Konstruktionsjobb, många möten, besök hos kunden och träning med kollegorna. Hannes Olsson är mekanikkonstruktör och nybliven Team Leader på teknikkonsultföretaget Etteplan. Här är hans dagbok från en vecka på jobbet.
Måndag 17 april
Arbetsveckan börjar med en kortare bilresa ut till kundens nya fabriksområde där man för fullt håller på att etablera sig. I projektet jag arbetar i utvecklar och bygger man en helt ny maskinlinje som ska vara sista steget, finslipning, i framtagandet av världens finaste stålband. I projektet arbetar jag huvudsakligen med mekanisk konstruktion vilket innebär att majoriteten av min tid spenderas i CAD med allt från små, enskilda, komponenter till hela maskiner. Arbetet innebär också mycket kontakt med andra discipliner vilket är något jag uppskattar väldigt mycket med mitt jobb, det är väldigt socialt samtidigt som man stundvis får gräva ner sig helt och arbeta med konstruktion.
Hannes Olsson
Bor i: Gävle
Utbildning: Högskoleingenjör i maskinteknik, Högskolan i Gävle, blev färdig 2021.
Jobbar: Nybliven gruppledare för Mechanical Design på tekniktjänsteföretaget Etteplan. Före det maskiningenjör och CAD-administratör på Etteplan.
Jobb under studierna: Gjorde coop-praktik som maskiningenjör på Etteplan och som lärare på kursen ”Hydraulik och pneumatik” på HiG. Var utöver praktiken också lärare på kursen CAD-teknik – Parametrisk solidmodellering.
Övrigt: Vann Wimanska priset 2022, Sveriges Ingenjörers pris för bästa examensarbete på högskoleingenjörsutbildning, för att med hjälp av matematiska modeller ha hittat sätt att optimera komponenter som behövs vid svarvning.
På måndagar brukar jag börja med att skapa en plan för veckan där mycket handlar om att fundera på var jag bäst lägger min tid. För tillfället arbetar jag med flera maskiner, maskindelar och utrustningar på olika ställen i maskinlinjen samtidigt, där de olika maskindelarna befinner sig i olika stadier. Detta gör att vissa delar stundvis är mer kritiska tidsmässigt än andra och att man får hoppa lite fram och tillbaka för att hålla alla delprojekt i rullning.
Klockan 09:00 är det givetvis frukostfika, något vi inte tummar på! Efter frukosten och fram till lunch konstruerar jag vidare på en utrustning för dockning och förflyttning av maskinutrustning in och ut i maskinlinjen. På lunchen blir det matlåda följt av kaffe i vårsolen. Det gäller att passa på att komma ut lite när man sitter inne hela dagarna, några minuter frisk luft och sol kan göra stor skillnad för resten av dagen. På eftermiddagen konstruerar jag vidare och konstaterar att det är ganska lugnt både på mejl- och samtalsfronten denna måndag, skönt! Efter jobbet blir det raka vägen till gymmet för att ägna mig åt ett av mina största intressen, träning.
Tisdag 18 april
Tisdag morgon och idag blir det cykeln till vårt kontor i centrala Gävle där jag ska sitta under dagen. Något jag verkligen uppskattar med att jobba som konsult är att jag har möjligheten att sitta på olika platser och variera min arbetsmiljö, något jag vill hävda främjar kreativiteten och gör jobbet mycket roligare. Det kreativa i kombination med teknik, fysik och matematik är en stor anledning till att jag valde att plugga till maskiningenjör.
Dagen börjar jag med en kopp kaffe och förberedelser inför dagens möten. Sedan blir det ett kortare möte med en tillverkare som för tillfället håller på att montera ihop en av de större maskinerna i maskinlinjen. Efter en kort paus hoppar jag in i nästa möte med el/automationsgruppen i projektet där vi pratar om de delar i maskinen som innefattar både mekanik och elektronik. Efter lunch konstruerar jag vidare och börjar förbereda lite för framtagning av tillverkningsunderlag på maskindelar som ska färdigställas och ut på tillverkning. Detta gör jag fram till fikat klockan 14.
