Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemIngenjören"Skolan ska lära ut kreativitet"

”Skolan ska lära ut kreativitet”

En välbesökt mässa. Foto: SETT-mässan

För att dagens ungdomar ska få en plats på framtidens digitaliserade arbetsmarknad, måste de redan i skolan lära sig att tänka kreativt och kritiskt. SETT, mässan för modernt och innovativt lärande, visar lärarna vägen till nya undervisningsformer.

Den stora mässhallen i Kista är full av montrar med digitala system för att få eleverna att lära sig bättre och snabbare. Flera montrar har gigantiska surfplattor med pedagogiska spel där man klickar sig fram, andra erbjuder 3D-upplevelser eller film. Några kommuner har egna montrar och mellan montrarna står flera laddskåp för mobiler och läsplattor.

Mässan heter SETT, vilket står för Scandinavian Educational Technology Transformation, och säger sig vara Skandinaviens största inom modernt och innovativt lärande. Förra året fick mässan över 10 000 besök. Mässan pågår i år mellan den 26 och 28 april, och det är ganska trångt på golvet mellan montrarna.

SETT

I år är femte året som SETT-dagarna arrangeras. Mässan riktar sig till lärare och annan personal inom skolan.

Även föreläsningarna drar folk. En av de första handlar om att utveckla elevernas förmåga till problemlösning och samarbete, alltmer betraktat som just den sortens kunskap som ungdomar kommer att behöva i arbetslivet under det tjugoförsta århundradet.

Anna Carlsson, projektledare på Sveriges Kommuner och Landsting, pratar om det internationella projektet Collaborative Assessment Alliance som handlar om att försöka se vilka kunskaper och förmågor som dagens barn behöver lära sig för framtidens arbetsmarknad.

– Nu efterfrågas analysförmåga och idérikedom, säger hon.

Hon beskriver begreppet ”21st century skills”, det vill säga det tjugoförsta århundradets förmågor. Det handlar om kritiskt tänkande, kommunikation, kreativitet och samarbete. Det här är kunskaper som människorna kommer att behöva om de ska kunna ta plats i den digitaliserade och automatiserade värld som väntar runt hörnet.

– I det moderna samhället är nästan allting problemlösning, säger Anna Carlsson, och tillägger att undersökningar visat att man redan i dag kan se att de som har hög problemlösningsförmåga i högre grad också har en anställning än de med lägre problemlösningsförmåga.

Inom projektet jobbar man bland annat med att utforma undervisning och tester för att utveckla och mäta så kallad kollaborativ problemlösningsförmåga. I testerna sitter två elever vid varsin dator och ska lösa ett gemensamt problem. Var och en av dem ser bara halva problemet, och därför måste de kommunicera med varandra på olika sätt.

2015 gjordes de första Pisa-testerna på kollaborativt samarbete. Resultatet redovisas först i slutet av 2016, men oroväckande för Sveriges del är att svenska elever inte gjorde så bra ifrån sig i ett enklare problemlösningstest 2012. De hamnade en bit under Pisas genomsnitt.

De olika kunskapsbegrepp som nämns i samband med det tjugoförsta århundradets förmågor finns med i den svenska läroplanen, men en föreläsare konstaterar att de inte betonas i kunskapskraven.

En annan föreläsning handlar om ett sätt att låta eleverna bekanta sig med morgondagens teknik. I Hultsfreds kommun har man köpt in 3D-skrivare som används i undervisningen i skolorna. Det var efter att kommunchefen hade besökt ett makerspace och blivit inspirerad.

På vägen ut från besöket den första dagen passerar jag bland annat flera bord med färgglada robotar där barn och vuxna pysslar med elektronik och mekanik, och går sedan förbi montrar där man saluför webbaserade plattformar för förbättrad inlärning av matematik, engelska eller svenska.

Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Fyra ingenjörer: ”Vi startade företag direkt efter examen”

0
Finns det fördelar med att börja sin ingenjörskarriär som företagare? Ingenjören har intervjuat fyra unga ingenjörer som tog klivet direkt från studentlivet till egen startup.

Smit inte ut bakvägen – fast du helst inte vill bli avtackad

0
Vad gör du om du inte har trivts och en avtackningsfika med kollegor och chefen mest känns som ett plågsamt skådespel? Kan man man tacka nej till att bli avtackad?

Social kompetens – ett ”luddigt” uttryck och maktmedel

0
Arbetsgivare ställer ofta krav på social kompetens. Men var menas med det? Uttrycket är otydligt och det tycker Ann J Sandén, som nyligen doktorerat i ämnet, är problematiskt.

Ny chans till omställningsstudiestöd – men väntetiden hos CSN är lång

0
Den 1 oktober öppnar CSN möjligheten att ansöka om omställningsstudiestöd för vårterminen 2024 Men var beredd på att beskedet från CSN kan dröja.
Chalmers kårhus

Sämre resultat och fler avhopp när undervisningen är på engelska

0
En ny studie från KTH och Chalmers visar att undervisning på engelska gör att studenterna lär sig klart mindre.

Dina dokument är inte dina dokument

3
Att radera dokument från din arbetsdator eller mobil kan vara riskabelt, även om du gör det i all välmening. Och det du uppfattar som privat kan i själva verket vara din arbetsgivares egendom.
designingenjör

Så här tycker doktorander om stress, handledare och att fortsätta forska

0
Att vara doktorand kan vara stressigt, krävande – och alldeles, alldeles underbart. Eller?

Så mycket tjänar myndighetscheferna

0
Vet du vilken myndighetschef som tjänar mest? Ingenjören har sammanställt löner och löneökningar för 40 myndighetschefer och 17 rektorer vid lärosäten som utbildar ingenjörer.

Ingenjörers löner i kommuner: Påverka redan i budgeten

0
Om ingenjörers löner ska höjas i kommunerna behöver facket ta mer plats när budgeten sätts. Detta är något som många föreningar nu börjat jobba med.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Vad är min övertid värd?

0
Vad bör jag ha koll på när jag avtalar bort bort min övertid? Och hur mycket är den övertiden värd? Christoffer Sörman, ombudsman på Sveriges Ingenjörer delar med sig av sina bästa råd.