Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemArbetslivSå här säger konsultföretagen om läget

Så här säger konsultföretagen om läget

När fordonsindustrin avslutar tusentals konsultavtal tvingas också konsultföretagen att permittera. Men konsultbranschen är inte nattsvart. Semcon, Combitech och AFRY har permitterat konsulter men har fortfarande uppdrag i andra branscher än fordonsindustrin.

Petra Borgstedt, ordförande för Akademikerföreningen på Combitech har precis undertecknat ett lokalt avtal om korttidsarbete för 45 konsulter.

Petra Borgstedt, Combitech

– Alla hade uppdrag på AB Volvo eller Volvo Cars men vi ser att också konsulter med uppdrag på andra bolag har eller kommer att permitteras. Förra veckan såg jag en lista med drygt 100 konsulter på Combitech som just nu saknar uppdrag.

Hittills är det främst konsulter inom fordonsindustrin som har drabbats och i många andra branscher fortsätter verksamheten som tidigare. Combitech har flera kunder inom statliga myndigheter och verk och i försvarsindustrin och nu försöker man hitta nya uppdrag åt så många som möjligt.

Petra Borgstedt upplever att konsulterna som har permitterats är positiva till lösningen med korttidsarbete.

– Än så länge har jag inte uppfattat något stor oro men det är förstås en allvarlig situation. De närmsta månaderna kommer att bli avgörande, säger hon.

”Naiv om man inte tror att det kommer varsel”

Ett annat konsultbolag som påverkas av de snabba neddragningarna i fordonsindustrin är Semcon som parerar med korttidspermitteringar, främst konsulter men också administrativ personal.

Christer Eriksson, ordförande för Akademikerföreningen på Semcon i Göteborg, känner sig övertygad om att vi snart kan vänta oss varsel i konsultföretag.

Christer Eriksson, Semcon

– Man är naiv om man inte tror att det kommer varsel inom konsultbranschen och de som drabbas först är de som arbetar mot fordonsindustrin, säger han.

Semcon var vid finanskrisen 2008 extremt beroende av uppdrag inom fordonsindustrin men Christer Eriksson menar att företaget tagit lärdom och har minskat riskerna för att inte vara så sårbar.

– I dag har vi branschdiversifiering och ett ökat fokus på helhetsåtaganden som gör oss mycket mer motståndskraftiga. Det har skett genom att vi är mer selektiva till vilka fordonsuppdrag vi tar och vi har fortsatt vår expandering mot till exempel industri och life science.

De frågor som han får från medlemmarna nu handlar mest om praktiska saker kring permitteringen. Alla ska vara beredda att börja arbeta på ett nytt uppdrag inom fem dagar, om ett sådant dyker upp.

– Jag får en del frågor om hur den kontakten ska ske. Man undrar om man måste läsa sin mejl varje dag eller om meddelandet kan komma som sms. Jag tolkar frågorna snarast som en oro.

”Projekt inom bygg, järnväg och väg startar nu”

En av de största permitteringarna av konsulter har skett på företaget AFRY. Både AB Volvo, Volvo Cars och Scania finns bland kunderna och nu har omkring 1 000 av de 8 500 konsulterna på AFRY i Sverige korttidspermitterats.

Fredrik Sundin är ordförande för Akademikerföreningen på AFRY. De flesta frågor han får från medlemmarna handlar om korttidsavtalet.

– Det är framför allt praktiska frågor som hur man ska redovisa tid och möjligheten att påverka vilka dagar man ska arbeta. Några är oroliga för sin anställning men det beror nog på vad man har för kompetens. Vissa har lättare än andra att byta till uppdrag i andra branscher, säger han.

Martin Lindecrantz, tillförordnad HR-chef på AFRY beskriver en relativt bra orderingång inom vissa områden, bland annat livsmedel, läkemedel och infrastruktur.

Martin Lindecrantz, AFRY

– Många stora projekt inom bygg, järnväg och väg startar nu, säger han.

Martin Lindecrantz ser även att den ekonomiska krisen på sikt kan öppna upp för andra branscher att växa. För arbetsgivare som har haft svårt att rekrytera viss nyckelkompetens skapas nya möjligheter.

– Jag kan se att vissa spjutspertsexperter plötsligt dyker upp på LinkedIn. En del snabbfotade företag kan nog lyckas rekrytera eftersökt kompetens och växla upp, säger han.

Generellt god arbetsmarknad för ingenjörer

Del bilden delas av Gabriella Nilsson, chef för TRRs regionkontor i Göteborg.

Gabriella Nilsson, TRR i Göteborg

– Den brist på teknikkonsulter som funnits i flera år har bromsat utvecklingen i vissa branscher. Nu ökar deras möjligheter att rekrytera. Transport och logistik, livsmedelsindustrin och life science är branscher som kan gynnas av att tillgången på ingenjörer ökar.

Korttidsavtalen har gett konsultföretagen andrum och hittills är det få som har tvingats varsla anställda om uppsägning. TRRs regionkontor har inte fått in ansökningar från fler ingenjörer än tidigare som behöver stöd för att hitta ett nytt arbete.

I Stockholm ser TRR Trygghetsrådet inte att tillgången på jobb för ingenjörer har blivit sämre.

Erica Sundberg, TRR i Stockholm

– Ingenjörer har fortfarande generellt en god arbetsmarknad men hur det kommer att påverka dem längre är svårt att säga i nuläget, säger Erica Sundberg, operativ chef för TRRs verksamhet.

På TRRs regionkontor i Göteborg är stämningen lite allvarligare. Gabriella Nilsson känner till att några konsultföretag förbereder varsel inom kort och hon vet att fler är på gång.

