Uppdrag: sälj en teknisk landvinning

Bästa företagsidén vinner. Men den ska vara baserad på en av fem utsedda tekniska landvinningar från KTH. Det vinnande laget får förutom 25 000 kronor också en plats i KTH:s egen företagsinkubator.

Bästa företagsidén vinner. Men den ska vara baserad på en av fem utsedda tekniska landvinningar från KTH. Det vinnande laget får förutom 25 000 kronor också en plats i KTH:s egen företagsinkubator.

Excitera Innovation Challenge heter en KTH-knuten årlig tävling som försöker koppla ihop forskare och företag med studenter för att kommersialisera forskningsresultat.

Tävlingen hålls för tionde året i rad. Varje lag måste ha minst en student, men i praktiken består de flesta lagen av enbart studenter. Tävlingsledningen uppmuntrar alla studenter att delta, men flertalet av dem är teknologer. I år deltar 27 lag och sammanlagt ett åttiotal deltagare. Enligt tävlingens projektledare Nicole Sindelar, som själv läser fjärde året på industriell design, är det nästan en fördubbling från förra året.

– Hela skolan har haft mycket mer fokus på entreprenörskap i år än tidigare, bland annat med entreprenörer som berättar om sina företag, säger hon.

Alla lag får välja från följande meny av tekniska landvinningar:
1. ett flexibelt program för att samla och hantera all sorts information.
2. en skrivare för att skriva ut elektronik på olika underlag.
3. en självstyrande helikopter.
4. ett robothuvud med mänskliga ansiktsuttryck.
5. ett system för att koppla mobiltelefoner till sensorer.

Uppgiften är därefter samma för alla lag, att kommersialisera tekniken i ett företag. Varje lag skriver en så kallad innovationsplan, det vill säga en enklare affärsplan innehållande en marknadsundersökning och en idé om hur produkten eller tjänsten ska se ut.

Katarina Svensson heter en av deltagarna. Hon läser också design på KTH, och har bildat lag tillsammans med tre klasskamrater.

– Vi är lite intresserade av de små helikoptrarna. Men vi har inte bestämt än. Vi jobbar bäst under press.

Hon vet. De var med förra året också, och kom trea med en app som bygger på en teknik som låter mobiler kontakta varandra direkt, utan mobila nätverk.

Det blev en app för dejting som fick namnet hookapp. Användaren laddar ner appen, skriver in fakta om sig själv och vilka önskemål man har på en eventuell partner. Mobilen scannar sedan kontinuerligt av sin närmaste fysiska omkrets. Närhelst det blir läge – kanske på ett café, ett bibliotek eller i busskön – kan man öppna appen och se om det finns någon potentiell dejt i den närmaste omgivningen just nu. Det kräver förstås att den personen har samma app.

– Förra året blev det långa kvällar sista veckan, med mycket brainstorming, säger Katarina Svensson. Vi tycker att själva presentationen var det roligaste. Vi är ganska tävlingsinriktade.

Men samtidigt som laget nu ställer upp igen, så fortsätter de att utveckla appen som de tog fram förra året. De har inlett samarbete med en annan teknolog som skriver programmet.

Fem lag, de med de bästa innovationsplanerna, går till final. Där får de presentera sin företagsidé muntligt för juryn. Det vinnande laget får 25 000 kronor och en provplats på KTH:s egen studentinkubator.

En viktig detalj är att det är forskaren bakom tekniken som får de immateriella rättigheterna till innovationsplanerna, medan deltagarna vinner pengarna. Ett lag som vill arbeta vidare med en idé uppmuntras emellertid av tävlingsledningen att komma överens med forskaren eller företaget om hur de ska driva projektet.

Vinnaren koras den 30 mars.

» Se tävlingens hemsida

Sture Henckel

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Han är nörden i gillestugan som blev Excelkändis

Han är nörden i gillestugan som blev Excelkändis

Ingenjören David Stavegård har nära 18 000 prenumererar på ”torsdagstipset” där han visar smarta funktioner i Excel.  Själv är han mest stolt över att ingå i den exklusiva grupp som regelbundet träffar Microsofts Excelteam.
Fler artiklar