Två examina för samma utbildning. Är det bra eller inte? I onsdags anordnades en konferens där just den frågan var i fokus.
Två examina för samma utbildning. Är det bra eller inte? I onsdags anordnades en konferens där just den frågan var i fokus.
Det har blivit vanligare att studenter som får en yrkesexamen också kan få ut en generell examen. Men examensmålen dem emellan skiljer sig åt. Därför finns det vissa tveksamheter. Kan studenternas meriter verkligen uppfylla kraven för båda typer av examina? Enligt regeringen finns det en risk att dubbla examina leder till en otydlighet i förhållande till både studenter och mot arbetsmarknaden. Flera examina på samma meriter kan också minska värdet på en yrkesexamen.
I onsdags anordnade Universitetskanslersämbetet, tillsammans med Örebro universitet, en konferens på temat ”Är dubbla examina till hjälp eller till stjälp?”. Olle Dahlberg, utredare på Sveriges Ingenjörer, som var med under konferensen, tror mer på det sistnämnda alternativet.
– Det fördes fram många uppfattningar om förtjänsterna med dubbla examina, men jag hade svårt att se någon som övertygade. Om inte industrin bryr sig om du har en kandidat eller en master är det inget problem att du inte har det. Det blir däremot riktigt fel om man förhandlar bort det ingenjörsmässiga i utbildningarna för att de ska passa in i de olika generella examina, säger Olle Dahlberg till Ingenjören.
– Om du frågar näringslivet vad de söker blir svaret högskole- och civilingenjörer. Jag har ännu inte hört någon oroa sig över en brist på teknologie kandidater eller personer med masterexamen, säger Olle Dahlberg.
Möjligen kan det vara upplevelsen av att en dubbel examina är bra att ha som gör att de förekommer på flera håll.
– Att studenterna stoppar på sig alla papper de kan få tag i är knappast förvånande, men lärosätena är genomgående dåliga på att förklara vad de ska ha dem till. En ironi i detta också att allt färre fullföljer sin utbildning och tar någon examen över huvud taget. Det är ett långt större bekymmer, menar Olle Dahlberg.
Frågan om en särskild reglering av dubbla examina kom också upp under konferensen, men Olle Dahlberg skulle vara fullt nöjd om man respekterar de examina som finns. Vi bör istället fråga oss hur man ska utforma en kandidat, master, högskoleingenjörs- eller civilingenjörsutbildning för att var och en av dem ska bli så bra som möjligt, tycker han.
– Hellre en bra ingenjör än möjligheten att ta dubbla examina, avslutar Olle Dahlberg.
I höstas skrev Ingenjören om Universitetskanslersämbetets utvärdering av teknik- och ingenjörsutbildningar. Utvärderingen resulterade bland annat i att Högskolan i Halmstad beslutade att sluta erbjuda dubbla examina för samma utbildning. Läs artikeln här.
Ania Obminska