Ingenjörsdagboken
I Ingenjörsdagboken skriver en ingenjör dagbok under en arbetsvecka. Vems dagbok vill du läsa? Tipsa oss om allt från teknikföretags-vd:n till din kollega. Skriv i kommentarsfältet eller kontakta oss här.
Jag har nyligen tillträtt rollen som Team Leader för våran grupp med mekanikkonstruktörer så efter fikat sätter jag och vår avdelningschef Mikael oss ner och tar fram en plan för hur vi ska arbeta framöver. Rollen som Team Leader innebär i grova drag att jag ansvarar för att hålla ihop och se till att allt fungerar bra i våran mekanikgrupp. Mötet tar resten av dagen och efter det hoppar jag på cykeln och cyklar hemåt i vårsolen.
Onsdag 19 april
Idag är jag ute hos kunden igen och jag hinner inte mer än att komma på plats och ta en kopp kaffe innan jag hoppar in i ett möte. Det blir en uppföljning på gårdagens möte med el/automationsgruppen för att titta närmare på specifika delar.
Efter det är det frukostdags innan nästa möte startar, denna gång tittar jag igenom en konstruktion tillsammans med en annan konstruktör för att identifiera eventuella fel eller risker i utformningen. Detta är enligt mig ett väldigt bra och relativt enkelt sätt att öka kvaliteten på det man konstruerar. Samtidigt utvecklas man i sitt eget tänk genom att förklara och bolla idéer med andra vilket resulterar i att man blir en skickligare ingenjör.
På onsdagar brukar vi även vara ett gäng som tar en kortare löptur innan vi käkar. Denna vecka var vi fem personer som gav oss ut i elljusspåret som finns i nära anslutning till området. Just idag var det perfekt löparväder och vi fick även höra en del fågelkvitter, superhärligt!
Efter lunchen var det dags för avstämningsmöte med hela projektgruppen där vi pratar igenom status på det som pågår samtidigt som vi blickar lite framåt. Resten av arbetsdagen sitter jag med lite tillverkningsunderlag på diverse maskinkomponenter.
Torsdag 20 april
Torsdag morgon och bilen ut till kund igen. Idag är det något så sällsynt som helt mötesfritt i kalendern vilket är väldigt skönt då man vill få saker gjorda.
Hela dagen spenderas i princip på färdigställning av en konstruktion samt framtagning av tillverkningsunderlag. Just idag är det strålande väder så flera i projektet sitter faktiskt ute i solen och äter både lunch samt på eftermiddagsfikat.
På eftermiddagen blir det även en sväng ut i maskinhallen med en kollega för att ta några mått och se hur byggandet av maskinlinjen fortskrider.
På torsdagar spelar vi även innebandy med kollegor från Etteplan, före detta anställda, kunder och vänner. Det brukar bli en ytterst svettig timme fylld av både glädje och ilska, denna vecka var inget undantag. Dessa aktiviteter tycker jag är ett perfekt sätt att träffas utanför jobbet och agerar även som väldigt bra teambuilding.
Fredag 21 april
Jag brukar alltid försöka arbeta från kontoret på fredagar då det är lite av en rutin vi har för att vi ska träffas allihop. Vi har då vårat veckomöte där vi äter gemensam frukost i våran mysiga soffhörna och pratar igenom veckan som har varit. Detta är extra roligt eftersom alla får möjlighet att berätta lite kort om vad dom håller på med för tillfället, både på och utanför jobbet.
Resten av dagen består av att ta fram tillverkningsunderlag och stämma av att allt jag planerade för mig själv i början på veckan är under kontroll. Efter det skickar jag in tidrapporten och går ner på stan med några kollegor för en spontan mini-AW innan jag hoppar på cykeln och cyklar hem i finvädret.
Hannes Olsson
Vill du läsa fler ingenjörsdagböcker? Du hittar alla som publicerats här.