Arbetsgivarna vill få drogtesta anställda i offentlig sektor

Arbetsgivarna i offentlig sektor vill få möjlighet att drogtesta medarbetare. Foto: Getty Images.

Inför samma regler för drogtestning i offentlig sektor som finns i privat sektor. Det är ett förslag som Arbetsgivarverket och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, nu har framfört till regeringen.

Under de senaste åren har fler arbetsgivare börjat drogtesta sin personal. Och allt fler testas också positivt. En sammanställning från Karolinska universitetslaboratoriet visar att i genomsnitt fem procent av testerna visar spår av narkotiska substanser.

Testresultaten kommer bara från anställda i privat sektor. I offentlig sektor är drogtester inte tillåtna enligt svensk lag. Heléne Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, förklarar varför.

– Det finns ett grundlagsskydd som i praktiken innebär att utgångspunkten är att det är förbjudet att drogtesta anställda i offentlig sektor. I privat sektor finns inget sådant förbud men det ska alltid göras en avvägning mellan nyttan med testet och den personliga integriteten.

Heléne Robson, chefsjurist Sveriges Ingenjörer

Nyligen har Arbetsgivarverket och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, vänt sig till regeringen med en gemensam skrivelse som argumenterar för att statliga myndigheter, kommuner och regioner ska få möjlighet att drogtesta anställda. Arbetsgivarna vill ha samma möjligheter till drogtester som finns i privat sektor.

Privata arbetsgivare kan genomföra drogtester både slumpmässigt och på förkommen anledning.

– Men arbetsgivaren måste informera anställda om detta. Medarbetarna måste känna till att de kan komma att testas. Och testerna måste vara pålitliga och rimliga i förhållande till arbetets innehåll, säger Heléne Robson.

Sveriges Ingenjörer: ”ligger i allas intresse”

Arbetsgivarna argumenterar i sin skrivelse till regeringen för flera skäl till att drogtester ska bli tillåtna också i offentlig sektor.

Större tillgång till droger i samhället ökar risken för olyckor på arbetsplatser. Att vara påverkad på sitt arbete kan också innebära en fara för kollegor och allmänheten. Ett hårdare samhällsklimat ökar risken för att drogmissbruk bland offentligt anställda utnyttjas för infiltration eller ekonomisk brottslighet.  

Sveriges Ingenjörer anser att arbetsgivarnas krav är rimliga.

– Risker med anställda som är påverkade eller har ett drogmissbruk finns inte bara i privat sektor, även i offentlig. Det ligger i allas intresse att ha drogfria arbetsplatser, säger Heléne Robson.

Men hon påpekar att det alltid måste finnas en intresseavvägning.

– Behovet av att testa ska alltid vägas mot den personliga integriteten. Slumpvisa drogtester av alla medarbetare på en arbetsplats är inte alltid rimligt. Det måste göras en bedömning utifrån arbetsuppgifter, ansvar och risker i den fysiska arbetsmiljön, alltså var arbetet utförs.

Lämna en kommentar

Senaste nytt