När allt fler uppmanas att jobba hemma ökar också behovet av att mötas digitalt. Här är tre tips som kan ge dina digitala möten ett lyft.
I dessa coronatider, där många uppmanas att jobba hemifrån, tar de digitala mötena en allt större plats i vår arbetsvardag. Martin Lidholm på Uclarity har gjort en video där han tipsar om hur du kan skapa förutsättningar för att de digitala mötena ska bli så bra som möjligt.
Tips nummer ett rör ljudet.
– Det finns ingenting som sabbar ett möte så mycket som dåligt ljud, säger Martin Lidholm.
Tröttsamt med burkigt ljud
Om ljudet klipper, fundera på att sätta dig lite närmare din trådlösa router, eller i värsta fall om ni är många hemma – koppla in en kabel direkt i routern istället.
Om inte det fungera är rådet att slå av wifi och istället försöka köra en mobilapp in i mötet via 4g. Eller, som sista utväg, att ringa in direkt till mötet. Dessutom bör man tänka på att använda ett bra headset.
Om man ska sitta flera timmar i digitala möten blir det jobbigt om ljudet är burkigt. Använd ett headset eller i värsta fall en högtalarpuck – men undvik att prata direkt in i datorn, tipsar Martin Lidholm.
– För även om du hör bra är det jättejobbigt att sitta på andra sidan när någon pratar rakt ner i datorn. Då är det lätt att man ganska snabbt tappar fokus, säger han.
Vad händer i bakgrunden?
Tips nummer två är video, det ger en bättre närvarokänsla och är extra viktigt när man jobbar ensam och inte har möjlighet att se sina kollegor i vardagen.
– Kör video i alla möten. Speciellt nu när ni inte ses så ofta så kommer du att få en mycket bättre närvarokänsla. Om ljudet börjar klippa, slå av videon för det är också videon som äter mest bandbredd. Genom att slå av videon kommer troligtvis ljudet att bli bättre.
I videomötet gäller också att skapa en trevlig miljö för dina kollegor. Tänk på bakgrunden, undvik motljus och fundera även på vad som kan dyka upp där i bakgrunden.
Sista tipset handlar om de tekniska förutsättningarna, att se till att chefen levererar hårdvara som funkar för hemarbetet.
– Be chefen skaffa ett kit med headset och en riktigt lång nätverkskabel för det kommer ni ha otroligt mycket mer nytta av än tonvis av toalettpapper, säger Martin Lidholm.
Anna Nyström
Hur fungerar digitala möten för dig? Skriv en kommentar.