Hur ser en vecka ut för en ung ingenjör på Volvo Group Trucks Operations i Köping? Läs det i Jesper Aspelins dagbok: Från hans val av kläder och morgonens kafferutin till optimering av arbetsstationer och besök hos kollegorna i Eskilstuna.
Måndag 3 oktober
Ingenjörsdagboken
I Ingenjörsdagboken skriver en ingenjör dagbok under en arbetsvecka. Vems dagbok vill du läsa? Tipsa oss om allt från teknikföretags-vd:n till din kollega. Skriv i kommentarsfältet eller kontakta oss här.
Först ut: Jesper Aspelin
Bor i: Örebro
Utbildning: högskoleingenjör industriell design och produktutveckling, Örebro universitet. Klar 2020.
Jobbar: Sedan januari som produktionstekniker på Volvo Group Trucks Operations i Köping. Före det produktionstekniker på Meritor i Lindesberg.
Fackliga roller: Förtroendevald i Akademikerna Volvo Köping, Sveriges Ingenjörer Distrikt Örebro och Ingenjörsfullmäktige.
Intressen: Mat och dryck, musik, natur samt ett allmänt teknikintresse.
Klockan 05:30 ringer alarmet. Först besöks garderoben för att plocka ihop en outfit. Strategin är oftast att ha en professionell framtoning men inget man är för rädd att smutsa ner i fabriken. Som tur är så är man delvis skyddad då vi har krav på varseljacka i produktionen.
Sedan till badrummet och efter det är det dags för kaffebryggningsrutinen. Valet av kaffebönor är viktigt för mig sett till kvalitet och etiska skäl. Bryggningsmetoden (filterbryggning, V60-metod) ger mig även möjlighet att få ut största potentialen av kaffet.
Resan från Örebro till Köping tar cirka 40 minuter och har blivit en tid att njuta av kaffet, musik samt förbereda sig inför arbetsdagen.
På siten i Köping sker montering av växellådor till tunga fordon, montering av marina drev samt bearbetning av komponenter till dem. Jag är riktad mot vår växellådsmontering och jobbar just nu i ett projekt där vi bygger ut med en ny fabriksbyggnad, med montering för nuvarande och kommande produktvarianter, med stort fokus på elektrifiering.
Det pågår också ett stort flyttpussel på grund av renovering och bygge av kontor, reception och aula. Just i dag flyttar projektgruppen in i en temporär kontorslokal.
Arbetsdagen avslutas med ett möte där vi i en tvärfunktionell grupp för stationsutformning går igenom kommande två veckors upplägg.
Strax efter klockan 16 rullar jag hemåt. Måndagskvällen blir som de flesta andra: matlådeprepp. Denna vecka: klassikern köttbullar och potatismos med rårörda lingon, pressgurka och gräddsås. Matlagning är något jag älskar, så oftast finns det även matlådor från helgen så man kan variera.
Tisdag 4 oktober
Även tisdagen börjar tidigt. Bilen lämnas in på verkstad i Köping klockan 07:00 för byte av bromsbelägg. Sedan väntar en projektfylld dag med pulsmöten, ett längre projektmöte följt av fortsatt fokus på leveranser i stationsutformingsarbetet.
Det innefattar att ta fram koncept för respektive station i den nya monteringen. Vi utgår från dagens stationer och undersöker hur vi kan skapa bättre förutsättningar för ergonomi, kvalitetssäkringar och materialförsörjning för en så optimal arbetsstation och process som möjligt.
Klockan 16 är det dags att hämta bilen på verkstan även om jag inte känner mig helt klar på jobbet. Eftersom jag vill säkerställa mina leveranser till ett av morgondagens möten så fortsätter jag jobba hemifrån ett par timmar på kvällen.
Onsdag 5 oktober
Förmiddagen spenderas med att några av oss i projektgruppen besöker våra kollegor på Volvo Construction Equipment i Eskilstuna för att diskutera lärdomar från ett tidigare stort flyttprojekt samt kika ute i deras montering och diskutera tekniska lösningar de valt.
Det var genom initiativ i projektgruppen som besöket anordnades. I sådana här enorma projekt är det otroligt mycket som ska göras och då är det fantastiskt att inte behöva uppfinna hjulet helt på nytt. Det är verkligen en fördel att vara en del av en stor koncern där vi kan dra lärdomar av samt inspirera varandra! Stort tack till er i Eskilstuna för att ni tog er tiden att dela med er av era erfarenheter, det var superintressant!
Torsdag 6 oktober
Torsdagens spenderas på Örebro universitet som representant för Volvo Köping som deltar som utställare på Ingenjörsmässan. Där möter jag många intresserade studenter som vill höra hur det är att jobba på Volvo och som önskar få information kring jobb och examensarbeten.
Det är kul att se hur ivriga de är att komma ut i arbetslivet. Jag blir att tänka tillbaka till när jag själv sprang runt på mässor för tre år sedan. Jag känner verkligen att jag haft en toppenresa i arbetslivet så här långt. Hittills har jag endast arbetat inom fordonsindustrin men jag känner verkligen att jag har hamnat helt rätt, det är utmanande men samtidigt så spännande!
Under dagen möter jag även tidigare lärare och studiekamrater. Lunchen äter jag med två representanter från Sveriges Ingenjörer och det är jättekul att möta och diskutera med studenter som engagerar sig i förbundet! Tusen tack till er studenter som arrangerade mässan samt er som kom förbi och pratade!
Efter mässan gör jag en kort vända hem innan det är dags att besöka Gustavsvik för 3 km simning.
Fredag 7 oktober
På morgonen träffar jag en av de andra styrelseledamöterna för Akademikerna Volvo Köping. Vi passar på att diskutera och uppdatera varandra om diverse inom företaget och förbundet. Den fackliga biten med möjlighet att vara med och påverka arbetsplatsen och hjälpa medarbetare har alltid varit viktig för mig. Det har skapat nya kontakter och jag har lärt mig otroligt mycket.
Under förmiddagen hålls ett avdelningsmöte med prinsessbakelse och vi får varsin serveringsbricka med Köpingsmotiv som en del av att Volvo firar 80 år i Köping!
Efter lunchen görs en slutspurt innan arbetsveckan avslutas med gemensam fredagsfika med avdelningen. En viktig stund för att träffas och prata då vi inte sitter lika samlade som tidigare.
Jag sätter mig sedan i bilen och ser fram emot helgen. Jag försöker bocka av alla måsten under veckan för att ha helgen fri för kompisar, äventyr och hobbies vilket jag insett är vad jag får glädje, energi och sinnesro av. Denna helg blir det Formel 1 på tv, tid i köket samt förhoppningar om något spontant äventyr.
Jesper Aspelin
Vill du läsa fler ingenjörsdagböcker? Du hittar alla som publicerats här.