Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemIngenjören"Sverige ska bli en världsutställning"

”Sverige ska bli en världsutställning”

Tekniken för det hållbara samhället finns, men hur når vi dit? Det var temat för en konferens på IVA i går. Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, efterfrågade en viss grad av teknisk protektionism för att få snöbollen med ny hållbar teknik i rullning.

Vi vet vart vi ska, men inte hur vi tar oss dit. Det var den uttalade underrubriken på IVA:s konferens i går i Stockholm. Filip Johnsson, professor i energi och miljö vid Chalmers, började på den dystra sidan med att konstatera att även om investeringarna i förnybara energikällor ökar, så fortsätter ändå de fossila bränslena att stå för ungefär 80 procent av den globala energianvändningen. Det verkar alltså som om det inte spelar någon roll vad man gör.

Till och med energibesparingar har en nedsida. Om vi byter ut våra SUV:ar och köper billigare bilar som drar mindre bränsle, tenderar vi att spendera de frigjorda pengarna på annan, kanske till och med mer klimatskadlig konsumtion, exempelvis flygresor till Thailand.

Han skojade lite bistert och sade att vi kanske alla av solidariska skäl borde köpa SUV:ar. De drar lite mer än andra bilar, men kostar mycket mer och då kanske vi inte har råd med alla de andra klimatpåverkande aktiviteterna. Han lade förstås till att energieffektivisering är nödvändigt, men han trodde inte alls att det skulle räcka för att komma tillrätta med problemen i energifrågan.

Han gav några konkreta exempel på möjliga åtgärder. Ett sätt att faktiskt få ner drivmedelsanvändningen vore, menade han, att elektrifiera våra stora motorvägar så att den tunga trafiken kunde använda fossilfri el för transporter.

– Om vi elektrifierade 20 procent av våra europavägar i Sverige och Norge, skulle vi kunna minska trafikens koldioxidutsläpp med ungefär 50 procent, sade han.

En annan möjlighet han nämnde är det kontroversiella tekniken att trycka ner koldioxid från industrin under jord igen, det som kallas Carbon Capture and Storage, oftast förkortat CCS. Om eldningen sker med biobränsle finns till och med möjligheten att få till ett nettouttag ur atmosfären, eftersom bränslet då kommer från växter som en gång har tagit upp koldioxiden ur atmosfären, och med CCS-teknik sedan placeras långt nere i berget.

Ett problem med CCS är att industritillverkningen blir så mycket dyrare för vissa produkter. Både stål- och cementtillverkning orsakar väsentliga koldioxidutsläpp, men stålet skulle bli runt 25 procent dyrare, medan cementtillverkningen skulle kunna bli ända upp till 70 procent dyrare. Men, lade han till, det finns ett steg till i beräkningen. I slutprodukterna skulle inte prisökningarna märkas på samma sätt. Räknat på en färdigbyggd bil som innehåller mycket stål, och ett färdigt hus som innehåller en hel del betong, blir kostnadsökningarna däremot väldigt små, i båda fallen mindre än en halv procent.

Anders Röstin, på Six Year Plan AB, jobbar med finansiering av energi- och infrastruktur. Han betonade vikten av just finansiering generellt och pilotanläggningar speciellt. Han ville se en hel palett av olika sätt att finansiera ny hållbar energi, allt från investeringsbidrag till efterfrågesubventioner.

– Det handlar om att få tekniken till en kommersiell marknad. För när volymen går upp, går alltid priserna ner, sade han.

Han poängterade att dessa viktiga pilotprojekt inte i första hand ska betraktas som ingenjörsprojekt. Det handlar inte, menade han, om att få fram den bästa tänkbara teknologin. Det handlar om att hitta en optimal kommersiell lösning som fungerar. Det är inte tekniken man söker, utan lönsamheten.

Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, var inne på ett annat spår. Han ville offra lite heliga kor.

– Vi har tekniken och ekonomin för ett hållbart samhälle. Det är övergången dit som är som en smal planka där vi måste ta oss över. Frågan är: hur förändrar vi oss i grupp i en öppen ekonomi?

Han uppmanade till att glömma den ofta omhuldade teknikneutraliteten, och påminde om att den tyska solsatsningen som lade grunden för hela världens solcellsindustri och som gjort solenergi billigt, inte var teknikneutral.

– Fossilfri energi kan bli en snöboll som rullar och växer av sig själv, sade han. Men det gäller att liksom få igång det. Och starten kräver statligt stöd.

Solenergin har kommit långt och behöver snart inget stöd. Han exemplifierade lite skämtsamt med hur man i Oman numera låter solceller driva pumparna som hämtar upp olja ur jorden.

– Batterierna blir också snabbt bättre, sade han. Vi är på god väg att byta ut ottomotorn mot elmotorn.

Men han sade också att det måste ske med ekonomiska styrmedel. Det är bara då det fungerar, menade han.

Han fick både medhåll och mothugg från publiken. En person påpekade riskerna med protektionism, att det gör att investeringspengar uteblir. Men Svante Axelsson talade främst om ett inledningsskede för ny teknik.

– Det behövs en viss teknisk protektionism för att skydda industrin medan den ömsar skinn, sade han.

Han liknade det vid att skapa en träningslokal för att få igång den så kallade lärkurvan som gör de nödvändiga produkterna kommersiellt gångbara. Han menade att det var vägen för Sverige att bli ett föregångsland inom fossilfri energi.

– Sverige bör vara en världsutställning. Vi skulle kunna bli världens första fossilfria välfärdsstat, sade han.

Sture Henckel

1 KOMMENTAR

  1. Ett bra ekonomisk styrmedel är gröna skatteväxlingar. T ex från en avskaffad trafikförsäkringsskatt till höjd koldioxidskatt på fossila drivmedel.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så tog vi steget till eget

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsulter. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

0
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.
KTH

Färre tog ingenjörsexamen förra året

0
Nästan exakt 500 personer färre tog en ingenjörsexamen under det gångna läsåret jämfört med året före. Ändå var det många: 5 000 fler än i slutet av 1970-talet och 2 000 fler än i mitten av 1990-talet.

”Rejäla fakta när vi ska argumentera för våra löner”

0
Trovärdig statistik är ett av de viktigaste verktygen i den kommande löneförhandlingen. De två Akademikerföreningar som förra året var bäst på att skicka in sina svar var Arriver Software och Ljungby kommun.

Börsras kan påverka pensionen – här är expertens råd

0
Börsen faller, men hur påverkar det egentligen min framtida pension? Läs pensionsekonomens tips på vad du ska ta reda på och hur du bör agera.

Akademiker inom handeln ingår i stort forskningsprojekt

0
Hur är det att jobba i handeln? Det ska forskare vid Stockholms universitet ta reda på. Enkäter kommer skickas till över 20 000 anställda, bland dem medlemmar i Sveriges Ingenjörer.

CSN varnar: Se upp för dyra misstag med studielånen

0
Varje år får mer än 35 000 studerande återkrav för att de fått för mycket studiemedel. Nu varnar CSN för de vanligaste misstagen.
Malin Cronqvist

Dagbok från hållbarhetschefen på Svea Solar

1
I maj blev ingenjören Malin Cronqvist solenergibolaget Svea Solars första hållbarhetschef. Här är hennes dagbok från en vecka på jobbet.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.