Det finns tre frågor som ditt personliga brev bör besvara. Gör du det så ökar dina chanser att sticka ut hos arbetsgivaren. ”Svårare än så är det inte” konstaterar Arbetsförmedlingens karriärexpert Ellinor Wassberg.
Ellinor Wassberg är karriärexpert på Arbetsförmedlingen där hon vägleder och håller i utbildningar för arbetssökande. Det personliga brevet är något som många upplever som svårt. Vad ska det innehålla? Vad är relevant och vad vill arbetsgivaren veta? Och hur mycket kan jag skriva om mig själv, utan att det känns som skryt?
– Mitt råd är egentligen väldigt enkelt. Se till att det personliga brevet innehåller svar på vem du är, vad du kan bidra med och varför du söker jobbet, konstaterar hon.
Bli nyfiken på dig
Poängen med det personliga brevet är att lyfta fram vem du är och varför du är rätt för jobbet, men även att väcka nyfikenhet på dig som person så att arbetsgivaren blir intresserad av att träffa dig för en intervju. Frågorna vem, vad och varför är därför en bra tumregel att hålla sig till.
Fem tips för det personliga brevet
- Läs annonsen noga. Vilka egenskaper och kvalifikationer är viktiga i rollen? Välj ut två eller tre konkreta exempel som visar hur du stämmer in på den beskrivningen.
- Lyft fram dina guldkorn. Berätta vad du är bra på, vad andra säger om dig och vad som får dig att känna motivation i arbetet.
- Jobba med texten. Lägg mycket tid på att ta fram en grundmall för det personliga brevet. Återanvänd det som passar, men se till att omformulera och anpassa så att det blir unikt för det just det jobbet du söker.
- Se upp för slarvfel. Låt någon korrekturläsa innan du skickar in din ansökan.
- Kontrollera: Svarar brevet på frågorna ”vem”, ”vad” och ”varför”?
Svaren på frågorna kan komma i olika ordning och på olika sätt. När det gäller ”vem” påminner Ellinor Wassberg att det handlar om att beskriva vem du är som jobbperson, det vill säga hur du är som kollega och medarbetare – inte som privatperson.
Fundera på vad som är intressant för det jobbet du söker och ta med det som du tror är relevant. Lyft en eller två egenskaper som är viktiga i den tjänst du söker och ge konkreta exempel som visar hur du passar in i den beskrivningen.
– Ett bra tips är att visa dina guldkorn tidigt i brevet så att du direkt fångar läsarens intresse, tipsar hon.
Sätt dig själv i ett sammanhang
”Vad” handlar om vad du kan ta med dig till arbetsplatsen och hur det kan komma till nytta. Ellinor Wassberg tipsar om att läsa annonsen noggrant för att fånga upp vad det är som arbetsgivaren efterfrågar. Om du gör en spontanansökan kan det vara smart att ta reda på vad arbetsplatsen skriver på sin hemsida eller i sociala medier. Finns det något där som du kan anknyta till i ditt brev?
– Ett vanligt misstag är att du berättar om dig själv i allmänhet, att du räknar upp vad du gjort tidigare och vad du kan – inte vad du kan bidra med på arbetet. Hänvisa gärna till ditt CV och koppla ihop de erfarenheterna med de krav som det nya jobbet innebär.
Har du exempelvis projektlett stora projekt, jobbat i många olika branscher eller löst knepiga situationer – dra nytta av det för att visa att du är noggrann, har insikt i många olika typer av arbeten eller är en kreativ problemlösare.
Visa intresse för arbetet
Frågan ”varför” är kanske den viktigaste. Varför söker du jobbet? Vad fångade ditt intresse? Varför vill du jobba just här?
– ”Vem” och ”vad” brukar de flesta få med, men många missar ”varför”. Berätta vad det är som lockar dig, det kan räcka med några få meningar. ”Jag har hört mycket gott om er”, ”jag har sett att ni satsar mycket på klimatfrågor” eller ”jag känner andra som jobbar hos er och jag tror att det är ett jobb som passar mig”.
Skapa en cliffhanger
Generellt sett ska det personliga brevet vara kort, max en sida, och förutom brevet även innehålla kontaktuppgifter till dig som söker jobbet. Idag väljer många dessutom att ha med en porträttbild på sig själv. Men att hålla det kort kan vara en utmaning.
Ellinor Wassberg tipsar om att välja ut dina bästa exempel som matchar jobbet, men påminner också om att brevet har ett viktigt syfte – att väcka nyfikenheten hos den som rekryterar. Ett knep för detta är cliffhangers.
Läs också: Så blir du hittad för rätt jobb på Linkedin
– Det innebär att du lämnar lite av din historia öppen för ”fortsättning följer”, förklarar Ellinor Wassberg.
Brevets tre pelare
- Vem. Beskriv hur du är som kollega och medarbetare och ge exempel. Fokusera gärna på egenskaper som arbetsgivaren efterfrågar som stämmer på dig.
- Vad. Berätta inte bara vad du gjort tidigare, utan på vilket sätt du tror att du kan bidra i relation till den tjänst du söker. Hur kan dina erfarenheter komma till nytta?
- Varför. Visa ditt driv, berätta varför du blev intresserad av tjänsten och på vilket sätt du känner dig attraherad av företaget.
Till exempel: ”Mina två främsta egenskaper är… Vilken den tredje är berättar jag gärna om på intervjun”. Eller om du berättar om ett knepigt projekt som var utmanande, ”hur det gick berättar jag gärna när vi möts för en intervju”.
Skicka inte samma brev till alla
Att lägga krut på att anpassa det personliga brevet för just det jobbet du söker är alltid ett bra råd. Rekryterare märker direkt om du skickat ett standardbrev som du alltid använder. För att spara tid kan det vara smart att ha en grundmall för det personliga brevet som du kan utgå ifrån. Ändra sedan exempel och formuleringar utifrån det jobb du söker och det arbetsgivaren lyfter fram i annonsen.
– Du behöver inte skriva ett nytt brev varje gång, men anpassa det så att det känns att du söker just den tjänst som de har ute. Klipp och klistra, välj ut det som stämmer med tjänsten och använd gärna namn i brevet, så känns det mer personligt.
Men se upp! Det är lätt att bli blind för sin egen text. Låt därför någon korrekturläsa brevet innan du skickar det – och kontrollera noga så att du inte missat ändra exempelvis arbetsplatsens namn i brevet.
Se upp med språket
Läs också Sveriges Ingenjörers tips
Se också upp för krångliga förkortningar och begrepp. Det kan vara frestande att visa att du som ingenjör har kompetens inom specialområden, men tänk på att texten också ska vara läsbar även för en som inte är expert.
– Tänk på att många använder rekryterare när de gör det första urvalet. Se till att visa dina kompetenser, men skriv så att alla förstår, tipsar Ellinor Wassberg.