Helsingborg, Haparanda, Hultsfred eller Stockholm. Eller någon helt annan stans. Sedan i julas kan den som börjar jobba på Kronofogdens IT-avdelning bo och jobba var som helst i landet. Och det har gett effekt på rekryteringen.
I slutet av förra året kläckte IT-avdelningen på Kronofogden idén om ”Hela Sverige som arbetsplats” – att de man rekryterar inte ska ha kravet på sig att ha huvudkontoret i Sundbyberg som arbetsställe.
Sedan dess har cirka 15 personer rekryterats till den 230 personer stora IT-avdelningen. Bland annat informationssäkerhetsexperter och teknikspecialister inom arkitektur. Kompetenser som man tidigare haft svårt att rekrytera.
Gäller för 99 procent
När den här intervjun görs ligger bara en IT-tjänst ute på Kronofogdens hemsida och den har placering i Sundbyberg. Men den är ett undantag. Snart läggs annonser för ett tiotal tjänster ut och där kommer arbetsorten att vara ospecificerad.
– Jag tror att 99 procent av annonserna framöver kommer att ha valfri ort. Alla kompetenser inom IT är svåra att rekrytera. Allt är eftertraktat, säger Julian Firpo som är ansvarig för IT-avdelningens strategiska kompetensförsörjning.
– Sedan blir det förhoppningsvis lika många i Haparanda och Helsingborg som i Stockholm, tillägger Johan Acharius, IT-direktör på Kronofogden.
Anledningen till att det varit lättare att rekrytera på det här sättet tror de är att konkurrensen är mindre utanför storstäderna.
– Det är inte så många arbetsgivare som erbjuder de här tjänsterna runt om i landet, säger Julian Firpo.
Systemen klarade inte ospecificerad ort
Att rekrytera utan specificerad ort visade sig först vara svårare än man tänkt. Både Arbetsförmedlingens system och andra söktjänster bygger på att det finns en placeringsort – och när det inte fanns så visades annonserna inte för någon.
När det upptäcktes (genom att inte en enda person sökte tjänsterna) lade man i stället ut annonserna på Facebook, Instagram och Whatsapp.
Tillhör ett av 32 kontor
Det 15-tal personer som har anställts genom ”Hela Sverige som arbetsplats” är spridda över hela landet. Alla är knutna till det av Kronofogdens 32 kontor som ligger närmast där de bor.
Efter pandemin är tanken att man ska jobba ungefär halvtid på kontoret och halvtid hemma – men diskussioner ska också tas om individuella önskemål.
– Att man tillhör ett lokalt kontor gör att man inte sitter med andra från IT-avdelningen. Men förhoppningsvis kan det bli fler från IT-avdelningen på vissa kontor framöver. En fördel är också att man kommer närmare verksamheten och det ger mer förståelse från båda håll, säger Julian Firpo och Johan Acharius.
Vad gäller stödet för att inreda ett hemmakontor så har Kronofogden låtit de anställda låna hem utrustning. Det kan också bli aktuellt med ett bidrag till egna inköp. Men Johan Acharius säger att distansarbete efter pandemin varken är en rättighet eller skyldighet, utan en möjlighet, och att det påverkar vilket stöd som ges.
Digitalt först
Hur mycket man ska ses fysiskt inom IT-avdelningen jobbar man fortfarande med. Men alla IT-team kommer att vara hybridteam framöver.
– Digitalt först är det som gäller – det kommer vara det sätt vi ses. Det kommer alltid att vara någon kollega som är med digitalt och vi behöver hitta former så att det blir inkluderande, säger Johan Acharius.
Han menar att de fysiska träffarna inte ska användas för arbetsmöten – för de fungerar bra digitalt eller som hybridmöten. I stället ska de fysiska träffarna vara till för att träffas socialt.
– Det jag håller tummarna för nu är att julavslutningen blir en fysisk träff. Det är min förhoppning.