För första gången har teknologrepresentanterna i förbundets fullmäktige blivit valda av teknologmedlemmarna. Tidigare har de helt enkelt blivit utsedda bland förbundets studentinformatörer.
Fjorton teknologer har fått förtroendet av sina studiekamrater – Sara Magnusson är en av dem.
För första gången har teknologrepresentanterna i förbundets fullmäktige blivit valda av teknologmedlemmarna. Tidigare har de helt enkelt blivit utsedda bland förbundets studentinformatörer.
Fjorton teknologer har fått förtroendet av sina studiekamrater – Sara Magnusson är en av dem.
I första hand ska de fjorton teknologrepresentanterna delta i Sveriges Ingenjörers fullmäktige, förbundets högsta beslutande organ. Till skillnad från de 81 yrkesverksamma delegaterna som sitter i fyra år, sitter teknologerna emellertid endast ett år. Valdeltagandet bland teknologerna var 9 procent, något som i sammanhanget får räknas som högt. I universitetens kårval kan valdeltagandet ligga på nedåt 5-6 procent.
Flera av de valda teknologerna har varit engagerade förut, antingen i förbundet som studentinformatörer eller i andra organisationer.
Sara Magnusson läser första året i Linköping vill att förbundet ytterligare lyfter fram frågan om matematikundervisningen på gymnasiet.
Grattis, du fick flest röster i teknologvalet!
– Åh, det var ju roligt att höra, det visste jag inte.
Vad läser du?
– Industriell ekonomi. Det är jätteroligt, en bra kombination med både ekonomi och teknik. Det är mycket matematik nu första året, men det går bra.
Du har ju jobbat med Unga Forskare förut, vad gjorde du där?
– Jag gick på rymdgymnasiet i Kiruna. Det var där jag fick höra talas om Unga Forskare. Jag gick med och deltog i några projekt, bland annat var jag med och ordnade teknikshower för högstadieelever.
Hur kom du in på den fackliga sidan?
– Jag tycker att Sveriges Ingenjörer är en bra organisation som visar att det är viktigt med ingenjörer och forskning. För mig som teknologrepresentant är det viktigt att man uppmuntrar studenter.
Vilka frågor brinner du för?
– Den fråga jag vill driva det här året är matteundervisningen i övergången från gymnasiet till universitetet. Man pratar ju en del om att för få personer klarar godkänt, men inte ens de som är intresserade får grundläggande kunskaper. Av dem som har MVG i matte och kommer till ingenjörsutbildningen är det ändå 50 procent som kuggar sina första mattekurser. Jag skulle vilja att Sveriges Ingenjörer var en ännu tydligare röst för att förbättra matteundervisningen på gymnasiet.
Vad mer?
– Jag hoppas kunna företräda studenterna. Man brukar prata om att vi måste öka de ungas intresse för naturvetenskap. Men det är egentligen fel, för alla är intresserade när de är små, men sedan någonstans dör intresset. Om man spelar fotboll eller piano kan man få hjälp att utvecklas, men om man är intresserad av kemi så är det inte lika enkelt. Det är för lite laborationer i skolan och många lärare är inte utbildade. Det här är en fråga som vi behöver lyfta.
Här är alla teknologerna som blev invalda i fullmäktige (klicka på bilden för större version):