– Här i Göteborg är många beroende av fordonsindustrin och deras underleverantörer. Därför kan vi vänta oss att fler drabbas, säger hon.

Fler får nya jobb än de som förlorar jobb

Jonas Björkman, TRR i Västra Götaland

Till TRRs regionkontor i Västra Götaland har det inte kommit rapporter om större varsel i regionen. Fortfarande är det fler arbetslösa tjänstemän som får ett nytt jobb än nya som anmäler sig för att få hjälp. Men regionchefen Jonas Björkman påpekar att förändringarna kan ske snabbt.

– Om jag får samma fråga om en månad kan svaret bli något helt annat.

Han tror att många konsultföretag helst väntar med att varsla tills de har kniven på strupen. Konkurrensen har varit stor och därför är man rädd om de konsulter man har. Och när konjunkturen vänder vill man vara snabb ur startblocken.

– Ingenjörer kommer att fortsätta att vara de mest eftertraktade på arbetsmarknaden. När allt tar fart är det ingenjörerna som snabbast av alla får jobb igen, säger Jonas Björkman.

Karin Virgin

4 KOMMENTARER

  1. Snabbast av alla får jobb igen? Min första ansökan som tysk ingenjör tog över 8månader(från ansökan till kontrakt). Andra jobb tog också över ett halv år. Och det i en branch som skrikar hög efter ingenjörer. Från alla flesta ansökan får min inte ens något svar. Om det är redan snabbaste är det inte så konstigt att det finns brist på folk, dom tröttnar helt enkelt på vägen eller blir anställd av snabba kineser i Göteborgstrakten.

    • För mig gick det snabbare – från skickad ansökan som nyutexad civ.ing. till påskrivet kontrakt tog det 26 dagar. Är dock i Göteborgstrakten.

    • Det där är nog ytterst olika beroende på position och kunskap (etc), vilket ger väldigt olika grad av satsning från företaget. Är det en starkt specialiserad tjänst, chefstjänst eller liknande så är det så klart viktigare att företaget är nogrannare. Är man däremot en ”vanlig knegar-ingenjör” kan det gå väldigt snabbt. Själv hade jag en påskriven anställning en vecka efter mitt första mail till företaget.

    • Håller med Mikael att det tar för lång tid att få nytt jobb inom data och IT. Har sökt fasta anställningar som mjukvaruutvecklare de senaste 10+ åren och varje gång tog det mellan 6 månader till 12 månader att få nytt jobb samt tog intervjuprocessen väldigt lång tid ofta ca 2 månader innan man fick återkoppling, ibland fick man inte återkoppling. Det gjorde att jag tröttnade på att vara anställd och började som egenanställd.

      Bilden som ofta målas upp i media att man skriker efter folk stämmer inte med den upplevda verkligheten samt är lönerna låga jämfört med våra grannländer och de flesta andra OECD-länder.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Därför måste en bra chef vara modig

0
Har du en chef som letar fel och kan bli aggressiv eller en som har svårt att ta beslut, är otydlig och gärna gömmer sig? Förklaringen kan vara rädsla.  

Trivector är Sveriges mest cykelvänliga arbetsplats

0
Trivector i Lund har utsetts till landets mest cykelvänliga arbetsplats. Civilingenjören Pernilla Hyllenius Mattisson är en av eldsjälarna bakom företagets cykelsatsning.

Sju år som servicetekniker – sedan sökte Jonas till KTH

0
Jonas Tiger-Wedin var skoltrött redan i högstadiet och ville snabbt ut i arbetslivet. Men efter sju år väcktes längtan efter något annat.

Över 30 procent högre pension om du jobbar till 70

1
Vill du höja din pension med mer än 30 procent på bara fyra år? Då ska du gå i pension vid 70 i stället för vid 66. Det visar nya siffror från Pensionsmyndigheten.

Fyra dagars arbetsvecka är en valfråga i Finland

0
Den finska statsministern Sanna Marin lovar att införa fyradagarsvecka om hon får förnyat förtroende i det kommande riksdagsvalet. Men i Sverige är frågan mer eller mindre död.

Arbetsmiljöverket backar: Skyddsombud får företräda enskilda

0
Skyddsombuden har rätt att företräda en individ. Det står nu klart efter det att Arbetsmiljöverket upphävt det beslut från 2021 som skapat en del förvirring i frågan.

Män tjänar allt mindre på en högskoleutbildning

1
Högskoleutbildning lönar sig allt mindre för män och särskilt i privat sektor. För kvinnor har lönsamheten däremot ökat de senaste 20 åren.

Bakgrundskontroller – därför kan du nekas jobbet

0
Ingenjören har intervjuat ToFindOut, ett företag som gör bakgrundskontroller. Vad letar de efter? Och vad kan var skäl till att inte få jobbet?

Huvudskyddsombudet ”Många känner stress av att aldrig bli färdig”

0
Huvudskyddsombudet Jan Åkesson vid Siemens har prisats för sitt arbetsmiljöarbete. Fokus är på att halvera antalet anställda i riskzonen för  utmattning.
Camilla Frankelius

Snart avgörs löneökningarna – vill ha maximal höjning utan att driva inflation

10
Nu går förhandlingarna om industriavtalet in på upploppet. Sveriges Ingenjörers inställning är att anställda ska få del av de vinster som företagen faktiskt gör.  

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Ska jag tacka ja till ett jobb fast jag hoppas på ett annat?

0
Vad gör jag om jag får ett jobberbjudande men hoppas på ett annat där beskedet dröjer? Ingenjören bad May Molin, rekryteringskonsult på Qrios Engineering, om råd.