Tjänstemannaförbunden på Fordägda Volvo Personvagnar stödjer inte affären med Geely. Avsaknaden av information om hur företagets kapitalförsörjning och långsiktiga ägaransvar ser ut gör att facken går ut gemensamt och deklarerar sitt missnöje.
Tjänstemannaförbunden på Fordägda Volvo Personvagnar stödjer inte affären med Geely. Avsaknaden av information om hur företagets kapitalförsörjning och långsiktiga ägaransvar ser ut gör att facken går ut gemensamt och deklarerar sitt missnöje.
”Vi har till dags dato inte fått någon information som kunnat styrka att villkoren för ägaransvar och kapitalförsörjning är uppfyllda.” skriver Sveriges Ingenjörer, Unionen och Ledarna i ett pressmeddelande.
Så länge inte fackförbunden får tillfredsställande information om hur företagets drift och framtida utveckling ska finansieras samt hur ledningen för det oberoende bolaget ska se ut kan de inte uttala något stöd för affären.
En avsiktsförklaring mellan Ford och Geely ska enligt planerna undertecknas senast den 31 mars.
JG
Senaste nytt
-
Här är svenska chefers sämsta egenskaper – topp 10
532 svenskar har fått svara på frågan om vilka som är de värsta egenskaperna hos deras närmaste chef. Känner du igen dig? -
Northvolt-ingenjörerna: ”Inte förvånande, men overkligt”
Northvolt har lämnat in en konkursansökan, men de anställda fortsätter jobba. ”Det är ju inte kört än. Det kan komma investerare”, säger ingenjören Teodor Mellström. -
Så varierar arbetstidsförkortning för ingenjörer
I dag har ungefär 55 000 medlemmar i Sveriges Ingenjörer arbetstidsförkortning genom sitt kollektivavtal. Ingenjören har kartlagt hur villkoren skiljer mellan avtalen. Och i vilka branscher man förhandlar om att få det. -
Så tjänar tekniska specialister – halkar efter cheferna
Arbetsgivarna skriker efter teknisk kompetens. Men de tekniska specialisterna, som står för den kompetensen, halkar efter allt mer i lön jämfört med chefer. -
Snart får R&D-ingenjörerna på Scania veta vem som blir deras chef
På Scania i Södertälje sjösätts en gigantisk omorganisation den 1 april. Omkring 5000 anställda inom forskning och utveckling går över till ett nybildat bolag, TRATON R&D. Ingenjören frågade Lisa Lorentzon, Akademikerföreningens ordförande, hur det här påverkar ingenjörerna.
Northvolt-ingenjörerna: ”Inte förvånande, men overkligt”
Northvolt har lämnat in en konkursansökan, men de anställda fortsätter jobba. ”Det är ju inte kört än. Det kan komma investerare”, säger ingenjören Teodor Mellström.