Generation Z – vad chefer behöver veta: ”En motsägelsefull generation”

Anna Frankzén Starrin menar att det är viktigt för chefer att förstå drivkrafterna för generation Z.

Generation Z – unga födda mellan 1997 och 2012 – tar nu på allvar klivet ut på arbetsmarknaden. Som chef innebär det att du kommer att leda medarbetare med delvis nya drivkrafter, förväntningar och värderingar. Anna Frankzén Starrin vet vad du behöver tänka på.

De är den första generationen som har vuxit upp med internet, smartphones och sociala medier som en självklar del av tillvaron. Som grupp är Generation Z ambitiösa, värderingsdrivna och tekniskt kunniga – men de kan samtidigt sakna social träning och går ibland under namnet ”den hemmasittande generationen”.

Det handlar om en generation fylld av motsägelser.

– De känner sig ofta ensamma, trots att de har hela världen ett knapptryck bort. De brinner för hållbarhet, men agerar inte alltid efter det. De värderar mångfald, men röstar samtidigt på högerpopulistiska partier, säger Anna Frankzén Starrin, som är kulturantropolog och trendanalytiker på företaget Sign of Times AB och har studerat Generation Z.

Som chef är det viktigt att förstå den nya generationens drivkrafter och behov – inte minst för att bli en attraktiv arbetsgivare i konkurrensen om talanger, men också för att kunna stötta och hjälpa dem in på arbetsmarknaden, enligt Anna Frankzén Starrin.

– Vår studie av Generation Z har påverkat mig mycket – inte bara som antropolog och chef, utan också som mamma till en 13-åring. Jag känner starkt för den här generationen. De har en enorm potential, men är också under stor press. Vi har ett ansvar att skapa förutsättningar för att de ska kunna må bra, utvecklas och bli hållbara – både i arbetslivet och som samhällsmedborgare, säger hon.

Här är 5 områden att hålla koll på:

1. Syfte och värderingar är viktiga

Generation Z är en värderingsdriven generation. De vill förstå syftet med arbetsgivarens verksamhet och hur deras eget arbete kan bidra till något större. Att agera hållbart och ta samhällsansvar är ett måste för att locka framtidens talanger, enligt Anna Frankzén Starrin.

– Även om de inte alltid lever som de lär, är hållbarhet och mångfald viktigt för dem. Hur arbetsgivaren agerar på dessa områden kommer att vara helt avgörande för om unga väljer att söka sig till arbetsplatsen – och om de stannar kvar, säger hon.

2. En generation av individualister

Dagens unga är vana vid individanpassade lösningar. De ställer höga krav, både som konsumenter och som anställda. Flexibla arbetstider, digitala hjälpmedel och möjlighet att påverka sitt arbete ses som självklarheter.

– Det är viktigt att odla en kultur där det finns plats för olikheter, samtidigt som man behöver vara tydlig med vilka krav och förväntningar som gäller, säger Anna Frankzén Starrin.

3. Mår psykiskt sämre än tidigare generationer

De värdesätter sin hälsa och eftersträvar balans mellan jobb och fritid, men mår generellt sämre än tidigare generationer. Generation Z har höga krav på sig själva och känner sig ofta otillräckliga. De upplever sig också som ensammare än tidigare generationer – något som kan ha förstärkts av pandemin.

– Jag tror att detta är en generation som skulle må väldigt bra av att inte arbeta hemifrån. De behöver erfarenhets- och kunskapsutbytet. De behöver också ett socialt sammanhang där de ibland får krocka mot andra människor. Det är viktigare än någonsin att ha en tydlig policy för när de ska vara på plats, säger Anna Frankzén Starrin.

4. Mycket vilja – men svårt att kanalisera den

Själva upplever de sig som den hårdast arbetande generationen någonsin – även om det inte alltid stämmer med omgivningens bild. Generation Z har höga ambitioner och mycket vilja, men ibland tryter orken. Som arbetsgivare kan du behöva hjälpa dem att kanalisera sitt engagemang, för att minska risken för stress och utmattning.

– Många bränner ut sig redan på sin första arbetsplats. Vi behöver hjälpa dem med struktur och fokus och vara tydliga med vilka förväntningar vi har, säger Anna Frankzén Starrin.

5. Snabba på att anamma teknikskiften

Den yngre generationen har förstås också mycket att lära oss. Anna Frankzén Starrin är en varm förespråkare av så kallat omvänt mentorskap och anser att alla chefer idag borde ha en mentor från generation Z – för att öka kunskapsutbytet mellan generationerna.

– De är till exempel oerhört snabba på att anamma trender och teknikskiften, vilket är viktiga insikter för alla arbetsgivare som vill överleva i framtiden, säger hon.

Vill du veta mer? I juni höll Anna Frankzén Starrin ett webbinarium om Generation Z för Sveriges Ingenjörer. Som medlem kan du logga in på Sveriges Ingenjörers webbsida och se webbinariet i efterhand på förbundets playkanal.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Så använder vi AI vid rekrytering – experternas tips

Så använder vi AI vid rekrytering – experternas tips

Rekrytering ses ofta som ett område där magkänslan tillåts styra mer än data. Men nu förändras spelplanen snabbt. Med AI kan rekryteringsprocessen bli mer datadriven och effektiv. Men det finns risker – om du använder tekniken på fel sätt.
Fler artiklar