Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemArbetslivVolvo-tvist ett steg närmare avgörande

Volvo-tvist ett steg närmare avgörande

Nu har beslutet från Göteborgs tingsrätt vunnit laga kraft. Tvisten som handlar om två tidigare exjobbare vid Volvo Personvagnar ska få miljonersättning för sina uppfinningar eller inte ska avgöras i tingsrätt.

De tidigare teknologerna har utvecklat tekniken till ett trötthetsvarningssystem.Bild: Volvo Personvagnar/Volvo Personbilar
De tidigare teknologerna har utvecklat tekniken till ett trötthetsvarningssystem. Bild: Volvo Personvagnar/Volvo Personbilar

Uppfinnarärenden som rör anställda som omfattas av Teknikarbetsgivarnas och Sveriges Ingenjörers uppfinnaravtal avgörs i vanliga fall i skiljenämnd utan offentlig insyn. Men fallet med de två tidigare teknologerna som gjorde sitt exjobb på Volvo Personvagnar kommer inte att avgöras där. Beslutet som Göteborgs tingsrätt fattade 1 april har nu vunnit laga kraft, berättar Lag & Avtal.

De två uppfinnarnas trötthetsvarningssystem Driver Alert Control togs fram under exjobbstiden på Volvo Personvagnar. Bolaget fick nyttjanderätten till uppfinningarna och de två uppfinnarna fick drygt 122 000 kronor var. För ett år sedan stämde de tidigare exjobbarna Volvo Personvagnar och begärde 8,7 miljoner kronor var.

Volvo Personvagnar har hävdat att de två uppfinnarna var bundna av uppfinnaravtalet då merparten av arbetet med uppfinningarna utfördes när de var anställda i bolaget. Men bolaget har alltså inte fått stöd för denna argumentation av tingsrätten, där tvisten nu går vidare.

Läs intervjun med Karin Lundin, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer som företräder de två uppfinnarna om tingsrättens beslut i början av april här.

Här kan du läsa Ingenjörens intervju från förra året med de två uppfinnarna.

Ania Obminska

2 KOMMENTARER

  1. Detta är enligt min juridiska kunskap inom ämnet inte ett problem då företagen mycket enkelt kan reglera nyttjande- och äganderätten i avtal. Enligt den länkade intervjun med Karin Lundin är det precis vad Volvo nu gör i sitt justerade avtal.

    Studenterna i sin tur har oftast ett intresse av att genomföra ett exjobb och får i många fall en möjlig väg till anställning inom företaget, så förutsättningarna att komma överens om exjobbsvillkoren torde vara goda.

    En student som genomför examensarbete utan avtal och utan på förhand uppgjord ekonomisk kompensation för exjobbets genomförande (blir annars knepigare anställningsgränsland) är att betrakta som en student på universitetet och exjobbet är som vilken kurs som helst, d.v.s. arbetet tillhör i det fallet studenten.

    Brasklapp för att det i detta fall kan finnas detaljer som gör att dom faller i Volvos favör, så som delar i det avtal om nyttjanderätt som verkar ha funnits eller någon annan ekonomisk ersättning.

    Sedan är det intressant att vissa universitets jurister generellt (d.v.s. inte bara för exjobb) hävdar universitetets totala rätt till studenternas arbeten, vilket blir lätt absurt, men det är en annan fråga.

    Har själv haft hjälp av SI:s jurister i en ägandefråga och de var ett mycket bra stöd.

  2. Kanske kul för dom att få pengar, men risken finns ju att företag blir mer restrektiva i och med detta. T.ex med att erbjuda exjobb för projekt de tror kommer leda till något riktigt.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så tog vi steget till eget

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsulter. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

0
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.
KTH

Färre tog ingenjörsexamen förra året

0
Nästan exakt 500 personer färre tog en ingenjörsexamen under det gångna läsåret jämfört med året före. Ändå var det många: 5 000 fler än i slutet av 1970-talet och 2 000 fler än i mitten av 1990-talet.

”Rejäla fakta när vi ska argumentera för våra löner”

0
Trovärdig statistik är ett av de viktigaste verktygen i den kommande löneförhandlingen. De två Akademikerföreningar som förra året var bäst på att skicka in sina svar var Arriver Software och Ljungby kommun.

Börsras kan påverka pensionen – här är expertens råd

0
Börsen faller, men hur påverkar det egentligen min framtida pension? Läs pensionsekonomens tips på vad du ska ta reda på och hur du bör agera.

Akademiker inom handeln ingår i stort forskningsprojekt

0
Hur är det att jobba i handeln? Det ska forskare vid Stockholms universitet ta reda på. Enkäter kommer skickas till över 20 000 anställda, bland dem medlemmar i Sveriges Ingenjörer.

CSN varnar: Se upp för dyra misstag med studielånen

0
Varje år får mer än 35 000 studerande återkrav för att de fått för mycket studiemedel. Nu varnar CSN för de vanligaste misstagen.
Malin Cronqvist

Dagbok från hållbarhetschefen på Svea Solar

1
I maj blev ingenjören Malin Cronqvist solenergibolaget Svea Solars första hållbarhetschef. Här är hennes dagbok från en vecka på jobbet.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.