Så ökar du din sociala kompetens på jobbet

Nicolas Jacquemot
Nicolas Jacquemot har skrivit boken ”Vässa din sociala kompetens: Tips och råd för livet och karriären”. Foto: Hugo Thambert

I dag ställs krav på social förmåga när vi byter jobb, jobbar i projekt eller som konsulter. Men det kan vara en lika stor utmaning att jobba länge på samma arbetsplats. För hur skapar man bra relationer med personer man träffar varje dag?     

Etnologen och författaren Nicolas Jacquemot har nyligen gett ut boken ”Vässa din sociala kompetens: Tips och råd för livet och karriären”. Han menar att bra relationer på jobbet är avgörande för att vi ska trivas.

Bokomslag: Vässa din sociala kompetens– Det handlar om att odla kvalitativa, långsiktiga relationer, inte hur man blir den mest karismatiska på minglet, säger han.

Nicolas Jacquemot har doktorerat i management med fokus på vardagsprat och relationer på jobbet. Han har identifierat fem egenskaper som gör oss till bra kollegor:

Engagemang – att ta sina arbetsuppgifter på allvar, vara delaktig och intressera sig för kollegorna.

Samarbete – att arbeta bra tillsammans, vara med och ta ansvar för jobbet, leverera i tid och tänka på helheten.

Flexibilitet – att vara lösningsorienterad, kunna ändra planer och gilla läget om saker inte blir exakt som man tänkt dig.

Att visa omtanke – att fråga kollegorna hur de mår, lyssna, peppa och uppmuntra, särskilt om någon har det jobbigt.

Hitta glädjen i jobbet – att göra vad man kan för att trivas, träna på att se det som är bra och göra saker som får en att må bra.

– De här punkterna ger en fingervisning om vad man ska lägga fokus på för att få det att funka på arbetsplatsen. Och det gäller genomgående för alla nivåer, både kollegor och chefer, säger Nicolas Jacquemot.

Han pekar på att om man ger av sig själv så får man mer tillbaka. Våga be om hjälp om du kör fast så känner andra att de kan be dig om hjälp senare. Det bidrar till bättre relationer.

Så hur kan man vässa sin sociala kompetens? Här är några områden som Nicolas Jacquemot lyfter fram.

Besvärliga människor

Det talas en hel del om besvärliga människor, men Nicolas Jacquemot menar att det snarare handlar om personer som har beteenden som vi stör oss på: Som negativ attityd, att snacka skit om andra, att störa andra när de jobbar, att ta åt sig äran, komma för sent eller inte göra rent efter sig i gemensamma utrymmen.

Rådet är att inte se personerna som hopplösa utan att försöka bygga relationen. Försök förstå varför de gör som de gör och vad det väcker för känslor hos dig. Ta tag i återkommande beteenden. Tala om att de stör dig och varför det gör dig ledsen/arg/besviken. Och ge förslag på hur det kan bli bättre.

Småprata

Många skyr fikarum eller lunch, men småprat är viktigt för att lära känna varandra. Sänk kraven. Du behöver inte säga något originellt. Småprata om vädret, helgen, nyheter, semestern, egna barn, husdjur och intressen.

– Våga tycka att dina egna intressen är intressanta för andra. Och fråga andra om deras intressen. Man får reda på massor om allt från padel till trädgårdsskötsel.

Nicolas Jacquemot poängterar också att man inte behöver ha ett snitsigt avslut på ett samtal och att det kan vara bra att tacka.

– Säg: Tack för att jag fick byta några ord. Nu ska jag hämta barnen/arbeta med min rapport eller vad du ska göra.

Ge feedback

För att ha bra relationer är det viktigt att det är enkelt att kunna ta upp saker som du hakar upp dig på. Bäst är det om det finns forum för att ge feedback.

