Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemArbetsliv"Ingen tar ansvar för arbetskraftsmigranterna"

”Ingen tar ansvar för arbetskraftsmigranterna”

Ingenjörer som kommer till Sverige för att arbeta står i många fall helt utan skydd, i stark beroendeställning till sin arbetsgivare – och ingen tar ansvar för deras situation. Det visar en rapport om arbetskraftsmigranter som Sveriges Ingenjörer tagit fram. ”Jag blev beklämd när jag läste rapporten” säger förbundsordförande Ulrika Lindstrand.

Ingenjörs- och datayrken utgör den största gruppen av högkvalificerade arbetskraftsmigranter som kommer till Sverige. Närmare 7 000 personer i den gruppen kom till Sverige för att arbeta 2019 och nästan lika många året innan.

De allra flesta kommer via ett certifieringssystem som Migrationsverket har infört för att snabba på hanteringen av arbetstillstånd – ett system som nu visat sig orsaka stora problem för den enskilda arbetstagaren.

– Certifieringssystemet som Migrationsverket själv har skapat har resulterat i ett parallellt system för arbetskraftsinvandring, utan kontroll och tillsyn och där företag i praktiken kan köpa sig en snabbare hantering, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.

Ingen kontrollerar ansökningarna

Det framgår av den rapport där Sveriges Ingenjörer tittat närmare på hur certifieringssystemet för arbetstillstånd fungerar i praktiken.

Upplägget bygger på att företag kan certifiera sig som en godkänd arbetsgivare och på så vis vara garanterade en snabbare handläggningstid. För kompletta ansökningar lovar Migrationsverket en handläggningstid på max tio arbetsdagar. För arbetsgivare som inte är certifierade kan handläggningen ta upp till fem månader för en förstagångsansökan och upp till åtta månader för en förlängningsansökan.

Hela systemet med ett snabbspår för handläggning har dock skapat en situation som får effekten att Migrationsmyndigheten inte behandlar alla ansökningar på ett likvärdigt sätt. Ansökningarna om arbetstillstånd från certifierade företag kontrolleras inte, man litar helt enkelt på att företaget gör dessa kontroller själva – vilket de sällan gör.

Tjänar pengar på arbetstillstånden

Dessutom har certifieringssystemet skapat en marknad där företag som är certifierade kan tjäna pengar på att förmedla arbetstillstånd. Det finns idag företag som till och med har det som sin kärnverksamhet.

– Det är en flagrant hantering av Migrationsverket. Vi har fått en frisläppt marknad som är sanktionerad av en svensk myndighet där bristande kontrollfunktion är inbyggt i systemet, konstaterar Ulrika Lindstrand.

Och den som drabbas är den enskilda individen, framför allt arbetstagare som är anställda i tredje land. Ingen tar ansvar för att den anställde har rätt lön, försäkringar och villkor – varken det anställande företaget eller Migrationsverket. Flera av de företag som är intervjuade i rapporten berättar exempelvis att arbetskraftsmigranterna skickas hem om de blir sjuka i mer än 15 dagar eftersom de inte omfattas av svensk sjukförsäkring.

Inte värdigt svensk arbetsmarknad

Dessutom hamnar den anställde ofta i en stark beroendeställning till sin arbetsgivare.

– Jag blev beklämd när jag läste rapporten. Många kommer till Sverige helt utan skydd. Det är rättsosäkert och inte värdigt en svensk arbetsmarknad, säger Ulrika Lindstrand.

Tre förslag på åtgärder

I rapporten föreslår Sveriges Ingenjörer tre konkreta åtgärder:

  • Samtliga arbetskraftsmigranter som verkar på svensk arbetsmarknad ska omfattas av kollektivavtal. På detta sätt säkerställs nivån för migranternas löner och försäkringar.
  • Avskaffa Migrationsverkets certifieringssystem. Systemet bygger inte på likabehandling utan prioriterar vissa arbetsgivare framför andra, vilket har skapat en frisläppt marknad av arbetstillstånd.
  • Ett bindande anställningsavtal ska bli obligatoriskt i varje arbetstillståndsansökan, istället för dagens anställningserbjudande som ej är bindande för arbetsgivaren.

Samtidigt konstaterar hon att det är svårt för facket att hjälpa de drabbade. De som är anställda i tredje land omfattas inte av svensk arbetsrätt och facket kan inte heller företräda dem i ett annat land.

Ett annat problem är att anställningserbjudandet som arbetstillstånden baseras på inte är bindande. Det är därför omöjligt för facket att få insyn i hur villkoren ser ut för arbetstagaren. Som reglerna ser ut nu så är det dessutom den anställde själv som straffas om arbetsgivaren har brutit mot avtalet och exempelvis betalat för låg lön eller gett för lite semester.

