Inför Volkswagens köp av Scania ska de svenska Scaniafacken ha fått vetorätt mot jobbflytt och nedläggningar. Men Leif Östling, som fram tills nyligen var chef för MAN och Scania, hävdar motsatsen.Inför Volkswagens köp av Scania ska de svenska Scaniafacken ha fått vetorätt mot jobbflytt och nedläggningar. Men Leif Östling, som fram tills nyligen var chef för MAN och Scania, hävdar motsatsen.
I april 2014 rapporterade Ingenjören om det avtal som Akademikerföreningen, IF Metall, Unionen och Ledarna slöt med Volkswagen inför köpet av Scania. Avtalet skulle bland annat innebära att facken på Scania fick veto mot jobbflytt och nedläggningar. Men enligt ett uttalande av Leif Östling, som fram till den 1 februari i år var sammanhållande chef för MAN och Scania, stämmer det inte.
I måndags sade han till SvD Näringsliv att det inte finns någon vetorätt i Tyskland, och inte heller i de avtal som de svenska facken har. Däremot ska parterna diskutera och förhandla med varandra ”i ett antal frågor”.
– Men till syvende och sist är det alltid företagsledaren och ägaren till företaget som bestämmer. Det är ju så det här fungerar, säger Leif Östling till SvD Näringsliv.
Hur ligger det då till egentligen? När SvD Näringsliv hörde av sig till Volkwagens pressavdelning i Wolfsburg fick de beskedet att de svenska facken i Scania har vetorätt när det gäller jobbflytt från Sverige. Andreas Renschler, Leif Östlings efterträdare, har uttalat sig och sagt att: ”Volkswagen står fast vid sina åtaganden och sina tidigare uttalanden rörande det fackliga avtalet med Scania”.
Bernd Osterloh, ordförande för Volkswagens tyska fack menar också att den överenskommelse som träffades förra året innebär att Scaniafacken har vetorätt.
Lisa Lorentzon, ordförande i Akademikerföreningen på Scania, är inte orolig.
Hur vill du kommentera Leif Östlings uttalande om att det inte finns några garantier mot jobbflytt?
– Vi känner trygghet i det avtal som vi har med kollegorna i Tyskland. Därför känns det tråkigt att det skapas onödig oro bland medarbetarna. Vi har ju ett avtal om vetorätten.
Kan det finnas någon klausul i avtalet som du inte känner till?
– Nej.
Leif Östling har ju ändå varit Volkswagens ansvarige för MAN och Scania?
– Det kanske finns anledning för honom att säga som han gör, men jag kan inte alls spekulera i varför han gör det.
Han har fel, alltså?
– Ja, i det att vi inte skulle ha det vetot, och det är det viktiga, att parterna har samsyn.
Hört du fått några kommentarer från medlemmar?
– Nej, det har inte varit någon anstormning. Jag tror ändå att de flesta känner sig trygga i grunden. Det har funnits oro kring detta tidigare. Det behöver vi inte, särskilt som den är i onödan.
Ania Obminska och Sture Henckel