Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemMagasinetExtramaterialKristinas käpphästar för bra undervisning

Kristinas käpphästar för bra undervisning

Kristinas recept för bra ingenjörsutbildning (råd till lärarna som ska hålla en kurs)

1. Vad är målen med kursen?
Vilka kompetenser ska studenterna utveckla? Ställ tydliga och höga krav. Målen ska vara relevanta för ingenjörers yrkesverksamhet. Prioritera i mängden ämnesinnehåll, det viktigaste är att studenterna utvecklar en arbetande förståelse av fundamenta. Det krävs en djup förståelse för att studenterna ska kunna koppla ihop kunskaperna med sådant de redan kan och som de kommer att lära sig senare, för att de ska kunna tillämpa kunskaperna på verkliga, komplexa problem, och för att kunskaperna ska sitta kvar.

2. Vilket arbete ska studenterna göra för att nå målen?
Utforma läraktiviteter som hjälper studenterna att utveckla de avsedda kompetenserna (punkt 1). Använd lärartiden effektivt – ägna er åt sådant som verkligen bidrar till studenternas lärande. Det handlar främst om att sätta studenten i eget, hårt arbete. Förståelse av teori kommer oftare genom tillämpning, det räcker inte med härledning. Det fungerar bäst när studenterna upplever ett behov av att lära sig något för att lösa uppgifter som betyder något för dem. Ert viktigaste jobb är att skapa sådana uppgifter och organisera aktiviteterna. Försök likna ingenjörsverksamhet så att studenterna samtidigt lär sig fungerande arbetssätt.

3. Hur ska studenterna visa att de nått målen?
Utforma examinationen så att studenterna ska visa att de nått målen (punkt 1). Eftersom examinationen styr studenterna går det inte att mäta något annat än målen. Det måste vara rätt mål och rätt nivå, till exempel duger inte en tenta med typtal om målet var förståelse. Använd examinationsmoment för att framkalla goda studier under hela kursens gång (eftersom panikpluggande oftast ger kunskaper som snabbt glöms). Ge feedback i tid så att studenterna vet vad de behöver göra för att komma vidare, men använd lärartiden effektivt – i stället för att ge individuell feedback till varje student kan ni organisera aktiviteter där de gnuggas mot varandra, det lär man sig mycket av.

4. Hur kan kursen förbättras hela tiden?

När ni utvärderar kursen – fokusera på att analysera examinationsresultaten och utgå från hur ni ser att studenternas lärande bör förbättras. Uppnår de rätt nivå av förståelse? Vad verkar vara svårt, vilka viktiga missförstånd eller oförmågor kan ni se? Hur kan aktiviteterna och examinationen utvecklas så att måluppfyllelsen förbättras? Skippa de traditionella kursvärderingarna som mäter hur nöjda studenterna är (tillräckligt nöjda räcker för att processen ska fungera), men skaffa djup insikt i hur de uppfattar kursens krav och aktiviteter. Kanske behöver ni bearbeta aktiviteterna och examinationen så att studenterna kan ta sig an dem på bättre sätt.

2 KOMMENTARER

  1. Spännande att se att någon utmanar lärare till att ge sina studenter/elever kompetens.
    Jag tittade i en kurskatalog igår, där bl a alla kurser i lärarutbildningen går ut på att studenten ska lära sig att forska. Om de lär sig den kompetensen blir de måttligt kompetenta i rollen som lärare…vilket vi kan se i vilken skola som helst, oberoende av nivå. Dessvärre också i lärarutbildningen.

  2. Äntligen nytänkande inom utbildningen. Tankarna kan tillämpas på lägre utbildningsnivåer också.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Katarina Wåhlin Alm, Jenny Gibson, Marianne Erlandson och Hans Näslund

Så mycket tjänar 213 kommunala teknik- och samhällsbyggnadschefer

0
Snittlönen för förvaltningschefer inom teknik och samhällsbyggnad i kommunerna ligger i nivå med jämförbara tjänster i privat sektor. Det visar en genomgång.
Rasmus Ågren

Elektronikingenjörens dagbok från Ikea – jobbar med de uppkopplade produkterna

0
Ikea säljer inte bara möbler och servetter. I Malmö utvecklar företaget elektronik – bland annat till lampor och högtalare. Här berättar ingenjören Rasmus Ågrens om en vecka på jobbet.
Fasader i Globenpområdet

Så tjänar ingenjörer i 19 branscher

0
Snittlönen för ingenjörer i privat sektor är högst i fastighetsbranschen. It-konsulter hamnar i den nedre delen av listan. Men om man rensar för ålder och chefsbefattningar blir bilden en annan.

Vad gör du om du ställs inför ett etiskt dilemma i jobbet?

1
I jobbet som ingenjör kan det uppstå en konflikt mellan kravet och den egna övertygelsen.  Vad är rätt och vad är fel?  Kanske ett dokument från 1929 kan hjälpa till att ge svaret.

Ingenjörerna som tillverkar vapnen som ska stoppa Putin

0
Hur är det att jobba med produkter som å ena sidan används för att försvara länders självständighet, men som å andra sidan kan döda? Ingenjören ställde frågan till två ingenjörer på BAE Systems.

Hur länge måste jag stanna innan jag byter jobb?

0
Hur länge bör man stanna på ett jobb innan man går vidare till nästa? Karriärcoachen tipsar om hur du bör tänka.

Här finns ingenjörernas mest jämställda chefslöner

0
Många ingenjörer blir chefer och det är inom privat sektor som cheferna tjänar mest. Men där finns ett lönegap mellan könen. I en annan sektor är chefslönerna för ingenjörer helt jämställda.  

Har du gjort en livsnjutarplan över vad som är viktigast i ditt liv?

1
Karriärplanering har du säkert koll på. Men allt annat som är viktigt i livet, hur får du tid och energi till det? Testa att göra en livsnjutarplan där du sätter dina prioriteringar på pränt.

Får man komma med shorts till jobbet?

2
Varma sommardagar är det lockande att komma med shorts och sandaler till jobbet. Men hur lättklädd får man egentligen vara på jobbet? Juristen reder ut vad som gäller.

Se MIT-studenterna dansa

0
I USA är det naturligt att kreativa ämnen ingår i ingenjörsutbildningarna, som dans till exempel. 

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Så höjer du en låg ingångslön

0
Fick du inte den ingångslön som du hade hoppats på? Nytt år och äntligen dags för ditt första lönesamtal. Sveriges Ingenjörer ger tips på hur du förbereder dig för att kunna lyfta en låg ingångslön.