0
Har du en chef som letar fel och kan bli aggressiv eller en som har svårt att ta beslut, är otydlig och gärna gömmer sig? Förklaringen kan vara rädsla.  

Trivector är Sveriges mest cykelvänliga arbetsplats

0
Trivector i Lund har utsetts till landets mest cykelvänliga arbetsplats. Civilingenjören Pernilla Hyllenius Mattisson är en av eldsjälarna bakom företagets cykelsatsning.

Sju år som servicetekniker – sedan sökte Jonas till KTH

1
Jonas Tiger-Wedin var skoltrött redan i högstadiet och ville snabbt ut i arbetslivet. Men efter sju år väcktes längtan efter något annat.

Över 30 procent högre pension om du jobbar till 70

5
Vill du höja din pension med mer än 30 procent på bara fyra år? Då ska du gå i pension vid 70 i stället för vid 66. Det visar nya siffror från Pensionsmyndigheten.

Fyra dagars arbetsvecka är en valfråga i Finland

1
Den finska statsministern Sanna Marin lovar att införa fyradagarsvecka om hon får förnyat förtroende i det kommande riksdagsvalet. Men i Sverige är frågan mer eller mindre död.

Arbetsmiljöverket backar: Skyddsombud får företräda enskilda

0
Skyddsombuden har rätt att företräda en individ. Det står nu klart efter det att Arbetsmiljöverket upphävt det beslut från 2021 som skapat en del förvirring i frågan.

Män tjänar allt mindre på en högskoleutbildning

1
Högskoleutbildning lönar sig allt mindre för män och särskilt i privat sektor. För kvinnor har lönsamheten däremot ökat de senaste 20 åren.

Bakgrundskontroller – därför kan du nekas jobbet

0
Ingenjören har intervjuat ToFindOut, ett företag som gör bakgrundskontroller. Vad letar de efter? Och vad kan var skäl till att inte få jobbet?

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Expertens tips inför löneförhandlingen: ”Var djärv och ta i”

0
Ett nytt jobb innebär även ett guldläge för en högre lön. Så här vässar du dig inför löneförhandlingen.