”Var en ögonöppnare”

Ulrika Lindstrand hoppas att rapporten ska bidra till att fler får upp ögonen för hur situationen är för många av de utländska medarbetare som arbetar i Sverige.

I rapporten föreslår Sveriges Ingenjörer tre konkreta åtgärder – att certifieringssystemet avskaffas, att alla arbetskraftsmigranter omfattas av kollektivavtal och att de som kommer för att arbeta i Sverige har bindande anställningsvillkor.

– För mig var rapporten en ögonöppnare, speciellt hur utbrett certifieringssystemet har blivit och hur det drabbar den enskilde. Den hanteringen av en individ, det är förskräckligt, säger Ulrika Lindstrand.

Läs hela rapporten: Legal handel av arbetstillstånd – en granskning av certifieringssystemet för högkvalificerad arbetskraftsinvandring

Anna Nyström

2 KOMMENTARER

  1. Bra att SI äntligen tar tag i den här frågan. Det handlar både om att arbetskraftsinvandrare ska få schyssta villkor och att vi ska undvika att få en lönedumpning för svenska ingenjörer.

    Jag hörde ett reportage på SR idag med samma innehåll som i artikeln [1]. Både Ulrika Lindstrand från SI och Fredrik Bengtsson från Migrationsverket intervjuades.

    Det var dock inte helt klart från Migrationsverkets sida om de för det första erkände problemen, och för det andra om de avsåg göra något åt det. Ingenjören får gärna kontakta Migrationsverket angående detta och be om förtydligande, samt publicera det här. Dvs håller de Migrationsverket med om problemen (om inte varför?), och vad avser de göra åt saken?

    [1] https://sverigesradio.se/artikel/facket-sagar-graddfil-for-arbetskraftsinvandring

  2. Ännu bättre hade varit ett mål om att det inte utfärdas arbetstillstånd till månadslöner som är under 150% av genomsnittslönen i landet. Det hade stärkt argumentet om att det faktiskt handlar om efterfrågad spjutspetskompeten.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Hur länge måste jag stanna innan jag byter jobb?

0
Hur länge bör man stanna på ett jobb innan man går vidare till nästa? Karriärcoachen tipsar om hur du bör tänka.

Här finns ingenjörernas mest jämställda chefslöner

0
Många ingenjörer blir chefer och det är inom privat sektor som cheferna tjänar mest. Men där finns ett lönegap mellan könen. I en annan sektor är chefslönerna för ingenjörer helt jämställda.  

Har du gjort en livsnjutarplan över vad som är viktigast i ditt liv?

0
Karriärplanering har du säkert koll på. Men allt annat som är viktigt i livet, hur får du tid och energi till det? Testa att göra en livsnjutarplan där du sätter dina prioriteringar på pränt.

Får man komma med shorts till jobbet?

0
Varma sommardagar är det lockande att komma med shorts och sandaler till jobbet. Men hur lättklädd får man egentligen vara på jobbet? Juristen reder ut vad som gäller.

Se MIT-studenterna dansa

0
I USA är det naturligt att kreativa ämnen ingår i ingenjörsutbildningarna, som dans till exempel. 

Ger din chef dig ont i magen?

0
Var tredje svensk uppger att de har en destruktiv chef. En ny bok ger konkreta förslag på hur du hanterar en sådan situation.

”Så här fick vi vårt första ingenjörsjobb”

0
För nyexade finns många andra vägar än platsannonser till det första jobbet. Ingenjören frågade sex ingenjörer hur de fick sitt första jobb efter examen.

Hur gör du för att inte jobba över?

0
Som ingenjör kan det vara svårt att sätta gränser för sin arbetstid. Här är ingenjörernas egna tips på hur de undviker att jobba över när arbetsbelastningen är hög.
Scania Lisa Lorentzon

Högre löneökningar än märket på Scania

2
Akademikerna på Scania får 4,9 procents löneökning i år, högre än märket på 3,9 procent. Dessutom ska goda prestationer ge extra lyft.
Arbetslösheten för ingenjörer 2020-2023

Rekordlåg arbetslöshet för ingenjörer – och små ändringar inom bygg

0
Ekonomin skakar. Men det märks inte på arbetslösheten för ingenjörer. Och i byggsektorn, där vissa delar har det tufft, är förändringarna ändå små.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Undvik ingenjörernas vanligaste cv-missar

0
Ett cv ska vara tydligt och visa vad du har för kompetens och erfarenhet. Visst är det bra att sticka ut men passa dig för att tappa trovärdighet. Här är nio vanliga misstag – och hur du undviker dem.