Hur känns det att jobba i ett virtuellt kontor? Kan datorn ersättas av en virtuell vägg som vi styr med händerna? Forskare vid Chalmers ska undersöka hur VR-kontor kan påverka våra kroppar och hjärnor.
Digitala möten har vi vant oss vid. Nästa steg kan vara virtuella kontor och allt fler företag lanserar nu virtuella kontorsmiljöer. Med VR-glasögon kan du sitta hemma vid köksbordet och uppleva att du befinner dig i ett konferensrum tillsammans med dina kollegor.
– Många VR-utvecklare fokuserar på rumskänslan men vi anar att tekniken också kan ge möjligheter att arbeta på andra sätt, säger Cecilia Berlin, forskare i produktionsergonomi på Chalmers.
Tillsammans med kollegan Maral Babapour Chafi, som forskar om aktivitetsbaserade kontor, har hon fått drygt 2,5 miljoner kronor från AFA-försäkring för ett forskningsprojekt om VR-kontor.
Cecilia beskriver dem båda som arbetsmiljönördar och i det här projektet kommer ergonomin vara i fokus. Mycket kontorsarbete sker vid en dator som vi sitter eller står framför. Men går det att skapa dokument med något annat än ett tangentbord?
Kan VR-tekniken ge nya möjligheter som inte låser oss vid ett skrivbord? Kanske kan vi ta på oss VR-glasögon och arbeta med händerna framför en virtuell vägg?
– Om tekniken får ett fritt spelrum kan vi ändra förutsättningarna för hur vi kan arbeta. Vår förhoppning är att undersöka om det går att jobba annorlunda med arbetsuppgifter som i dag är statiska och gör oss stillasittande, säger Cecilia Berlin.
Risk för VR-nacke
Under forskningsprojektet som startar i februari kommer de att utforska hur det är att arbeta i ett virtuellt kontor och framför allt hur kroppen påverkas. Kanske slipper vi musarmen men drabbas istället av VR-nacke.
– VR-glasögon är ganska tunga och vi måste testa vad kroppen klarar av. Får man ett arbetsflow och arbetar för länge riskerar vi kanske belastningsskador.
Kanske kommer forskarna se att VR-tekniken ger möjligheter men att den fysiska utrustningen måste utvecklas mer och väga mindre för att fungera.
– Det skulle i så fall inte vara första gången som behoven tvingar fram en teknikutveckling, säger Cecilia Berlin.
Hon har redan blivit kontaktad av flera företag som har arbetat med virtuella kontor i många år. Spelbranschen har också använt tekniken länge och där finns viktiga erfarenheter att ta vara på.
– I VR-spelen finns naturliga start- och slutpunkter. Spelfiguren dör eller får slut på tid. Kanske måste vi hitta liknande begränsningar för VR-kontoren. Även om vi kastar oss in i en VR-värld har vi fortfarande en levande kropp att ta hänsyn till.
Metaverse ökar intresset
Exakt hur forskningsprojektet kommer att gå till kan Cecilia Berlin inte svara på i dag men hon säger att båda forskarna drivs av söklust.
Hon påpekar också att tajmingen för projektet är gynnsam när techbranschen under hela året pratat om det hajpade begreppet metaverse.
Exakt vad det handlar om är svårt att få ett grepp om men Facebook som nyligen bytte företagsnamn till Meta ger en beskrivning på sin hemsida: ”Metaverse är en serie virtuella miljöer där du kan skapa och utforska ihop med andra personer som inte befinner sig på samma fysiska plats som du”.
Om VR-kontor kommer ge så stora möjligheter att de blir ett gångbart alternativ till de fysiska kontoren kan forskningen förhoppningsvis ge vissa svar på.
– För att VR-kontoren ska bli en framgång måste vi som arbetar i där kunna vara minst lika produktiva som i dag. Dessutom måste både den fysiska och psykosociala arbetsmiljön fungera, och det vet vi ingenting om än.