Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemFackligtOlika bud om Scaniafackens vetorätt

Olika bud om Scaniafackens vetorätt

Inför Volkswagens köp av Scania ska de svenska Scaniafacken ha fått vetorätt mot jobbflytt och nedläggningar. Men Leif Östling, som fram tills nyligen var chef för MAN och Scania, hävdar motsatsen.

I april 2014 rapporterade Ingenjören om det avtal som Akademikerföreningen, IF Metall, Unionen och Ledarna slöt med Volkswagen inför köpet av Scania. Avtalet skulle bland annat innebära att facken på Scania fick veto mot jobbflytt och nedläggningar. Men enligt ett uttalande av Leif Östling, som fram till den 1 februari i år var sammanhållande chef för MAN och Scania, stämmer det inte.

I måndags sade han till SvD Näringsliv att det inte finns någon vetorätt i Tyskland, och inte heller i de avtal som de svenska facken har. Däremot ska parterna diskutera och förhandla med varandra ”i ett antal frågor”.

– Men till syvende och sist är det alltid företagsledaren och ägaren till företaget som bestämmer. Det är ju så det här fungerar, säger Leif Östling till SvD Näringsliv.

Hur ligger det då till egentligen? När SvD Näringsliv hörde av sig till Volkwagens pressavdelning i Wolfsburg fick de beskedet att de svenska facken i Scania har vetorätt när det gäller jobbflytt från Sverige. Andreas Renschler, Leif Östlings efterträdare, har uttalat sig och sagt att: ”Volkswagen står fast vid sina åtaganden och sina tidigare uttalanden rörande det fackliga avtalet med Scania”.

Bernd Osterloh, ordförande för Volkswagens tyska fack menar också att den överenskommelse som träffades förra året innebär att Scaniafacken har vetorätt.

Lisa Lorentzon, ordförande i Akademikerföreningen på Scania, är inte orolig.

Hur vill du kommentera Leif Östlings uttalande om att det inte finns några garantier mot jobbflytt?
– Vi känner trygghet i det avtal som vi har med kollegorna i Tyskland. Därför känns det tråkigt att det skapas onödig oro bland medarbetarna. Vi har ju ett avtal om vetorätten.

Kan det finnas någon klausul i avtalet som du inte känner till?
– Nej.

Leif Östling har ju ändå varit Volkswagens ansvarige för MAN och Scania?
– Det kanske finns anledning för honom att säga som han gör, men jag kan inte alls spekulera i varför han gör det.

Han har fel, alltså?
– Ja, i det att vi inte skulle ha det vetot, och det är det viktiga, att parterna har samsyn.

Hört du fått några kommentarer från medlemmar?
– Nej, det har inte varit någon anstormning. Jag tror ändå att de flesta känner sig trygga i grunden. Det har funnits oro kring detta tidigare. Det behöver vi inte, särskilt som den är i onödan.

Ania Obminska och Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Vad är annorlunda med att vara chef i Sverige?

0
Hur upplever chefer från andra länder att det är att vara chef i Sverige? Så här svarar en ledarskapsexpert och fyra utländska ingenjörer som är chefer i Sverige.

Chalmers om livslångt lärande: ”Mycket är fortfarande osäkert”

0
Det nya omställningsstudiestödet ska göra det lättare för yrkesverksamma att bygga på sin kompetens. Men hur redo är högskolorna för detta?

Andreas ansvarar för beräkningarna av Nordens högsta hus

0
Karlatornet i Göteborg blir Nordens högsta byggnad och ska stå klar om två år. Ansvarig för beräkningarna av det komplicerade konstruktionsarbetet är civilingenjören Andreas Lindelöf, 34 år.  

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så tog vi steget till eget

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsulter. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

1
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.
KTH

Färre tog ingenjörsexamen förra året

0
Nästan exakt 500 personer färre tog en ingenjörsexamen under det gångna läsåret jämfört med året före. Ändå var det många: 5 000 fler än i slutet av 1970-talet och 2 000 fler än i mitten av 1990-talet.

”Rejäla fakta när vi ska argumentera för våra löner”

0
Trovärdig statistik är ett av de viktigaste verktygen i den kommande löneförhandlingen. De två Akademikerföreningar som förra året var bäst på att skicka in sina svar var Arriver Software och Ljungby kommun.

Börsras kan påverka pensionen – här är expertens råd

0
Börsen faller, men hur påverkar det egentligen min framtida pension? Läs pensionsekonomens tips på vad du ska ta reda på och hur du bör agera.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.