Jobba randigt för att minska stressen

Georgio Grossi ger råd om hur du kan få till den viktiga balansen mellan prestation och återhämtning.

Giorgio Grossi, legitimerad psykoterapeut på Stressmottagningen, menar att vi behöver fler randiga arbetsdagar. Det handlar om att hela tiden växla mellan aktivitet och återhämtning. Här är hans sju konkreta råd.

1. Använd timer när du jobbar

Använd en timer och jobba i koncentrerade arbetspass, till exempel 45 minuter före lunch och 30 minuter efter lunch. Under tiden timern är påslagen ägnar du dig åt en arbetsuppgift i taget och har endast den framför dig. Mejl och telefon är nedstängda och undanlagda. Först när timern ringer bryter du ditt flow. Och då gör du det för att växla till en fysisk aktivitet: ställ dig upp, gör några benböj, hämta något att dricka, gå en kort sväng runt kvarteret.

2. Ta lunchpaus på riktigt

När du går på lunch, gör det med lite mindfulness i åtanke. Det vill säga, ät, känn in smakerna, tugga långsamt och låt tankarna vara på det du just nu gör, istället för att äta framför datorn eller med mobilen i ena handen och med tankarna på allt du behöver ordna där hemma.

3. Anpassa din återhämtning

Arbetar du i huvudsak med dina mentala förmågor, det vill säga tänker, planerar, sköter logistik och parallella planer där du också behöver ta hänsyn till oväntade händelser, då drabbas du framför allt av mental trötthet snarare än fysisk utmattning. Då behöver din återhämtning ge dina kognitiva förmågor respit. Jobbar du i projekt behöver du förhålla dig till kunder och vara diplomatisk och socialt kompetent. Då behöver du vila från den typen av påfrestningar när du återhämtar dig.

4. Hitta skyddande faktorer på fritiden

En meningsfull hobby där du utvecklas och bemästrar ett område och där du kanske till och med åtnjuter en annan status än i ditt yrke, kan vara väldigt positiv ur ett stresshämmande perspektiv.

5. Höj rösten för arbetsmiljön

Om kulturen, rutinerna eller bemanningen på ditt jobb inte skapar ett bra samspel mellan prestation och återhämtning så behöver du fråga dig hur du kan handla för att förbättra läget. Du kan behöva kliva ur din komfortzon och påtala att ostrukturerade möten utan ställtid emellan fungerar dåligt för din (och förmodligen alla andras) förmåga att prestera. Det kan vara ett kortsiktigt obehag att lyfta de här sakerna, men som du vinner mycket på i längden.

6. Reflektera över dina tankar

Fundera över vilka tankar som dyker upp hos dig. Är du rädd att verka fånig om du börjar ställa dig upp och göra pausgymnastik? Tror du att du är en övermänniska som inte behöver pauser? Det är klokt att få syn på de här tankarna för att slippa få en hård konsekvens i form av ett möte med den så kallade ”väggen”.

7. Bli en förebild för återhämtning

Är du själv chef har du säkert själv ett pussel att få ihop av krav från flera olika håll och en uthållig prestation. Du kan göra stor skillnad för dig själv och dina medarbetare genom att lägga till med rutiner som skapar randiga dagar. Träna på att delegera, släppa fram andra, visa din egen mänsklighet och sårbarhet. Var själv tydlig i gränssättning. Mejla inte efter arbetstid och stör inte under lunchen ”bara för att fråga en sak”.

2 kommentarer

  • Daniel

    Väldigt enkla och bra råd – tar till mig!

    11 april 2024
  • Berit Damperud

    Du är en pärla Jojje.
    Väldigt bra att göra sig randiga dagar. Det skall jag prova/Tack

    05 april 2024

Lämna en kommentar

Senaste nytt

”Jag trodde inte på högkänslighet, nu vill jag hjälpa andra”

”Jag trodde inte på högkänslighet, nu vill jag hjälpa andra”

Efter kraschen, på toppen av karriären, låg ingenjören Kristoffer Ejebro i fosterställning i pojkrummet hos sina föräldrar. Först när förstod att han var högkänslig hittade han nycklarna till ett bra liv.
Fler artiklar