Volvo personvagnar trycker på stoppknappen. Under skolornas höstlovsvecka, vecka 44, står monteringen i Torslanda helt stilla. Orsaken är den svaga efterfrågan.
Volvo personvagnar trycker på stoppknappen. Under skolornas höstlovsvecka, vecka 44, står monteringen i Torslanda helt stilla. Orsaken är den svaga efterfrågan.
Enligt Magnus Sundemo, facklig förtroendeman för Sveriges Ingenjörer, är det tillfälliga produktionsstoppet rimligt.
– Det är tråkigt, och allvarligt när man inte säljer som planerat. Men det är en vettig aktion att inte bygga bilar för lagret. Det är ett sätt att försöka hålla balansen, säger han.
Han hoppas att de nya modellerna V40 och V40 cross country som har mottagits positivt ska hjälpa till att dra igång efterfrågan, liksom laddhybriden som släpps senare i höst. Men marknaderna är svåra även utanför Europa. Kina kommer svagare än väntat och i USA krigar tillverkarna med hjälp av rabatter. Men där har Volvo valt att inte slåss med rabatter. Just nu går Ryssland- och Japanmarknaderna bra.
Det är bara monteringen som ska stå still. Så gott som alla ingenjörer och andra tjänstemän jobbar som vanligt.
– Man kanske kan tycka att det är mysigt att vara hemma en vecka med familjen, men det är aldrig trevligt när det är av den här anledningen.
Vad kan ni ingenjörer göra?
– Vi har en dialog med företagsledningen. Frågan är hur vi bäst förbereder oss. Sist, 2008, när den stora dippen kom drog vi ingenjörer igång workshops om hur vi kunde minska bränsleförbrukningen i bilarna. Det bidrog till medvetenheten i företaget och i förlängningen till satsningen på e-drivebilarna.
Sture Henckel