Ingenjörerna avvaktar hovrättsbeslut

Tre av fyra fackförbund har begärt Saab i konkurs, i och med att Metall lämnade in sin konkursansökan i dag. Men ingenjörerna på Saab fortsätter att avvakta. Det beslutades på ett extrainsatt medlemsmöte på tisdagen.

Tre av fyra fackförbund har begärt Saab i konkurs, i och med att Metall lämnade in sin konkursansökan i dag. Men ingenjörerna på Saab fortsätter att avvakta. Det beslutades på ett extrainsatt medlemsmöte på tisdagen.

– Det bestämdes enhälligt att man ska fortsätta avvakta. Vi har inte lika bråttom som Metall, vår deadline för när vi måste skicka in konkursansökan är först i mitten på nästa vecka, säger Helene Robson, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer.

Redan måndagen förra veckan agerade fackförbunden Unionen och Ledarna gemensamt och lämnade in sina konkursansökningar. Metall och Sveriges Ingenjörer meddelade samtidigt att de ville avvakta Hovrättens beslut om de skulle pröva Saabs rekonstruktionsansökan, efter avslaget i Tingsrätten för två veckor sedan.

Nu har dock Metall avvaktat färdigt. I går meddelade de att de skulle lämna in sin konkursansökan under tisdagen, för att inte riskera att passera tidsgränsen då den statliga lönegarantin förfaller.

Men Sveriges Ingenjörer, som skickade in sin betalningsuppmaning till Saab några dagar efter Metall, har fortfarande råd att vänta litet till med sin konkursansökan. Och det är alltså precis vad man väljer att göra.

– Vi har råd att vänta ett par dagar ytterligare, och det är medlemmarnas önskan att vi gör det också, säger Helene Robson.

Hovrättens beslut om eventuell rekonstruktion är inte heller långt borta. I går beslutade man att bevilja en ny prövning av Saabs ansökan om rekonstruktion. Redan under tisdagen påbörjade de fyra hovrättsdomarna sina överläggningar, och ett besked är att vänta redan den här veckan.

– Möjligen blir det på onsdag, om vi hinner, säger hovrättsrådet Peter Islander till TT.

Ett beslut om rekonstruktion skulle innebära att konkursansökningarna förfaller, och att den statliga lönegarantin faller ut. Men om beslutet blir det motsatta kan Saab begäras i konkurs redan på måndag, då Unionens och Ledarnas konkursansökningar ska upp till förhandling i Tingsrätten i Vänersborg.

Några nya konkursansökningar kommer dock inte att tas upp vid samma förhandling, vilket skulle kunna innebära att Saab kan köpa sig tid genom att enbart betala ut lönerna till Unionens och Ledarnas medlemmar. Om Saab skulle få ett nej till rekonstruktion kommer därför Sveriges Ingenjörer troligtvis omedelbart att lämna in sin konkursansökan.

Tidigare publicerat:
» Saab begärs i konkurs (ingenjoren.se 12/9 2011) 
» Ledarna trotsade lokalklubbens protester (ingenjoren.se 12/9 2011)
» Allt klart för att begära Saab i konkurs (ingenjoren.se 9/9 2011) 
» ”Detta kan vara slutet för Saab” (ingenjoren.se 30/9 2011) 
» Saabs ingenjörer än en gång utan lön (ingenjoren.se 26/8 2011)
» Sveriges Ingenjörer besöker Saab (ingenjoren.se 30/6 2011) 
» Saab ställer in löneutbetalningarna (ingenjoren.se 23/6 2011)

Lämna en kommentar

Senaste nytt

  • Peter Hellqvist, Artem Adylev och Ulrika Lindstrand inför Ingenjörsfullmäktige

    Oförändrad medlemsavgift, AI och bättre ingenjörsutbildning

    På söndag börjar Ingenjörsfullmäktige. Inför det föreslås sex punkter för AI-politik, resurser för att fler ska klara ingenjörsutbildningen, ledamöter till förbundsstyrelsen och oförändrad medlemsavgift.
  • Julsemester är ingen rättighet

    Julsemester är ingen rättighet

    I år infaller julafton på en onsdag. Det innebär att du med några få semesterdagar kan få ut en sammanhängande ledighet på nästan tre veckor. Men hur ser egentligen reglerna ut när det gäller ledighet kring jul? Och kan arbetsgivaren neka semester?
  • ”Många tror att cybersäkerhet är it-avdelningens ansvar”

    ”Många tror att cybersäkerhet är it-avdelningens ansvar”

    Många företagsledningar tror att de kan ”lösa” säkerhet med ett nytt system eller en till konsult. Men det handlar snarare om kultur och rutiner. Cybersäkerhetsexperten Dan Lundberg har tre råd till ingenjörer som vill driva frågorna på arbetsplatsen.
  • November: News from Ingenjören in English

    November: News from Ingenjören in English

    Christmas vacation is not a legal right • Lack of employee influence at global companies • Companies are taking action to avoid reduction in working hours • Six steps to raise your salary as a specialist • The union at Volvo Cars: “Tough negotiations and lots of emotions”
  • Jesper Olsson på TRR tycker att man ska ställa frågor till ansvarig rekryterare om och i så fall vilka tester som kommer användas i processen för att hinna öva innan. Illustration: Getty Images

    Tester när du söker jobb? Här är bra saker att veta

    Vad använder arbetsgivare på ingenjörsföretag för tester? Lönar det sig att träna på dem? Vad gör man om man inte känner igen sig i resultatet? Och vad händer om man fuskar? Vi frågade arbetsgivare och TRR, och har samlat länkar till test att träna på.
Peter Hellqvist, Artem Adylev och Ulrika Lindstrand inför Ingenjörsfullmäktige

Oförändrad medlemsavgift, AI och bättre ingenjörsutbildning

På söndag börjar Ingenjörsfullmäktige. Inför det föreslås sex punkter för AI-politik, resurser för att fler ska klara ingenjörsutbildningen, ledamöter till förbundsstyrelsen och oförändrad medlemsavgift.
Fler artiklar