Säg skvallertidning och de flesta tänker nog på Svensk Damtidning och andra magasin som ägnar sig åt skvaller och spekulationer om kändisar. Men jag skulle vilja påstå att det finns många fler. De brukar gå under epitetet affärstidningar.
Spekulationer är ett viktigt inslag i affärstidningarna. Vilka rykten finns det om företagsuppköp? Vilka framgångsrika affärsmän (ja ibland någon kvinna) kan vara aktuella för de lediga uppdragen på tomma VD-stolar eller runt styrelseborden. Vad har de ledande teknikföretagen på gång? Hur ser nästa bilmodell eller mobiltelefon ut och framför allt vad har den för nya finesser?
Medan Svensk Damtidning spekulerar i när nästa kungliga bebis kommer att se dagens ljus funderar affärstidningarna över när Apple släpper nästa Iphone. Damtidningarna recenserar kändisarnas klädval och affärstidningarna jämför bilmodeller och mobiltelefoner.
Några företag bygger också sin image kring hemlighetsmakeri och odlar medvetet myterna om sig själva. Här hävdar nog de flesta att Apple och Google är bäst i klassen.
Skvaller och spekulationer frodas när locket ligger på och av konkurrenskäl måste teknikföretagen vara hemliga. Nya bilar smusslas övertäckta till testkörningar i Norrland och mobiltelefontillverkarna yppar aldrig ett ord om nästa värstinglur. Konkurrenterna lurpassar på varandra i vassen.
Men förmågan att hålla sina produkter hemliga till lanseringsdagen har blivit allt svårare. Det har Apple tvingats inse, trots att företaget, enligt rykten, har en egen spionavdelning som övervakar vad de anställda skriver i sociala media.
Ändå misslyckas Apple allt oftare. När Iphone 5 presenterades var alla nyheter redan välkända och omskrivna och den välregisserade live-sändningen för några veckor som lanserade Ipad-mini blev en lång gäspning.
Med kraven på att lansera nya produkter i ett allt högre tempo krävs samarbete med fler underleverantörer och fler inblandade försvårar kontrollen. Risken för läckor är oundviklig. Men det finns också rykten om att det är missnöjda anställda som mejlar bilder på prototyper och information till nyhetsredaktionerna.
När produkterna blir svårare att hemlighålla får myten om företaget och om arbetsprocesserna större betydelse. Designteamet på Apple sägs hålla till i en av de mest hemliga delarna på företagets huvudkontor i Cupertino i Kalifornien. Vad som händer där inne är topphemligt. Och just därför frodas spekulationerna.
Svenska Dabladets Näringsliv berättade häromdagen om ett rykte från arbetet bakom de stängda dörrarna. Det sägs att designteamet ofta arbetar runt ett stort frukostbord med noga utvald musik, sammansatt av en diskjockey i bakgrunden. Jag väntar bara på att få höra nästa rykte om vilka låtar som finns på spellistan.