Är det mindre frågor kan det vara bra att ta upp dem direkt. ”Jag känner mig ignorerad i den här diskussionen, kan jag få ta upp några synpunkter?” eller ”Jag skulle uppskatta om du sänkte volymen på din telefon”.

Har du problem i samarbetet med någon, säg att du skulle vilja diskutera hur ni kan förbättra det. Bestäm en tid så att båda hinner tänka igenom vad ni vill säga. När ni pratar, tänk på att behålla lugnet och vara saklig. Fokusera på vad problemet innebär för dig, ”Jag känner att jag får dra det tyngsta lasset”, snarare än vad den andra gör fel.

Men ibland behövs inte jag-budskap, till exempel när du ska konstatera att det är viktigt att komma i tid till möten.

Kom gärna med förslag på lösningar och säg gärna vad du gillar med kollegan – att även om ni pratat om problem nu så finns det saker du uppskattar.

Ta emot kritik

Det kan också hända att någon har kritik mot dig. Tänk då på att lyssna och behålla lugnet. Se till att inte himla med ögonen, sucka eller annat. Bekräfta: ”Jag är ledsen om jag sårat dig, det var inte meningen” eller be den andra utveckla om du inte riktigt förstår vad som är problemet.

Avsluta med att sammanfatta: ”Har jag förstått rätt, du tycker att jag… Jag har inte tänkt på det men ska försöka låta bli det framöver.”

Bra mejl

Mejlen påverkar också relationerna. Tänk på att ha en trevlig ton. Svara och tacka när du får svar på en fråga du ställt.

Var också tydlig när du mejlar. Ämnesraden ska tala om vad mejlet handlar om. Det är också viktigt att vara tydlig med vad du vill ha gjort och till när. ”Jag skulle bli jätteglad om du skickar resultatrapporten till på fredag”. Om du vill mjuka upp budskapet kan du komplettera med ”Säg till om det inte funkar”.

Möten

Börja gärna möten med att småprata lite. Försök inkludera alla genom att till exempel gå laget runt i början eller slutet så att alla får säga något.

Ha en tydlig mötesledare som ser till att ni startar och slutar i tid och som håller koll på att det inte är några som pratar för mycket eller för länge. En arbetsgrupp är dynamisk – vissa tar för sig, andra är lyssnare. Ledaren ska se till att alla blir inkluderade, även digitalt.

För den som är uttalat extrovert är det också bra att träna på att ta inte ta för mycket plats, att ta ett steg tillbaka och släppa fram andra. Och introverta kan i stället – om de vill – öva på att ta plats.

– Här är det bra att vara accepterande och att ha social fingertoppskänsla. Att inte dra in alla i diskussioner. Vissa vill mer lyssna och vara observatörer under möten eller ställa frågor, säger Nicolas Jacquemot.

Samtidigt påpekar han att vi ofta förväntas vara aktiva och kanske hålla föredrag. Då är det en bra idé för den som tycker det är jobbigt att öva, att börja i små sammanhang och sedan trappa upp det.

Att bli lyssnad på

Om ingen frågar om din åsikt på ett möte, lär dig att haka på det andra säger. Om de andra inte är så ödmjuka och inkluderande som de borde vara behöver du inte skämmas för att avbryta och säga ”Apropå det här kom jag på en idé, får jag berätta?”.

Det här gäller också med vänner, eller om du går på lunch med kollegor: Haka på det de andra säger. Alla har rätt att komma till tals.

Fakta och känslor

Ett sista råd handlar om att inte reagera med känslor om någon till exempel påminner om att du inte skickat en rapport i tid. Svara inte: ”Måste du vara så tjatig?” utan svara på frågan. Om du missat att skicka rapporten: Be om ursäkt och åtgärda direkt. Har du inte gjort det du skulle så är det ju du som är orsak till att kollegan är frustrerad.

Är det i stället så att kollegan hela tiden ber dig om saker som inte är ditt ansvar, ta upp det och diskutera.

Lämna en kommentar

Senaste nytt