Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemArbetslivScaniafacken säkrar inflytandet

Scaniafacken säkrar inflytandet

Fackligt veto mot nedläggningar och jobbflytt, Rätt att förhandla bonus till anställda och medverkan i de forum där företagets framtid diskuteras. Facken på Scania har säkrat upp framtiden i den händelse Volkswagen tar över.
Avtalet som Akademikerföreningen, IF Metall, Unionen och Ledaren i dagarna har slutit med Volkswagen har ingen like i svensk industrihistoria. Medan Volkswagens bud på den resterande aktieposten i lastbilsföretaget diskuteras har facken arbetat för att en eventuell övergång till heltyskt ägande inte ska ändra det faktum att Scania är ett svenskt företag med en egen profil och ett starkt varumärke. Avtalet gäller hela företaget – både forskning och utveckling och produktion.

Avtalet innebär att om Volkswagen blir ensam ägare i Scania så ska företagets huvudkontor även framgent ligga i Södertälje. Jobbflytt eller neddragningar på de olika orter i Sverige och i världen där Scania i dag finns måste godkännas av facken som också garanteras inflytande i de sammanhang där Scanias frågor diskuteras. Vilka forum det skulle kunna vara vill dock inte Akademikerföreningen svara på eftersom man fortfarande inte vet hur det kommer att gå i ägarfrågan.

Och ordförande i Akademikerföreningen
Cathrine Hedman tar inte ställning för eller emot Volkswagen.
– Vi ska arbeta för medlemmarnas bästa vill ha ett bra långsiktigt ägande så som vi har haft hittills. Vårt uppdrag är inte att ta ställning i ägarfrågan.

Facken på Scania menar att det veto mot jobbflytt och nedläggningar som de har förhandlat fram är bättre än jobbgarantier som annars har förekommit i avtal mellan tyska fack och olika industriföretag.
– Vi vill inte ha statiska avtal eftersom vi anser att Scania behöver växa och utvecklas även i framtiden. Då anser vi att det inflytande vi har blivit garanterade är mer konstruktivt.

Förhandlingarna om ett avtal för att säkra framtiden för Scanias forskning, utveckling och produktion i Sverige började ungefär när Volkswagen lade sitt bud på de resterande aktierna.
– Kanalerna till ledningen har funnits hela tiden som Volkswagen har varit vår huvudägare, säger Cathrine Hedman. Det finns en lång och stark tradition av samarbete med de fackliga organisationerna.
Jenny Grensman

1 KOMMENTAR

  1. Varför köper inte alla som jobbar på Scania på sig så mycket aktier de bara orkar så får de inflytande över sitt eget företag?

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

20 år gammalt exjobb gav alternativa Nobelpriset

0
När Magnus Gens gjorde sitt exjobb på KTH valde han att bygga en testdocka för älgolyckor. Nu, drygt 20 år senare, vinner han årets IG Nobelpris i säkerhetsteknik.
Lönebesked

Vad händer med komp och semester när jag byter jobb?

0
Du har hittat ett nytt jobb och ska säga upp dig. Men vad händer med komp och semester som du har sparat? Här svarar Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.  

Vad är annorlunda med att vara chef i Sverige?

0
Hur upplever chefer från andra länder att det är att vara chef i Sverige? Så här svarar en ledarskapsexpert och fyra utländska ingenjörer som är chefer i Sverige.

Så här förbereder Chalmers för yrkesverksamma

0
Det nya omställningsstudiestödet ska göra det lättare för yrkesverksamma att bygga på sin kompetens. Men hur redo är högskolorna för detta?

Andreas ansvarar för beräkningarna av Nordens högsta hus

0
Karlatornet i Göteborg blir Nordens högsta byggnad och ska stå klar om två år. Ansvarig för beräkningarna av det komplicerade konstruktionsarbetet är civilingenjören Andreas Lindelöf, 34 år.  

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så blev vi egenkonsulter

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsult. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

1
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.
KTH

Färre tog ingenjörsexamen förra året

0
Nästan exakt 500 personer färre tog en ingenjörsexamen under det gångna läsåret jämfört med året före. Ändå var det många: 5 000 fler än i slutet av 1970-talet och 2 000 fler än i mitten av 1990-talet.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.