Facken på Scania avstår arvoden till förmån för anställda

Under många år har avkastningen uteblivit i Scanias personalstiftelse. Nu får stiftelsen ett tillskott på närmare tre miljoner kronor om året. Det är Scanias fackliga företrädare som avstår styrelsearvoden och pengarna kommer till nytta för de anställda.

Fyra fackliga representanter på Scania, däribland Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen, har uppdrag som arbetstagarrepresentanter i det tyska bolaget Tratons styrelse. Traton är dotterbolag till Volkswagen och Scanias ägare. Tillsammans får de fyra fackliga företrädarna ett arvode på runt 275 000 Euro per år, ungefär 2,9 miljoner kronor.

– Det är mycket pengar, men för Traton, ett tyskt SE-bolag, är det reglerat att alla styrelseledamöter får samma arvode, säger Lisa Lorentzon.

För henne och de andra tre fackliga företrädarna var det självklart att inte ta emot arvodet. Först såg man ingen annan möjlighet än att låta Traton behålla pengarna. Förra året dök dock en idé upp, men det var oklart om den skulle gå att genomföra.

Bara några månader tidigare hade Akademikerföreningen engagerat sig i riktlinjerna för placeringar i Scanias personalstiftelse som grundats under 1990-talet. Riktlinjerna hade tillsammans med den låga räntan resulterat i uteblivna utdelningar.

– Plötsligt insåg vi att våra styrelsearvoden, om kapitalet också placerades om, skulle kunna ge ett nytt liv åt stiftelsen. Det fanns dock en hel del juridiska och skattetekniska frågor att reda ut först. Det har varit ett arbete som pågått med jurister i flera månader innan vi nyligen gick i mål.

Avstår arvode

Nu avstår de fackliga representanterna sina arvoden och en överenskommelse gör att Traton skänker motsvarande belopp till stiftelsen.

Lisa Lorentzon, Scania

– Det blev den bästa lösningen som gör att vi som är fackliga företrädare inte påverkas ekonomiskt av vårt uppdrag, säger Lisa Lorentzon.

Inbetalningarna från Traton handlar inte om en engångsinsättning utan betalas varje år. Efter att styrelsen beviljats ansvarsfrihet på bolagsstämman betalas ledamöternas arvoden ut. Beloppet består dels av en fast summa för ledamöternas plats i styrelsen, dels för varje styrelsemöte de deltar i och för deras medverkan i olika kommittéer. I år blev det runt 2,9 miljoner kronor.

– Jag är glad att stiftelsen har fått nytt liv och att pengarna kommer till nytta för de anställda. Så snart som möjligt kommer vi ut med information om ansökningstider för att söka bidrag, säger Lisa Lorentzon.

Syftet med stiftelsen är att ge anställda ett ekonomiskt bidrag för att kunna förkovra sig inom något som inte är kopplat direkt till arbetet. Många ansökningar har gällt språkkurser men det kan vara andra områden. Lisa Lorentzon betonar att företaget fortfarande har samma ansvar för kompetensutveckling. Det påverkas inte av ett ekonomiskt tillskott till stiftelsen.

Föga förvånande har reaktionerna från medarbetarna varit odelat positiva men Lisa Lorentzon ser också att valet att avstå arvodet har fått en annan viktig symbolisk roll.

– Det skapar en trygghet bland medarbetarna att vi som företräder dem gör det av rätt orsaker och drivkrafter. Det har inte ifrågasatts, men det här är en tydlig bekräftelse på att det är så.

1 kommentar

  • Per Ola Post

    Otroligt inspirerande att läsa! Detta är ett mycket bra föredöme för både arbetstagarrepresentanter och styrelsemedlemmar som är tillsatta av aktieägarna. Det är även intressant att notera att man i Tyskland ger alla styrelsemedlemmar samma arvode (oklart i artikeln om det beror på lagen eller Tratons egna bestämmelser). I Sverige är ersättningen till arbetstagarrepresentanterna helt oreglerat och väldigt olika mellan bolag.

    05 november 2020

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Förslag: Höjd medlemsavgift, nya ledamöter och beredskap för krig

Förslag: Höjd medlemsavgift, nya ledamöter och beredskap för krig

En ordförande på heltid, särskilda stadgar för en krigssituation och höjd medlemsavgift med 25 kronor. Det är några av Sveriges Ingenjörers förbundsstyrelses och valberednings förslag till Ingenjörsfullmäktige.
Fler artiklar