Svenska ingenjörer får ansvar för underhåll av JAS-motorn

GKN Aerospace har en lång tradition av underhåll, service och reparationer på motorn till JAS 39 C/D och har därför både erfarenhet, kompetens och ett bra verksamhetsstöd för att även hantera RM16, den nya motorn i JAS 39 E.

GKN Aerospace i Trollhättan får ansvar för service och underhåll för motorn till JAS 39E. Det meddelade Försvarsmakten förra veckan, ett beslut som möttes av stor glädje.

Motorn till JAS 39E tillverkas i USA av General Electric och tidigare ingick det i affären att underhållet av motorn skulle genomföras av amerikanska General Electric i USA. Detta är något som GKN Aerospace och Sveriges Ingenjörer ifrågasatt rimligheten i och därmed under lång tid argumenterat för att få en ändring på.

GKN Aerospace har en lång tradition av underhåll, service och reparationer på motorn till JAS 39 C/D och har därför både erfarenhet, kompetens och ett bra verksamhetsstöd för att även hantera RM16, den nya motorn i JAS 39 E. ”Varför ska då Sverige lägga pengar till ett annat land när alla resurser redan finns på hemmaplan?” har både GKN Aerospace och Sveriges Ingenjörer frågat sig.

Seger för alla

Förra veckans besked om att de nu får ansvaret för tekniskt stöd till RM16 kändes därför som en seger för alla på GKN Aerospace.

– Detta är en diskussion som pågått under många år och som vi tillsammans med Sveriges Ingenjörer kämpat hårt för. Beskedet är jätteviktigt för oss och vi blev både överraskade och glada att det äntligen kom. Beskedet var så pass efterlängtat och glädjande för oss alla att vi firade med tårta i fredags, berättar Annica Norlenius, ordförande för Akademikerföreningen på GKN Aerospace.

Johan Karlsson är chefsingenjör på den nuvarande motorn RM12 och en av dem som engagerat sig i arbetet med att få affären till GKN Aerospace.

Beslutet är inte bara viktigt för GKN Aerospace som företag. Johan Karlsson är ledamot i Akademikerföreningens styrelse och arbetar som chefsingenjör på den nuvarande motorn RM12 och en av dem som engagerat sig i arbetet med att få affären till GKN Aerospace. Han berättar att det finns stora fördelar med att ha tekniskt stöd i Sverige där man bland annat erbjuds en nära kontakt med kunderna och en förmåga att snabbt och smidigt lösa service och underhåll.

Dragningskraft till ingenjörsyrket

Att arbeta så nära sin kund inom den militära verksamheten är också väldigt inspirerande som ingenjör.

– Få verksamheter erbjuder ett så tätt samarbete med kunden och ingenjörerna får verkligen ha ett helhetstänk för att ge kunden effektiv och bäst support, konstaterar han.

Om GKN Aerospace

GKN Aerospace Engine Systems utvecklar, tillverkar och underhåller delar till motorer för civila och militära flygplan och rymdraketer. Motorunderhåll ingår främst inom den militära delen.

Företaget har cirka 2100 anställda i Trollhättan, varav cirka 1100 är tjänstemän.

GKN Aerospace Engine Systems har idag ansvaret för motorn till Gripen C/D, kallad RM12. RM16 är Sveriges benämning på motorn i nya Gripen E. Grundmotorn kommer från General Electric där den används i F-18 E/F Super Hornet och benämns F414-GE-39E.

Annica Norlenius understryker också att den militära verksamheten ger viktiga synergier till andra delar av företaget genom bland annat kompetensöverföring och teknikutveckling. Dessutom är det viktigt att GKN Aerospace behåller och utvecklar ingenjörskompetensen inom den militära verksamheten så att den inte går förlorad för stridsflygplan inom Sverige.

– Sist men inte minst skapar den här typen av produkter en dragningskraft till ingenjörsyrket och den behöver vi som nation säger Annica Norlenius.

Läs också: Gripenbeslut avgörande för svensk flygindustri

Tryggt för framtiden

Rent konkret innebär affären ingen förändring i verksamheten idag eftersom det kommer att dröja ytterligare några år innan RM16-motorerna kommit i full drift och kräver underhåll. Däremot innebär detta naturligtvis en större trygghet för den militära verksamheten i företaget vilket ger arbetsro. I närtid kommer GKN Aerospace att börja förbereda sig genom att utveckla kompetensen och komplettera redan befintlig utrustning och infrastruktur för den nya motortypen.

– Det viktiga är att vi nu ser en långsiktighet i verksamheten, inte bara i produkterna utan även i vår egen kompetensutveckling och att vi kan dra nytta av redan gjorda investeringar. Vi vet att vi har jobb framöver och att vi kan fortsätta vara en viktig spelare inom flygbranschen, poängterar Annica Norlenius och Johan Karlsson.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

”Jag trodde inte på högkänslighet, nu vill jag hjälpa andra”

”Jag trodde inte på högkänslighet, nu vill jag hjälpa andra”

Efter kraschen, på toppen av karriären, låg ingenjören Kristoffer Ejebro i fosterställning i pojkrummet hos sina föräldrar. Först när förstod att han var högkänslig hittade han nycklarna till ett bra liv.
Fler artiklar